Právě jsme pro vás zaktualizovali náš online videokurz E-Bezpečí pro rodiče! Nyní už máte k dispozici 8 tematických videopřednášek orientovaných na...
13. ledna opět startujeme naše akce pro učitele Pravda a lež v online světě. Přihlašovat se můžete zde.
Chcete být informováni o novinkách z portálu E-Bezpečí? Přihlaste si odběr novinek.
Začal nový rok... a předtím, než se pořádně rozjede, dovolte nám alespoň v krátkosti shrnout to, co se nám pro vás dařilo vytvářet v roce předcházejícím.
Lidský strach je silná a přirozená emoce, která nám významným způsobem pomáhá přežít v nebezpečném světě, zároveň jde ale o nástroj, pomocí kterého nás lze poměrně snadno ovlivňovat, manipulovat s námi, ovlivňovat náš úsudek, naše postoje apod. Velkým problémem je pak především iracionální strach doprovázený vztekem či nenávistí, který v nás zkušený manipulátor (podvodník, dezinformátor) cíleně vyvolá, aniž by existovaly racionální důvody pro skutečně obavy.
Týden před Vánoci se v poradně E-Bezpečí neustále objevují nové případy spojené se sextingem, únikem intimních materiálů do online prostředí a následným vydíráním či vyhrožováním. Děti se obávají, že přestože si útočníka zablokují a budou ho ignorovat, stejně může jejich fotografie zveřejnit. Únikům fotografií do veřejného prostoru se totiž nedá vždy zabránit.
K jednomu z nejrozšířenějších mýtů spojených s používáním informačních a komunikačních technologií patří mýtus o tom, že děti toho s technologiemi umí více, než jejich rodiče či učitelé. Tvrzení vychází především z toho, že děti tráví v online prostředí velké množství času. Zároveň je třeba upozornit na to, že tento čas tráví tím, co je baví, ať už jde o herní obsah, filmy, seriály či hudbu nebo sledování oblíbených influencerů. To automaticky neznamená, že se zde s jistotou něco speciálního naučí (a že dokáží technologie využívat funkčně). Velkou neznámou jsou pak dovednosti (skills) spojené s bezpečným používáním internetových služeb. Jakými dovednostmi by tedy žáci při práci s internetem měli disponovat?
V poslední době se umělá inteligence stává čím dál tím více využívanou technologií. To ale neznamená, že by nešlo najít způsoby, jak se dá zneužít. Někteří žáci základních a středních škol se např. snaží využít umělou inteligenci k psaní referátů či jiných prací v češtině a angličtině, aby se vyhnuli problémům s náročnou prací a časovým omezením. Učitelé pak bohužel nedokáží rozpoznat, zda práci napsat žák, nebo zda byla práce vytvořena jiným způsobem. Žáci pak získají výborné známky a pochvalu učitele.
Neustále se objevují různé formy podvodů, například v podobě volně šiřitelných e-mailů. Jedním z nich je stále často doručovaný podvodný e-mail tvářící se jako předvolání-výzva z důvodu porušení zákona.
Umělá inteligence píše za žáky seminárky, učitelé je pak chválí za skvěle zpracované úkoly
Podvodníci opět zkoušejí phishing. Terčem je ČSOB
I hůře vypadající a zpracovaný útok se může do budoucna zlepšit - je mnoho forem kyber-podvodů
Krásné prožití Vánoc a bezpečný nový rok přeje tým E-Bezpečí
Facebookem se šíří vymyšlený citát kandidáta na prezidenta ČR Petra Pavla.
Podpořte nás. Jednou u nás možná bude hledat pomoc i vaše dítě.
Varování - Českou republiku zasáhne razantní vlna dezinformací
Aktuální rizika a případy, které řešíme (Kamil Kopecký)
Pravda a lež v online světě (záznam webináře)
Případy vydírání dětí intimními fotkami přicházejí do poradny E-Bezpečí i týden před Vánocemi.