Vážená paní ředitelko, vážený pane řediteli,vážené kolegyně, vážení kolegové,dovolujeme si Vás jménem výzkumného týmu projektu E-Bezpečí z...
Která slova používají děti a dospívající? A vyznáte se vlastně v jejich slangu? Mrkněte na náš slovníček.
Vyzkoušejte náš nový web věnovaný medialní výchově.
V tomto týdnu jsme publikovali výzkumnou zprávu Český učitel ve světě médií (Univerzita Palackého v Olomouci & O2 Czech Republic), která se věnovala kromě dalších oblastí také problematice rozpoznávání pravdivých a nepravdivých informací (či přímo dezinformací) a schopnostem učitelů je relevantně posuzovat. V dnešním textu si shrneme nejdůležitější zjištění, která výzkum odhalil.
Většina učitelů základních a středních škol považuje mediální výchovu žáků za důležitou. Zároveň ale drtivá část pedagogů sama neprošla žádným mediálním kurzem a nepovažují za nutné mít mediální výchovu jako samostatný předmět. Tato zjištění přináší unikátní výzkum Český učitel ve světě médií, který uskutečnila Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci společně se společností O2. Výzkum se konal od února do června 2021 mezi více než dvěma tisíci českých učitelů.
Tráví vaše děti hodně času v online světě a baví je Minecraft či Fortnite? Pak je téměř jisté, že určitě narazily na herní platformu, která je populární hlavně u menších dětí - Roblox. A právě na něj se zaměříme v našem dnešním textu.
Společnost Google přináší do České republiky globálně úspěšný program Internetoví úžasňáci. V rámci něj poskytne učitelům základních škol učební plan a workshopy pro výuku základů bezpečného a zodpovědného využívání internetu. Cílem je naučit děti ve věku od sedmi do dvanácti let, jak si poradit s hackery, obtěžováním, kyberšikanou nebo neopatrným sdílením na sociálních sítích. Program ale klade důraz i na rozvoj sociálních dovedností, jako jsou laskavost a schopnost zastat se druhých. Ve spolupráci s neziskovou organizací Jules a Jim plánuje Google v tomto školním roce se svým programem oslovit všechny české základní školy.
Přemýšleli jste někdy o tom, jaká témata z oblasti počítačové bezpečnosti a prevence rizikového chování v online prostředí ve škole učit? Pomoci by vám mohl dokument, na kterém pracovně v E-Bezpečí děláme a který jsme pojmenovali: Kurikulum počítačově bezpečnosti v prostředí základní školy. Aktuální (rozpracovanou) verzi si pak můžete prohlédnout níže (na materiálu pracujeme).
Každý z nás se rád obklopuje lidmi, kteří mají podobné názory na svět, podobně přemýšlejí, sledují podobná masmédia, ale mají také např. podobné životní podmínky. Toto funguje také na internetu, především v rámci sociálních sítí - každý z nás si vytváří okruh přátel a známých, kteří jsou nám názorové blízcí a reprezentují stejný (podobný pohled na svět). Stejně tak v online prostředí sledujeme, čteme a komentujeme převážně takový obsah, který odpovídá našemu vidění světa. Postupně se tak v prostředí sociálních sítí přestáváme setkávat s lidmi s odlišnými názory, přestaneme sledovat média, která neodpovídají našemu pohledu na svět, a začneme se uzavírat do tzv. sociálních bublin.
V posledních třech letech internet doslova zaplavily desítky fact-checkingových iniciativ, které se zaměřují na ověřování informací cirkulujících ve virtuálním prostoru. Záměr je jistě celospolečensky prospěšný a pro dobré fungování společnosti je jistě žádoucí znát fakta a umět je oddělit od dojmů, spekulací a konspirací. Bohužel tento trend s sebou nese jeden velký problém - vedle kvalitních a renomovaných factcheckingových komunit a organizací internet zaplavily desítky stránek a skupin, které sice hovoří o tom, že se zabývají ověřováním dezinformací (a mají to také ve svém názvu), ve skutečnosti však mnohé dezinformace aktivně šíří.