Vážená paní ředitelko, vážený pane řediteli,vážené kolegyně, vážení kolegové,dovolujeme si Vás jménem výzkumného týmu projektu E-Bezpečí z...
Která slova používají děti a dospívající? A vyznáte se vlastně v jejich slangu? Mrkněte na náš slovníček.
Vyzkoušejte náš nový web věnovaný medialní výchově.
Dnes si představíme podvodnou reklamu Fit Moringa, která se objevila v reklamním prostoru několika českých internetových portálů. Uděláme si základní fact-checking a ověříme si, zda je reklama skutečně pravdivá, nebo zda si s námi její tvůrci spíše hrají, aby nás přiměli k nákupu předraženého nefunkčního výrobku.
V dnešním textu se krátce zamyslíme nad problematikou blokování dezinformačních webů z pohledu státu i soukromé firmy, pozornost budeme věnovat potenciálním rizikům blokace, ale také jejímu smyslu.
Již téměř 150 případů řešila online poradna E-Bezpečí Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci od počátku roku 2022, klienti se na nás nejčastěji obraceli s problémy spojenými s únikem intimních materiálů na internet, sextingem, vydíráním a vyhrožováním, k dalším typickým ohlašovaným případům pak patřil romance scam. Ke klientům, kteří se naši poradnu obracejí, patří jak děti, tak i dospělí - a to muži i ženy. Počet případů přitom trvale roste.
Vážení rodiče, maminky a tatínkové,
rádi bychom Vás požádali o zapojení se do našeho nového výzkumu, který se zaměřuje na sdílení osobních a dalších citlivých údajů dětí v online prostředí. V našem výzkumu sledujeme, jaké materiály jako rodiče o svých dětech v online prostředí sdílíte, zda je sdílíte se souhlasem dětí, zda znáte potenciální rizika, která jsou se sdílením spojena, a další témata, která se sdílením osobních údajů souvisí. Informace od vás jsou velmi důležité pro zlepšení prevence a také bezpečnosti dětí v online prostředí. Veškeré informace, které získáváme, jsou zcela anonymní, odpovídejte tedy prosím pravdivě.
Dotazník můžete vyplnit zde.
(Dotazník je určen rodičům dětí mladších 18 let.)
Výzkum realizuje tým projektu E-Bezpečí Univerzity Palackého v Olomouci s podporou společnosti Microsoft ČR. Veškeré údaje o respondentech (demografická data) budou využita pouze a výhradně ke statistickému zpracování, nikoli ke komerčnímu či nekomerčnímu využití. Data jsou anonymizována a nejsou a nebudou předávána třetím stranám.
Jedna z nejznámějších fotografií z doby 2. světové války byla pořízena 2. května 1945 po dobytí německého Říšského sněmu v Berlíně sovětskou armádou. Fotografii pořídil sovětský fotograf Jevgenij Chalděj. Původní fotografie však musela být na nátlak Moskvy upravena a některé části fotografie byly záměrně vymazány. V dnešním textu si připomeneme, jak fotografie vznikla, zda skutečně odráží realitu a proč musela být nakonec změněna.
V souvislosti s popularitou dokumentu Podvodník z Tinderu, který popisuje praktiky scammera Simona Levieva (vydávajícího se za obchodníka s diamanty), pomocí kterých manipuloval s ženami a postupně od nich vylákával velké množství finančních prostředků, se světem masmédií prohnala vlna zájmu o problematiku podvodů zaměřených právě na ženy. Podvody zaměřené na falešné vztahy (v minulosti bychom řekli na sňatkové podvody) nejsou však ničím novým, mění se především prostředí, ve kterém se tyto příběhy odehrávají. K rozhovoru jsem si tedy pozval kriminalistu mjr. Václava Píseckého, který se kybernetickou kriminalitou profesně zabývá.
V současnosti v souvislosti s rozvíjející se válkou na Ukrajině zasahuje mediální prostor velké množství ověřených i neověřených informací o tom, jak a proč konflikt vznikl, proč k němu dochází, jak se vyvíjí, co pro celý svět znamená a bude znamenat. Přirozeně se také okamžitě objevilo mnoho dezinformací, které mají ovlivnit jak průběh samotného vojenského konfliktu, tak i ovlivnit země, které se do konfliktu různými způsoby zapojují. Před našimi zraky se tak v přímém přenosu odehrává válečný konflikt - a to jak v reálném světě, tak i kyberprostoru.
Milé dívky, milí chlapci,
dovolujeme si Vás požádat o vyplnění dotazníku zaměřeného na Vaše vnímání ideálu krásy člověka v online světě (fotografie, videa apod.), především v prostředí sociálních sítí a sociálních médií.
Získané informace jsou DŮLEŽITÉ a budou velmi zásadní pro rozšíření poznání v této oblasti a zajištění Vaší bezpečnosti v online světě. Každý dotazník má pro výzkum velkou HODNOTU, proto Vás prosíme o PRAVDIVÉ a ÚPLNÉ vyplnění dotazníku.
Dotazník je naprosto ANONYMNÍ, získaná data slouží pouze ke statistickému zpracování! Vzhledem k důležitosti daného výzkumu nabídli naši partneři náhodně vylosovaným respondentům možnost získat atraktivní věcné dary (mobily, bezdrátová sluchátka, data na internet apod.).
Pokud se chceš zapojit do soutěže o hodnotné dary od našich partnerů a není ti 18 let, uveď platný e-mail na SVÉHO RODIČE (či jiného zákonného zástupce), který můžeš vyplnit na konci dotazníku. V případě výhry ho budeme kontaktovat na tomto e-mailu.
Moc děkujeme za Váš čas!
Za výzkumný tým
doc. Kamil Kopecký, doc. René Szotkowski, dr. Jana Kvintová
Univerzita Palackého v Olomouci
Výzkum realizuje tým projektu E-Bezpečí Univerzity Palackého v Olomouci s podporou společnosti O2 Czech Republic. Veškeré údaje o respondentech (demografická data) budou využita pouze a výhradně ke statistickému zpracování, nikoli ke komerčnímu či nekomerčnímu využití. Data jsou anonymizována a nejsou a nebudou předávána třetím stranám.
Výzkum Online svět v dětských domovech, který vznikl ve spolupráci Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci a sdružení CZ.NIC, se zaměřuje na prostředí dětských domovů s ohledem na rizikové formy komunikace, které v online prostředí zažívají jejich dětští klienti. V našem výzkumu tedy mapujeme, jaké rizikové situace děti z dětských domovů zažívají, jaká preventivní opatření dětské domovy realizují, jaká témata s dětmi jejich vychovatelé řeší, jakým způsobem je v dětských domovech regulována práce s internetem (s ohledem na časové limity, omezování obsahu apod.) a jaká je vlastně přístupnost dětí k internetové síti právě z prostředí dětských domovů apod.