Home Články Google v Česku testuje nově vyvinutou metodu boje proti fake news, má zvýšit odolnost lidí vůči dezinformacím.

Podpořte nás

Podpořte naše aktivity a pomozte dětem a dospělým v nouzi. Již 15 let pomáháme dětem a dospělým řešit jejich problémy na internetu. Zapojte se i vy! Každá pomoc se počítá! Stačí kliknout na tlačítko DONATE.

Remove


mini googlelogosmallSpolečnost Google spustila na sociálních sítích intenzivní reklamní kampaň založenou na metodě prebunkingu. Ta spočívá v krátkém vystavení milionů uživatelů sociálních sítí manipulativním sdělením a metodám, které využívají dezinformátoři. Čerstvě publikovaná studie Univerzity v Cambridgi a Google Jigsaw týmu potvrdila, že tato metoda, která funguje podobně jako očkování, buduje odolnost a částečně pomáhá proti tomu, aby lidé v budoucnu škodlivým dezinformacím uvěřili a dále je šířili. Reklamní kampaň vytvořili odborníci z Jigsaw, oddělení společnosti Google zkoumajícího hrozby pro otevřenou společnost, ve spolupráci s factcheckingovým projektem Demagog, vzdělávacím projektem Jeden svět na školách a v konzultaci s dalšími zástupci akademických kruhů a ověřovatelů faktů.

Kampaň má v Česku podobu šedesátisekundových videoreklam, které budou nasazeny po na sociálních sítích. Zaměřují se na širokou veřejnost starší 18 let a „očkovat“ se snaží proti manipulativním technikám, které dezinformátoři využívají pro šíření škodlivých dezinformací namířených proti uprchlíkům z Ukrajiny. Reklamy vedou na webovou stránku nabízející další informace o zmíněných manipulačních technikách. Kampaň běží v lokálních verzích také na Slovensku a v Polsku. Metodu prebunkingu, která byla původně poprvé použita v 60. letech 20. století, dále rozvinuli a testovali výzkumníci z týmu Jigsaw společně s akademiky. Jejím cílem je budovat odolnost lidí vůči dezinformacím pomocí ukázek často používaných narativů a příkladů manipulačních technik a témat. Mezi ně patří například metoda obětního beránka, kdy je vina za negativní skutečnosti svalována na určitou znevýhodněnu skupinu, nebo metoda vyvolávání strachu. Nedávno publikovaná studie v časopise Science Advances psychologů z univerzit v Cambridgi a Bristolu prokázala, že jedinci vystavení prebunkingovým sdělením jsou v budoucnu skutečně lépe schopni dezinformace rozpoznat a je také méně pravděpodobné, že je budou dále šířit. Podle prvotních výzkumů vedených akademiky z institucí jako Harvardova univerzita, MIT nebo Univerzita v Cambridge je tato metoda o něco účinnější než běžně využívaný fact-checking spočívající v ověřování a vyvracení jednotlivých nepravdivých tvrzení. Už v červnu Google spolu s partnery uspořádal v Praze mezinárodní konferenci Fighting Misinformation Online. Výzkumnice Jigsaw Beth Goldberg tam metodu prebunkingu představila zástupcům vlád, vzdělávacích institucí, neziskových organizací, technologického sektoru, médií i veřejnosti. Účastníci spolu sdíleli nápady na to, jak snížit dopad dezinformací, a shodli se na potřebě společného a koordinovaného postupu.

Videa najdete zde: 

 

Ocenění projektu E-Bezpečí

pohar
KYBER Cena 2023
(1. místo)
pohar
Nejlepší projekt prevence kriminality na místní úrovni 2023
(1. místo)
pohar
Evropská cena prevence kriminality 2015
(1. místo)

Partneři a spolupracující instituce

 

Generální partner projektu E-Bezpečí

logo o2

Další partneři a spolupracující instituce

 logo nadaceo2logo googlelogo msmtlogo mvcrlogo olomouclogo olomouckykrajlogo ostravalogo hoaxlogo policielogo rozhlaslogo linkabezpecilogo microsoft bwlogo czniclogo nukiblogo podanerucelogo googleovachamp_logo.png

 

E-BEZPEČÍ: AI CHATBOT
Ahoj, jsem chatovací robot projektu E-Bezpečí a mohu ti pomoci zodpovědět základní otázky a vyřešit tvé problémy. Zvol si z nabídky, nebo svůj dotaz napiš přímo do chatu.
We use cookies

We use cookies on our website. Some of them are essential for the operation of the site, while others help us to improve this site and the user experience (tracking cookies). You can decide for yourself whether you want to allow cookies or not. Please note that if you reject them, you may not be able to use all the functionalities of the site.

We use cookies

We use cookies on our website. Some of them are essential for the operation of the site, while others help us to improve this site and the user experience (tracking cookies). You can decide for yourself whether you want to allow cookies or not. Please note that if you reject them, you may not be able to use all the functionalities of the site.