Remove
Termín sexting označuje dobrovolné sdílení vlastních intimních materiálů (fotografií, videí, má však i textovou podobu) - a to zpravidla v online prostředí. Ačkoli se sextingu věnují především dospělí, a to především v rámci partnerských vztahů, stále častěji se s ním setkáváme také u dětí základních škol.
Se sextingem je spojena celá řada rizik - v online prostředí snadno ztratíme kontrolu nad šířeným materiálem, materiály mohou po internetu kolovat desítky let, sexting může poškodit naši prestiž a může způsobit dokonce ztrátu zaměstnání, v rámci sextingu se můžeme stát pachateli přestupků či trestných činů (výroba, přechovávání, šíření dětské pornografie, ohrožování výchovy dítěte, nově např. navazování nedovolených kontaktů s dítětem, sexuální nátlak apod.), sexting je součástí kyberšikany, kybergroomingu a dalšího rizikového chování v online prostředí.
Podle zákona je dítětem osoba mladší 18 let. Pokud osoba mladší 18 let pořizuje nebo zveřejňuje materiály sexuální povahy (textové, obrazové, videa apod.), může sama dopustit výše uvedených trestných činů.
Rizika virtuální komunikace (příručka pro rodiče a pedagogy)
Pravidla bezpečného chování na internetu pro rodiče
Sexting a rizikové seznamování českých dětí v kyberprostoru (2017)
Rizikové formy chování českých a slovenských dětí v prostředí internetu (2015)
Počet případů sextingu roste, uživatelé dělají stále stejné chyby
Sexting je potenciálně vysoce riziková forma komunikace v online prostředí, které je třeba věnovat pozornost. Další texty k sextingu proto najdete v samostatné kategorii sexting, využít můžete i štítky (tagy). Sextingu věnujeme také několik audiopořadů.
Speciál MF Dnes o Sextingu (realizovaný ve spolupráci s E-Bezpečím)
Termínem netolismus (dříve netholismus) označujeme závislost (závislostní chování či závislost na procesu) na tzv. virtuálních drogách. Mezi ně patří zejména počítačové hry, sociální sítě, internetové služby (různé formy chatu), virální videa, televize, ale třeba také online nakupování aj. Z výše uvedeného je zřejmé, že se jedná o psychickou závislost, nikoli o závislost fyzickou, ke které dochází při konzumaci běžných drog (alkohol atd.).
Netolismus stejně jako další behaviorální závislosti obsahují 6 základních komponent závislosti (Griffiths a další):
1. Význačnost, důležitost, saliance
Určitá aktivita se stane nejdůležitější v životě člověka a začíná ovládat jeho myšlení, cítění a chování.
2. Změny nálad
Změny nálady v důsledku zapojení se do určité aktivity, které mohou být vnímány jako vyrovnávací strategie za účelem uklidnění se.
3. Tolerance
Proces, při kterém je nutno stále více aktivity k dosažení předchozí míry uspokojení. V praxi tedy např. roste délka času trávené online.
4. Odvykací symptomy
Ukončení či omezení aktivity se projevuje abstinenčními symptomy.
5. Relaps
Tendence opakovat dřívější vzorce závislostního chování. Rozhodneme se např., že přestaneme používat sociální sítě, brzy je však opětovně používat začneme.
6. Konflikt
Závislost vyvolává problémy – narušuje např. vztahy v zaměstnání, ovlivňuje prospěch, dochází ke ztrátě kontroly, výčitkám apod.
Mezi typické příznaky netolismu patří:
1. Ztráta kontroly nad časem (zvyšuje se tolerance, brzké vstávání či naopak ponocování z důvodu potřeby být online)
2. Psychické projevy (pocit prázdnoty, když člověk není u počítače či mobilu, rostoucí nervozita a neklid, když člověk nepoužívá počítač delší dobu, přemýšlení o počítači, když ho člověk zrovna nepoužívá, zatajování informací o závislosti, počítač/mobil jako únik od osobních problémů atd...)
3. Psychosociální projevy (narušení vztahů s rodinou, ztráta dřívějších přátel)
4. Projevy spojené s prací (méně vykonané práce, zanedbávání učení, zhoršující se prospěch)
Přehledový leták Závislostní chování
Rizika virtuální komunikace (příručka pro rodiče a pedagogy)
Pravidla bezpečného chování na internetu pro rodiče
Úvod do problematiky netolismu
Rizikové formy chování českých a slovenských dětí v prostředí internetu (2015)
Trpíte nomofobií? Otestujte se
Online závislostem věnujeme na E-Bezpečí velkou pozornost, další texty o netolismu najdete v samostatné kategorii.
Webcam Trolling je druh podvodu, při němž útočník používá k oklamání oběti podvržený videozáznam, který oběť považuje za reálný obraz z webkamery. Jedná se zpravidla o videosmyčku, která zachycuje reálnou dívku či chlapce při chatování.
K připojení falešného záznamu do videochatu je potřeba mít speciální aplikaci, která simuluje virtuální kameru a umožňuje do ní nahrávat videozáznamy. Tuto virtuální kameru lze propojit s webovými videochaty nebo instant messengery, s podvrženými videi se můžeme setkat např. na Facebooku či Skype.
Cílem pachatele je vylákat z oběti co nejvíce osobních a citlivých údajů - např. ji donutit, aby se před webkamerou svlékla, případně plnila jeho příkazy. Pachatel si po celou dobu videohovoru nahrává záznam oběti, který pak může dále zneužít, např. pro vydírání oběti, vyhrožování, kyberšikanu, stalking apod. Webcam trolling řadíme mezi techniky tzv. sociálního inženýrství (sociotechniky).
Přehledový leták Webcam trolling
Rizikové formy chování českých a slovenských dětí v prostředí internetu
Rizika virtuální komunikace (příručka pro rodiče a pedagogy)
Pravidla bezpečného chování na internetu pro rodiče
Podvody s falešnými webkamerami řádí i v ČR
Webcam trolling je rizikový komunikační fenomén, proto mu věnujeme samostatný štítek (tag).
Podvody s webkamerami - webcam trolling (prezentace)
V prostředí internetu se setkáváme s velkým množstvím výzev, které nabádají k často nebezpečnému chování, které může způsobit uživatelům internetu (především dětem a dospívajícím) vážnou zdravotní újmu.
Online výzvy uživatele často nutí k zapojování se do nebezpečných úkolů, u jejichž plnění se uživatelé fotí či natáčejí, výsledek sdílejí a motivují tak další online diváky k zapojení se. Většina výzev v prostředí internetu existuje v latentní formě - pokud nejsou medializovány, zasahují velmi omezený okruh uživatelů. V případě medializace a masivního virálního šíření však mohou uživatelům internetu způsobit vážnou újmu.
To, že se dítě do rizikových výzev zapojuje, lze rozpoznat prostřednictvím různých fyzických příznaků - poškození rtů, poškození kůže, očí apod. v závislosti na typu výzvy, kterou dítě na internetu vyzkoušelo. Rodiče a učitelé by měli sledovat, zda se u jejich dítěte či žáka varovné příznaky, které tyto jevy doprovázejí, nevyskytují. Adekvátně pak na situaci reagovat a poskytnout dítěti informace o tom, jak nebezpečné toto chování je a jaké následky může způsobit.
Komunikace rodiče, učitele či vychovatele s dítětem o problematice rizikových výzev v prostředí internetu musí probíhat citlivě, aby informování o rizikových výzvách nevedlo k případné nápodobě.
Leták Nebezpečné výzvy v online prostředí
Modrá velryba - hra motivující děti k sebevražednému jednání? Obyčejný podvod
Modrá velryba - hoax, který může nebezpečně inspirovat
Jak minimalizovat dopad paniky spojené s "modrou velrybou" v prostředí školy
MOMO challenge - nový druh rizikové výzvy
Ve školním prostředí se objevila nová riziková výzva (hra) Oh...Sir
Nebezpečné výzvy nebo také Dangerous challenges
Nebezpečným výzvám věnujeme samostatný štítek (tag).
Ovlivní konverzační umělá inteligence mezilidské vztahy?
(Ne)zhloupne lidstvo díky umělé inteligenci?
Předvánoční nakupování na internetu: Jak se vyhnout podvodům a finančním pastem
Čeští žáci a umělá inteligence: Jak AI mění vzdělávání?
Online poradna E-Bezpečí: Jak pomáháme zvládat rizika na internetu v roce 2024