Remove
Mobilní telefony jsou v současnosti běžnou součástí výbavy dětí (ale i dospělých), jsou nezastupitelným pomocníkem, nástrojem komunikace, bránou do světa informací, ale hlavně zdrojem zábavy všeho druhu. Rodiče, kteří dětem mobilní telefony pořizují, jsou pak často postaveni před otázku – kdy dítěti mobilní telefon pořídit a jak jej nastavit (zabezpečit).
V rámci projektu Buď v bezpečí, který řešíme společně s Policejním prezidiem ČR, jsme pro policisty OTP, učitele základních škol a také rodiče připravili sadu přehledových listů, které jsou zaměřeny na kyberšikanu, sexting, kybergrooming a další rizikové jevy, se kterými se mohou děti v prostředí internetu setkat. Přehledové listy jsou nyní k dispozici v elektronické podobě (PDF).
Nový vzdělávací projekt realizovaný týmem projektu E-Bezpečí PdF Univerzity Palackého v Olomouci ve spolupráci s O2 Czech Republic odstartoval sérii vzdělávacích akcí zaměřených na bezpečnější používání internetu a mobilních telefonů dětmi, ale také dospělými uživateli internetu. Jedna z prvních vzdělávacích besed pro děti proběhla v malebném prostředí na Základní škole Zlaté Hory. „Dlouhodobě usilujeme o bezpečnější internet zejména u dětí, které jsou digitálním technologiím často otevřenější než jejich rodiče, ale nedokážou si sami uvědomit rizika, se kterými mohou přijít do styku,“ uvádí Jan Piskáček, manažer pro externí komunikaci O2 Czech Republic a doplňuje: „Proto jsme součástí projektu E-Bezpečí, jehož prostřednictvím podpoříme zejména terénní vzdělávací aktivity a online poradenství pro rodiče. Dalším velkým přínosem společného projektu je Národní výzkum zaměřený na kyberšikanu učitelů.“
Podle průzkumu společnosti Seznam.cz “Rodičovská kontrola” (listopad 2015) pravidelně kontroluje aktivity svých dětí v prostředí internetu pouze 43 % rodičů, z nich velká část pouze namátkově. Některou z bezpečnostních aplikací pak svým dětem instaluje přibližně polovina z nich.
V poslední letech se často diskutuje o konceptech tzv. digitálního rodičovství. Digitální rodičovství je zjednodušeně koncept výchovy, ve které rodič aktivně podporuje rozvoj informační a komunikační gramotnosti svého dítěte, ale také rozvíjí další složky jeho dítěte (zejména sociální dovednosti, kritické myšlení, mediální gramotnost apod.). V digitálním rodičovství je důraz kladen také na bezpečné používání ICT a podporu jeho aktivního využívání. V následujícím textu se zaměříme právě na tento koncept.