Nenechte si ujít novinky z E-Bezpečí a přihlaste si odběr našeho newsletteru.

S ČT Edu spolupracujeme na nových pořadech o mediální výchově
11. 10. 2024

V těchto dnech ve spolupráci s Českou televizí - ČT EDU připravujeme nové pořady zaměřené na podporu mediální výchovy a mediální gramotnosti. Do...

Číst dál...

Spolupráce s MŠMT pokračuje
11. 10. 2024

V těchto dnech díky podpoře Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy intenzivně školíme žáky 1. a 2. stupňů ZŠ v problematice online...

Číst dál...

Nová knížka o umělé inteligenci pro Ministerstvo vnitra a Policii ČR dokončena
11. 10. 2024

V těchto dnech jsme úspěšně dokončili novou knížku o rizicích a příležitostech umělé inteligence, kterou jsme připravili ve spolupráci s...

Číst dál...


Home Rodiče, učitelé, žáci Rodiče, učitelé, žáci 10 běžných dovedností, které by měli zvládnout žáci, aby zajistili své vlastní bezpečí v online prostředí

Přečteno jinde










































Podpořte nás

Podpořte naše aktivity a pomozte dětem a dospělým v nouzi. Již 15 let pomáháme dětem a dospělým řešit jejich problémy na internetu. Zapojte se i vy! Každá pomoc se počítá! Stačí kliknout na tlačítko DONATE.

Přihlásit odběr novinek


mini boyinfrontofcomputerK jednomu z nejrozšířenějších mýtů spojených s používáním informačních a komunikačních technologií patří mýtus o tom, že děti toho s technologiemi umí více, než jejich rodiče či učitelé. Tvrzení vychází především z toho, že děti tráví v online prostředí velké množství času. Zároveň je třeba upozornit na to, že tento čas tráví tím, co je baví, ať už jde o herní obsah, filmy, seriály či hudbu nebo sledování oblíbených influencerů. To automaticky neznamená, že se zde s jistotou něco speciálního naučí (a že dokáží technologie využívat funkčně). Velkou neznámou jsou pak dovednosti (skills) spojené s bezpečným používáním internetových služeb. Jakými dovednostmi by tedy žáci při práci s internetem měli disponovat?

1. Nastavit veřejný či soukromý profil na sociální síti 

Základní dovedností, kterou by měl zvládnout každý žák využívající internet a především sociální média, je nastavení svého profilu v prostředí sociální sítě či komunikační platformy (TikTok, Instagram, SnapChat, Messenger, WhatsApp, YouTube, ale také např. herní portály apod.). Žáci by si měli uvědomit, jaký je rozdíl mezi soukromým a veřejným profilem (a kdo všechno má k informacím z profilů přístup), stejně jako naučit se odlišovat obsah, který je určený pro všechny (a může být tedy veřejný), od obsahu, který je pouze pro přátele.

2. Nastavit silné heslo a umět jej změnit

Může to znít jako banalita, ale heslo v kombinaci s dvoufázovým ověřením účtu (dále v textu) představuje základní překážku, kterou musí případný útočník při snaze dostat se na náš účet překonat. Mnoho žáků sílu hesla podceňuje a kombinuje své jméno/přezdívku s číslicemi, které vychází např. z jejich věku, roku narození apod. Žákům je potřeba připomenout důležitost silného hesla, ideálně složitější fráze, případně je naučit pracovat s pokročilými správci hesel. Pozor, kromě vytvoření hesla by měli žáci zvládnout také jeho změnu či přímo zresetování hesla provozovatelem dané služby.

3. Nastavit dvoufázové ověření přihlášení k účtu

Dvojfázové ověřování účtu je vlastně druhý zámek, který musí pachatel, kteří se snaží proniknout na náš účet, překonat. V praxi znamená, že přihlášení k účtu musíme kromě hesla potvrdit také něčím dalším, např. potvrzení v aplikaci, SMS kódem apod. Ideální dvojfázové ověření by mělo být spojeno především s mobilním telefonem, který mají žáci neustále u sebe a který jim garantuje, že i když jejich heslo unikne, útočník se do jejich účtu přesto nedostane. Každý žák využívající internet by měl umět u svých účtů nastavit dvoufázové ověření a také jej aktivně využívat, zásadně pak zvýší bezpečnost svého účtu v online prostředí.

4. Označit a blokovat závadný obsah a toxické uživatele

Pokud žáci využívají sociální sítě, pravděpodobně dříve či později narazí na závadný obsah či toxické uživatele, kteří jim mohou znepříjemňovat život. Proto by k jejich dovednostem mělo patřit také nahlašování a blokování závadného obsahu a také nahlašování a blokování toxických uživatelů, kteří nám znepříjemňují náš život např. urážením, nadáváním, kyberšikanou, případně se nás snaží zaplavit pornografií či nás podvést. Drtivá většina sociálních sítí a komunikačních nástrojů současnosti je vybavena intuitivními blokačními mechanismy.

5. Vyhledávat běžné informace a ověřovat si je

Většina žáků dokáže zcela jistě informace na internetu vyhledávat. Je však otázkou, zda také zvládnou odlišit, které ze zdrojů informací jsou důvěryhodné a relevantní a které ne. Žákům je třeba vysvětlit, že ne každý výsledek vyhledávání je automaticky pravdivý, proto by měli zvládnout alespoň základy fact-checkingu či debunkingu. V případě podezřelých zpráv pak mohou využít třeba servery www.hoax.cz, www.manipulatori.cz, www.fakticke.info apod.

6. Reverzně vyhledávat fotografie

K velmi důležitým dovednostem nutným k přežití v informačním světě patří zcela jistě reverzní vyhledávání fotografií (či jiných grafických předloh). Jinými slovy - žáci by měli umět vyhledat výskyt konkrétní fotografie (či jiného obrázku) v prostředí internetu. Tato dovednost jim umožňuje např. rozpoznat pravdivou a nepravdivou informaci, ověřit si původní zdroj, zjistit, kdy byla daná fotografie umístěna na internet apod. Pokud budou žáci disponovat touto dovedností, nebude snadné s nimi manipulovat, podvést je apod.

7. Pořídit screen obrazovky

Jednou z klíčovou dovedností, kterou by měli být žáci vybaveni, patří vytvoření screenu (printscreenu) obrazovky počítače, tabletu či mobilního telefonu. Nejjednodušší cestou je využít tlačítka Print Screen, které je běžnou součástí klávesnic, v OS Windows pak stačí stisknout kombinaci Win+Shift+S, označit příslušnou část obrazovky a pořídit její výřez (výstřižek). V případě mobilních telefonů se pak používají různé kombinace tlačítek (nejčastěji tlačítko pro vypnutí/zapnutí + snížení hlasitosti). Z hlediska bezpečnosti je klíčové tuto dovednost ovládat, protože nám umožňuje pořizovat důkazní materiály - záznamy chatu, profilu, fotografií apod. 

 8. Zjistit informaci o konkrétní IP adrese či doméně

Samozřejmou dovedností, kterými by měli žáci v online prostředí disponovat, je naučit se zjistit informace o konkrétní IP adrese či doméně. To jim pomůže např. odhalit, s kým na internetu komunikují, kdo jim posílá zprávy, případně kdo vlastní doménu, kterou používají a na které např. nakupují. Na internetu nalezneme mnoho služeb, které žákům s odhalením detailů pomohou. Informace o českých doménách najdeme např. na webu www.nic.cz

9. Používat antivirový program

Antivirové programy jsou základním ochranným štítem, který naše zařízení brání před nejrůznějšími typy online útoků. Základní antivirová ochrana je již běžnou součástí operačních systémů, nicméně toto nemusí platit např. pro mobilní telefony či tablety. Žáci by měli minimálně umět spustit antivirový test a zkontrolovat soubory na disku. S tím samozřejmě souvisí elementární znalosti spojené s otvíráním neznámých souborů, které mohou být infikovány malwarem.

10. Vyhledat pomoc v případě krize

K nezbytné dovednosti, kterou by měli být vybaveni všichni nezletilí uživatelé internetu, patří najít odvahu a vyhledat pomoc v případě krize. Na mnoho situací, které s mohou dětem v online prostředí přihodit, totiž nejsou připraveny a nezvládnou je vyřešit bez pomoci jiné osoby - učitele, rodiče nebo minimálně kamaráda. Pomoci samozřejmě mohou i různé druhy organizací typu Linka bezpečí či E-Bezpečí - je však otázkou, zda je děti znají a zda by zvládly svěřit se se svým problémem. 

Nepředpokládejme tedy samozřejmě, že děti jsou automaticky vybaveny vyšší úrovní digitální či mediální gramotnosti než jejich rodiče čistě proto, že se v online světě dnes a denně pohybují. Ověřte u svých dětí/žáků, zda skutečně těchto 10 základních dovedností ovládají.

Pro E-Bezpečí a Nadaci O2
Kamil Kopecký
Univerzita Palackého v Olomouci

P. S. A pro ty, kteří mají raději video:

Jak citovat tento text:
KOPECKÝ, Kamil. 10 běžných dovedností, které by měli zvládnout žáci, aby zajistili své vlastní bezpečí v online prostředí. E-Bezpečí, roč. 7 (2022), č. 2, s. 98-102. ISSN 2571-1679. Dostupné z: https://www.e-bezpeci.cz/index.php?view=article&id=2995

Výsledky projektu E-Bezpečí (2012-2024)

panel
190000 +
proškolených žáků ZŠ a SŠ
panel
60000 +
proškolených dospělých
panel
8000 +
podpořených obětí kyberkriminality
panel
300 +
vzdělávacích akcí ročně
panel
7800 +
odhalených případů kyberkriminality
panel
160000 +
unikátních návštěvníků webu ročně

Ocenění projektu E-Bezpečí

pohar
KYBER Cena 2023
(1. místo)
pohar
Nejlepší projekt prevence kriminality na místní úrovni 2023
(1. místo)
pohar
Evropská cena prevence kriminality 2015
(1. místo)

Partneři a spolupracující instituce

 

Generální partner projektu E-Bezpečí

logo o2

Další partneři a spolupracující instituce

 logo nadaceo2logo googlelogo msmtlogo mvcrlogo olomouclogo olomouckykrajlogo ostravalogo hoaxlogo policielogo rozhlaslogo linkabezpecilogo microsoft bwlogo czniclogo nukiblogo podanerucelogo googleovachamp_logo.png

 

Nenechte si ujít novinky z E-Bezpečí a přihlaste si odběr našeho newsletteru.

E-BEZPEČÍ: AI CHATBOT
Ahoj, jsem chatovací robot projektu E-Bezpečí a mohu ti pomoci zodpovědět základní otázky a vyřešit tvé problémy. Zvol si z nabídky, nebo svůj dotaz napiš přímo do chatu.
We use cookies

Na naší webové stránce používáme cookies. Některé z nich jsou nutné pro běh stránky, zatímco jiné nám pomáhají vylepšit vlastnosti stránky na základě uživatelských zkušeností (tracking cookies). Sami můžete rozhodnout, zda cookies povolíte. Mějte prosím na paměti, že při odmítnutí, nemusí být stránka zcela funkční.

We use cookies

Na naší webové stránce používáme cookies. Některé z nich jsou nutné pro běh stránky, zatímco jiné nám pomáhají vylepšit vlastnosti stránky na základě uživatelských zkušeností (tracking cookies). Sami můžete rozhodnout, zda cookies povolíte. Mějte prosím na paměti, že při odmítnutí, nemusí být stránka zcela funkční.