Proč lidé sdílejí nepravdivé zprávy?
Nepravdivé zprávy sdílejí lidé z nejrůznějších důvodů. Podle dat z
výzkumu STEM tvoří šiřitelé dezinformací různorodou skupinu - výzkumníci rozlišují 6 skupin šířitelů, kteří aktivně přeposílají dezinformační obsah dále:
osamělý senior, nezkušený junior, světák (to jsou takzvané spontánní typy), dále všeználek, zachránce světa a badatel (tzv. expertní typy). Spontánní šířitelé přeposílají dezinformace proto, že chtějí být užiteční či oblíbeni, rozesíláním si nahrazují sociální kontakt. Přeposílají to, co jim přepošle někdo jiný, nad obsahem se moc nezamýšlejí. Expertní typy naopak informace selektují, pracují však pouze se zdroji, které vyhovují jejich názoru na svět.
Nesmíme však zapomenout ani na další motivy - jedním z velmi důležitých motivů je
motiv finanční. Provozovatelé dezinformačních webů totiž potřebují, aby měly jejich stránky dostatečnou návštěvnost, protože nutně potřebují zobrazit svým čtenářům co nejvíce reklamy. Proto velmi často záměrně publikují a sdílejí dezinformace, které způsobují vysokou návštěvnost a tedy i zisky. Mnoho šířitelů dezinformací také
aktivně oslovuje své fanoušky s žádostmi o finanční příspěvky na jejich "boj za pravdu". Ve skutečnosti však pouze zneužívají lidské důvěřivosti.
Dezinformace také velmi úzce souvisí s kyberkriminalitou, konkrétně s
podvody.
Online podvody patří k nejrozšířenějším druhům kybernetické kriminality.
Řada dezinformátorů prostřednictvím svých e-shopů prodává důvěřivým uživatelům zcela nefunkční předražené produkty (často různé druhy doplňků stravy, "léky proti vakcínám", ochranné prostředky proti 5G zářením apod.). Česká obchodní inspekce před těmito praktikami opakovaně varuje, podvedených jsou však jen v ČR stovky až tisíce ročně.
Je zřejmé, že mnoho uživatelů internetu skutečně dezinformančímu obsahu věří a šíří jej v dobré víře, že tím pomáhají ostatním a celé společnosti. Ve skutečnosti je to však opačně.