Remove
Interakce pomocí digitálních technologií nám umožňuje prožít celý den z pohodlí domova. Komunikovat online můžeme s kolegy, přáteli i rodinou a to přes různé online platformy. V dnešním díle ze série DigiPodcastů se dozvíme, že i tato komunikace má svá pravidla. Už jste slyšeli pojem NETIKETA? Pochopit nám to pomůže více než kvalifikovaný host Kamil Kopecký. K. Kopecký je český vysokoškolský pedagog působící na Univerzitě Palackého v Olomouci, který se orientuje na oblast rizikového chování v prostředí internetu a na moderní IT ve vzdělávání. Specializuje se zejména na kyberšikanu, sexting, cyber grooming, rizika sociálních sítí a ochranu osobních údajů v prostředí internetu. Více zde.
Vyjednavači Evropského parlamentu a členských zemí EU se dohodli na nových pravidlech, podle kterých musí technologičtí giganti více dohlížet na obsah na svých platformách a platit poplatky regulátorům monitorujícím jejich dodržování. Nenávistné projevy a další nezákonný obsah na internetu by tak v budoucnu měly být odstraňovány rychleji. Více zde.
Státy by měly po sociálních sítích vyžadovat, aby zajistily dodržování jejich zákonů. V dalším díle podcastu Zbytečná válka to řekl vysokoškolský pedagog a datový analytik Josef Šlerka. Blokování dezinformačních webů má být podle něj až posledním krokem. Upozornil, že i hackeři z hnutí Anonymous mohou podlehnout dezinformacím. Více zde.
Čínská společnost UnionPay už neumožní ruským bankám pod západními sankcemi vydávat své platební karty. Bojí se, že by mohla být také postižena sankcemi, uvedl ruský server RBC. Právě karty od této firmy měly Rusům umožnit dál nakupovat v internetových obchodech, jejich uživatelé si však stěžovali, že jsou jim platby odmítány. Více zde.
Rusko vyměřilo americké internetové společnosti Google ve dvou případech pokutu celkem 11 milionů rublů (asi 3,1 milionu Kč). Firma podle úřadů neodstranila ze svého kanálu YouTube chybné informace o zvláštní vojenské operaci, jak Moskva označuje invazi na Ukrajinu. Rusko podle agentury TASS firmu trestá i za to, že vysílala videa, která „vytvořily ukrajinské radikálně pravicové skupiny“. Více zde.
Komentář: Blokovat nebo neblokovat dezinformační weby? To je oč tu běží.
Měly by školy řešit kyberšikanu, ke které dochází i mimo výuku? Existuje řada situací, kdy ano.
Komentář: Mají učitelé právo na šíření dezinformací mezi své žáky?
Smishing čili phishing realizovaný prostřednictvím SMS opět řádí
Jak funguje anonymní režim v internetovém prohlížeči?