Začněte spolu! Zvláště v případě internetu je toto pravidlo nesmírně důležité. Pokud naučíte dítě už od začátku postupovat podle určitých pravidel, je pravděpodobné, že si je zautomatizuje do té míry, že podle nich bude postupovat i nadále, tedy i ve chvíli, kdy bude z dosahu našeho dohledu.
Abychom dokázali vhodně a efektivně reagovat na situace, do jakých se
děti při používání ICT mohou dostat, musíme vědět, k jakým účelům a
jakým způsobem tyto technologie používají. Výzkumy ukazují, že např.
původci kyberšikany jsou často děti, které tráví hodně času na
internetu, přičemž jejich rodiče se příliš nezajímají o to, k čemu
internet používají.
Mobilní telefon a internet nabízí svým uživatelům neskutečné možnosti např. přímou komunikaci s lidmi z celého světa, vytváření virtuálních sociálních vztahů apod. Na internetu vlastně můžete žít „jiný život“ – můžete si tam plnit sny, kterých v reálném světě z nejrůznějších důvodů dosáhnout nemůžete. Mnozí lidé se do této „pasti“ chytili natolik, že je pro ně virtuální svět dokonce důležitější než svět skutečný, mají např. pouze virtuální přátele a ve „skutečném“ světě je nikdo nezajímá. Tito lidé pak bývají podle výzkumů nejčastějšími oběťmi např. kyberšikany.
Dopady problémů z virtuálního světa mohou být pro mnohé stejně skutečné, jako dopady problémů ze světa reálného.
Stejně tak jako učíme své děti chovat se ve skutečném světě, bychom měli postupovat i při zavádění pravidel chování pro virtuální realitu.
Slovenská televize na podporu této myšlenky nedávno uveřejnila velmi dobrou kampaň, jejímž autorem je tým serveru Zodpovedne.sk. Podívejte se na video:
Většina rodičů dříve nebo později narazí na jeden problém. Děti si nové technologie osvojují velmi rychle a pro dospělé je velmi těžké „držet s nimi krok“. Jak si s takovou situací poradit?
Dobrou strategií, která se při výchově a vzdělávání dá použít obecně, je požádat děti, aby vás s těmito technologiemi naučili pracovat.
Především malé děti tento zájem ocení a velmi ochotně se vám budou věnovat. Vy tak získáte důležité výchovné příležitosti a také příležitost k diskuzi o bezpečnosti při práci s těmito technologiemi.