Home Rizikové jevy Sociotechnika, sociální inženýrství Manipulativní komunikace jako fenomén online komunikačních prostředí

Podpořte nás

Podpořte naše aktivity a pomozte dětem a dospělým v nouzi. Již 15 let pomáháme dětem a dospělým řešit jejich problémy na internetu. Zapojte se i vy! Každá pomoc se počítá! Stačí kliknout na tlačítko DONATE.

Remove


boyface.jpgMezi trendy posledních let patří v souvislosti s mohutným rozvojem online komunikačních platforem zejména komunikace realizovaná bez přímé účasti komunikantů realizovaná v online prostředích. Tato online prostředí představují různé typy internetových portálů, zejména některé typy online chatů (webchatů, IRC, messengery), portály zaměřené na tvorbu sociálních sítí (Facebook, MySpace, YouTube), 3D virtuální prostředí (Second Life, Active Worlds, Moove) apod. Online prostředí jsou velmi oblíbená (zejména díky anonymitě, vizuální atraktivnosti,  komunikaci nezávislé na čase a prostoru apod.) a využívaná dětmi i dospělými. Díky vysokému stupni anonymity uživatelů však tato prostředí nejsou vždy bezpečná, do prostředí vstupují anonymní uživatelé, kteří využívají různé typy nebezpečných komunikačních technik (phishing, pharming, grooming, metody sociálního inženýrství).
Základním komunikačním prostředkem těchto uživatelů je přesvědčivě využitý jazyk, který umožňuje získat potřebné údaje o uživateli a zmanipulovat jej tak, aby prozradil důležité osobní informace. Získané údaje lze využít poměrně snadno k tzv. cyber groomingu (manipulace dítěte za účelem jeho sexuálního zneužití), trestnému činu krádeže vloupáním, k vydírání druhých osob apod.

Mezi oběti manipulace spojené s online komunikačními prostředími patří velmi často mládí uživatelé internetu – žáci základních škol. Tato cílová skupina obětí totiž dosud postrádá vysoký stupeň mediální gramotnosti spojený s absencí či nedostatkem schopnosti kriticky přehodnocovat informace. Tyto základní předpoklady umožní manipulátorovi snadněji přesvědčit manipulovaného a přimět ho k prozrazení důvěrných dat.


Etapy manipulativní komunikace
V manipulativní komunikaci lze vysledovat několik etap, které mezi sebou manipulátor kombinuje, aby dosáhl svého záměru. Mezi tyto etapy lze zařadit:

1.    Etapu izolace oběti od okolí

V této etapě se manipulátor snaží v potenciální oběti vzbudit důvěru a následně ji na základě této důvěry izolovat od okolí (např. od rodičů apod.). To probíhá například tak, že se manipulátor staví v komunikaci do pozice osoby, která oběti rozumí, která chápe její problémy, která má pokud možno stejné problémy a pomůže je dítěti vyřešit. Manipulátor se snaží získat ve vztahu k oběti pozici dobrého kamaráda.


Jazykové projevy:

Rodiče ti nerozumí, já ano, mně se můžeš svěřit se svými problémy.
Neříkej o tom ostatním dětem, žárlily by.
Neříkej o tom mamince...kdybys jí to řekl/a, nenáviděla by tě.
Dospělí to nepochopí, já ano.
Mně se můžeš svěřit, můžeme mít tajemství.
Jsem na tom podobně, svěř se, zůstane to mezi námi.


2.    Etapa získávání základních informací o manipulovaném

Pokud proběhla etapa izolace dítěte od okolí, manipulátor začne zjišťovat základní informace o oběti (osobní údaje, ale také např. bydliště, polohu bytu apod.). Často svou snahu podpoří drobným dárkem, který zvýši efekt jazykové manipulace (např. vypálení počítačové hry, kredit do mobilního telefonu apod.). Pokud manipulátor získá mobilní číslo oběti, kombinuje chatování na Internetu s SMSkováním, přičemž důležitější informace zpravidla sděluje SMSkou.


Jazykové projevy:

Máš počítač ve svém pokojíku nebo v obýváku? Já v pokojíčku.   
(manipulátor zjišťuje, zdali někdo jiný nemůže sledovat tuto komunikaci)

Bydlíš v Praze? Já jsem z Brna.

(manipulátor zjišťuje, zda má smysl zaměřit se na lokalitu např. kvůli potenciálnímu vloupání)

Jaké máš zájmy? Já mám rád počítačové hry a U2.

(manipulátor zjišťuje zájmy oběti, aby věděl, na co se zaměřit v případě využití uplácení dítěte dárkem)

Kolik je ti let? Mně je 16.
(dnes již zprofanovaná fráze, věk děti prozrazují podstatně později než na začátku komunikace a jsou v této oblasti také opatrnější)

Pošli mi fotku, já ti pošlu svoji.
(manipulátor získává kompromitující materiály, které může využít k vydírání oběti)

Získání fotografie oběti je velmi častým jevem spojeným s manipulativní online komunikací – fotografie je často použita pro kyberšikanu či vydírání, je často prostředkem pro realizaci child groomingu s výsledným sexuálním zneužitím oběti (v ČR např. kauza pedofila Pavla Hovorky apod.).

Chci ti poslat suprovou MMSku, napiš mi své číslo.
(manipulátor získá telefonní číslo oběti)

Máš kluka/holku?
(manipulátor získává informaci o tom, zda má oběť někoho, komu se může svěřit)

V kolik chodí vaši do práce? Jsem doma od 6 do 8 sám/sama.
(manipulátor zjišťuje, kdy je byt prázdný (potenciální vloupání))

3.    Etapa přímé manipulace (vydírání)
V této etapě probíhá přímá manipulace oběti, která vychází z množství a kvality získaných informací. Podstata této manipulace je prosté vydírání s cílem poškodit oběť, přinutit ji např. k osobní schůzce apod. Někdy k samotnému vydírání nedojde v závislosti na tom, jakou podobu virtuální vztah oběti a manipulátora získal.

Jazykové projevy:

Potřebuji s tebou nutně mluvit osobně. Jsi moje láska a nemůžu bez tebe žít.

Jestli se se mnou nesejdeš, zabiju se.

Ty zkurvená krávo, jestli mi neřekneš své pravé jméno, zveřejním tvojí fotku a napíšu o tobě, že jsi lesba!!!

Jestli ke mně nepřijdeš, všem pošlu tvou upravenou fotku s nápisem: JSEM DĚVKA!

Jestli to neuděláš, napíšu tvé matce, že se mnou chrápeš! A že jsi děvka!


4.    Etapa manipulace na bázi hoaxu (zfalšovaná zpráva)

Další možností, jak získat informace od oběti, je zfalšovat zprávu a oznámit oběti, že něco vyhrála, získala, že má neuvěřitelné štěstí a že když splní jednoduché podmínky, získá např. nový počítač, telefon apod. Tyto zprávy využívají kombinace tlaku (např. časové omezení nabídky, limitované množství výrobků) a uvolnění (za tlakem následuje nějaká méně důležitá informace, např. vyber si barvu přístroje, který ti pošleme).


Ahoj, vyhrál jsi v soutěži „Dítě chatu VIP“ hlavní cenu! Tou je skvělá večeře v centru Prahy v luxusním prostředí firmy Max. Akce pouze pro děti do 15 let!
Odpověz na tento e-mail a získej bližší podrobnosti!

Milí žáci, máte jedinečnou možnost získat ZDARMA nový luxusní počítač se 4 procesy – ideální pro hraní počítačových her a surfování. Stačí nám napsat na e-mailovou adresu vaše jméno, příjmení a adresu, kam máme počítač doručit. Posledních 30 kusů! Akce pouze pro žáky základních škol!

Ahoj, tvoje e-mailová adresa byla náhodně vybrána s dalším 20 adresami ze 4 milionů dětí v České republice. Vyhráváš nový mobilní telefon Apple iPhone 4G. Odpověz na tento e-mail, připoj své jméno, příjmení a adresu, kam máme telefon poslat. Nezapomeň připojit barvu iPhone, o který máš zájem (černá nebo bílá). Vše zdarma! Odpověz do 5 dnů!


Jak řešit manipulativní komunikaci

Problematika manipulativní komunikace je velmi úzce spojena s fenomény nebezpečných komunikačních praktik (kyberšikana, cyber grooming, hoaxing, cyber stalking apod.). Díky kurikulární reformě českého základního školství  se problematika mediální gramotnosti a nebezpečné komunikace může ve školní praxi realizovat např. v rámci průřezového téma Mediální výchova, v rámci dalších oblastí např. Komunikační a slohová výchova apod.

Je velmi důležité, aby byli žáci na manipulativní komunikační jevy připraveni a aby byli informování o jejich nebezpečnosti. Proto se musí toto téma objevit také v profesní přípravě učitelů v souboru předmětů všeobecného základu, informace o této problematice by měly být k dispozici VŠEM učitelům bez oborové specifikace.

 


Literatura, zdroje :
KOPECKÝ, K. Moderní trendy v elektronické komunikaci. Olomouc: Hanex, 2007.
WEBER, M. G. Grooming Children for Sexual Molestation.
Online: http://www.vachss.com/guest_dispatches/grooming.html
Internetový portál Broward Country Public Schools.
Online: http://www.browardprevention.org
Internetový portál BBC.
Online: http://news.bbc.co.uk/1/hi/england/2969020.stm
Archiv České Televize.
Online: http://www.ceskatelevize.cz/vysilani/31.08.2008/208411058250831-21:45-1-168-hodin-pedofil-lovil-na-internetovych-strankach-25-zneuzitych-deti.html?streamtype=RH
Archiv TV Nova.
Online: http://tn.nova.cz/zpravy/krimi/davejte-pozor-na-deti-na-webu-lovi-pedofilove.html
Archiv projektu E-Bezpečí
Online: http://www.e-bezpeci.cz

Článek vyšel v tištěné podobě ve sborníku Slovo o slove, Prešovská univerzita v Prešově

 

Ocenění projektu E-Bezpečí

pohar
KYBER Cena 2023
(1. místo)
pohar
Nejlepší projekt prevence kriminality na místní úrovni 2023
(1. místo)
pohar
Evropská cena prevence kriminality 2015
(1. místo)

Partneři a spolupracující instituce

 

Generální partner projektu E-Bezpečí

logo o2

Další partneři a spolupracující instituce

 logo nadaceo2logo googlelogo msmtlogo mvcrlogo olomouclogo olomouckykrajlogo ostravalogo hoaxlogo policielogo rozhlaslogo linkabezpecilogo microsoft bwlogo czniclogo nukiblogo podanerucelogo googleovachamp_logo.png

 

E-BEZPEČÍ: AI CHATBOT
Ahoj, jsem chatovací robot projektu E-Bezpečí a mohu ti pomoci zodpovědět základní otázky a vyřešit tvé problémy. Zvol si z nabídky, nebo svůj dotaz napiš přímo do chatu.
We use cookies

Na naší webové stránce používáme cookies. Některé z nich jsou nutné pro běh stránky, zatímco jiné nám pomáhají vylepšit vlastnosti stránky na základě uživatelských zkušeností (tracking cookies). Sami můžete rozhodnout, zda cookies povolíte. Mějte prosím na paměti, že při odmítnutí, nemusí být stránka zcela funkční.

We use cookies

Na naší webové stránce používáme cookies. Některé z nich jsou nutné pro běh stránky, zatímco jiné nám pomáhají vylepšit vlastnosti stránky na základě uživatelských zkušeností (tracking cookies). Sami můžete rozhodnout, zda cookies povolíte. Mějte prosím na paměti, že při odmítnutí, nemusí být stránka zcela funkční.