Mezi oběti manipulace spojené s online komunikačními prostředími patří velmi často mládí uživatelé internetu – žáci základních škol. Tato cílová skupina obětí totiž dosud postrádá vysoký stupeň mediální gramotnosti spojený s absencí či nedostatkem schopnosti kriticky přehodnocovat informace. Tyto základní předpoklady umožní manipulátorovi snadněji přesvědčit manipulovaného a přimět ho k prozrazení důvěrných dat.
Etapy manipulativní komunikace
V manipulativní komunikaci lze vysledovat několik etap, které mezi sebou manipulátor kombinuje, aby dosáhl svého záměru. Mezi tyto etapy lze zařadit:
1. Etapu izolace oběti od okolí
Jazykové projevy:
Rodiče ti nerozumí, já ano, mně se můžeš svěřit se svými problémy.
Neříkej o tom ostatním dětem, žárlily by.
Neříkej o tom mamince...kdybys jí to řekl/a, nenáviděla by tě.
Dospělí to nepochopí, já ano.
Mně se můžeš svěřit, můžeme mít tajemství.
Jsem na tom podobně, svěř se, zůstane to mezi námi.
2. Etapa získávání základních informací o manipulovaném
Jazykové projevy:
Máš počítač ve svém pokojíku nebo v obýváku? Já v pokojíčku.
(manipulátor zjišťuje, zdali někdo jiný nemůže sledovat tuto komunikaci)
Bydlíš v Praze? Já jsem z Brna.
(manipulátor zjišťuje, zda má smysl zaměřit se na lokalitu např. kvůli potenciálnímu vloupání)
Jaké máš zájmy? Já mám rád počítačové hry a U2.
(manipulátor zjišťuje zájmy oběti, aby věděl, na co se zaměřit v případě využití uplácení dítěte dárkem)
Kolik je ti let? Mně je 16.
(dnes již zprofanovaná fráze, věk děti prozrazují podstatně později než na začátku komunikace a jsou v této oblasti také opatrnější)
Pošli mi fotku, já ti pošlu svoji.
(manipulátor získává kompromitující materiály, které může využít k vydírání oběti)
Chci ti poslat suprovou MMSku, napiš mi své číslo.
(manipulátor získá telefonní číslo oběti)
Máš kluka/holku?
(manipulátor získává informaci o tom, zda má oběť někoho, komu se může svěřit)
V kolik chodí vaši do práce? Jsem doma od 6 do 8 sám/sama.
(manipulátor zjišťuje, kdy je byt prázdný (potenciální vloupání))
3. Etapa přímé manipulace (vydírání)
V této etapě probíhá přímá manipulace oběti, která vychází z množství a kvality získaných informací. Podstata této manipulace je prosté vydírání s cílem poškodit oběť, přinutit ji např. k osobní schůzce apod. Někdy k samotnému vydírání nedojde v závislosti na tom, jakou podobu virtuální vztah oběti a manipulátora získal.
Jazykové projevy:
Potřebuji s tebou nutně mluvit osobně. Jsi moje láska a nemůžu bez tebe žít.
Jestli se se mnou nesejdeš, zabiju se.
Ty zkurvená krávo, jestli mi neřekneš své pravé jméno, zveřejním tvojí fotku a napíšu o tobě, že jsi lesba!!!
Jestli ke mně nepřijdeš, všem pošlu tvou upravenou fotku s nápisem: JSEM DĚVKA!
Jestli to neuděláš, napíšu tvé matce, že se mnou chrápeš! A že jsi děvka!
4. Etapa manipulace na bázi hoaxu (zfalšovaná zpráva)
Ahoj, vyhrál jsi v soutěži „Dítě chatu VIP“ hlavní cenu! Tou je skvělá večeře v centru Prahy v luxusním prostředí firmy Max. Akce pouze pro děti do 15 let!
Odpověz na tento e-mail a získej bližší podrobnosti!
Milí žáci, máte jedinečnou možnost získat ZDARMA nový luxusní počítač se 4 procesy – ideální pro hraní počítačových her a surfování. Stačí nám napsat na e-mailovou adresu vaše jméno, příjmení a adresu, kam máme počítač doručit. Posledních 30 kusů! Akce pouze pro žáky základních škol!
Ahoj, tvoje e-mailová adresa byla náhodně vybrána s dalším 20 adresami ze 4 milionů dětí v České republice. Vyhráváš nový mobilní telefon Apple iPhone 4G. Odpověz na tento e-mail, připoj své jméno, příjmení a adresu, kam máme telefon poslat. Nezapomeň připojit barvu iPhone, o který máš zájem (černá nebo bílá). Vše zdarma! Odpověz do 5 dnů!
Jak řešit manipulativní komunikaci
Je velmi důležité, aby byli žáci na manipulativní komunikační jevy připraveni a aby byli informování o jejich nebezpečnosti. Proto se musí toto téma objevit také v profesní přípravě učitelů v souboru předmětů všeobecného základu, informace o této problematice by měly být k dispozici VŠEM učitelům bez oborové specifikace.
Literatura, zdroje :
KOPECKÝ, K. Moderní trendy v elektronické komunikaci. Olomouc: Hanex, 2007.
WEBER, M. G. Grooming Children for Sexual Molestation.
Online: http://www.vachss.com/guest_dispatches/grooming.html
Internetový portál Broward Country Public Schools.
Online: http://www.browardprevention.org
Internetový portál BBC.
Online: http://news.bbc.co.uk/1/hi/england/2969020.stm
Archiv České Televize.
Online: http://www.ceskatelevize.cz/vysilani/31.08.2008/208411058250831-21:45-1-168-hodin-pedofil-lovil-na-internetovych-strankach-25-zneuzitych-deti.html?streamtype=RH
Archiv TV Nova.
Online: http://tn.nova.cz/zpravy/krimi/davejte-pozor-na-deti-na-webu-lovi-pedofilove.html
Archiv projektu E-Bezpečí
Online: http://www.e-bezpeci.cz
Článek vyšel v tištěné podobě ve sborníku Slovo o slove, Prešovská univerzita v Prešově