V poslední době je stále akutnějším problémem kyberšikana, kterou směřují žáci na osobu učitele. Jaké nástroje však má k dispozici učitel, aby mohl vzniklou situaci řešit a vyřešit?
1. Školní řád jako jeden z nástrojů
2. Domácí vězení žáků
3. Školní psycholog
Problém kyberšikany učitele lze řešit také prostřednictvím specialisty, který se na řešení (nejen) vypjatých situací specializuje. Tím je například školní psycholog, který ve spojení s učitelem může velmi efektivně zastavit projevy kyberšikany ve školním prostředí.
4. Ředitel vs. učitel
Podle řady psychologů stojí za výskytem šikany učitelů zejména problém nedodržování pravidel a chybějících hranic. Učitelé své svěřence učí, jaké mají mít občanské svobody a práva, neučíje však odpovědnosti za své chování. Je tedy vždy nutné učit žáky a studenty respektovat pravidla a vymezené hranice.
Velká Británie stejně jako další země Evropy čelí nárůstu kyberšikany učitelů i žáků. Ačkoli aplikuje ve svých školních řádech pravidlo zákazu používání mobilních telefonů ve výuce, zjišťuje, že tato pravidla mají víceméně formální platnost a jejich dodržování se nevymáhá. Podle výsledků konference anglické učitelské asociace NASUWT se jeví jako účinný postup zaměření se na komplexní podchycení všech útočných aktivit agresorů s následným vyvozením patřičných citelných důsledků, které doprovází skutečně dodržovaná pravidla. Dále požaduje tvrdé trestání veškerých prohřešků proti předpisům a dobrým mravům - i mimo školní vyučování. V obzvlášť závažných případech je možné se obrátit na státní instituce, jež následně vyvodí právní důsledky vůči rodičům žákovských agresorů. Další informace o tomto problému naleznetev článku Učitelského Spomocníka - zde.
Závěrem je třeba říci, že velmi záleží na osobnosti šikanovaného učitele a jeho schopnosti vyřešit problém - ať již samostatně či v součinnosti s dalšími pracovníky (ředitel, školní psycholog). Vždy je však třeba zachovat důslednost v dodržování platných norem a netolerovat překročení vymezených hranic.
Důležitá je rovněž spolupráce s rodinou, která však velmi často se školou nespolupracuje a za neúspěchy a prohřešky svého dítěte mnohdy vidí postavu nekvalitního učitele.
Dodatek (28. 12. 2008)
Podle nově vydaného pokynu ministerstva školství mohou ředitelé užívání mobilních telefonů ve výuce od ledna 2009 oficiálně zakázat .
Zdroje:
Mobily ve školách - šikana a zesměšňování učitelů. Lidové noviny.
Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení
Minimalizace šikany. Projekt Nadace O2.
Učitelé čelí kybernetickému teroru. Učitelský Spomocník
Reportáž ČT1 o boji proti šikaně (metodický pokyn)
Školní program proti šikanování (Kolář)