Umělá inteligence zcela jistě patří do vzdělávání, ne každý učitel má však potřebné znalosti a dovednosti a často neví, jak umělou inteligence smysluplně zapojit do výuky či domácí přípravy. A proto v posledních týdnech toto téma intenzivně školíme (prezečně či formou webinářů) a seznamujeme učitele s možnostmi zapojení generativní AI do jejich vlastních vzdělávacích aktivit. Věnujeme se nejenom pozitivům, která tyto technologie přinášejí, ale také negativům a rizikům.
Díky podpoře Google (Google - Countering Misinformation Strategic Partnership) jsme například proškolili pedagogy ze ZŠ Velká Bystřice, Gymnázia v Domažlicích či Gymnázia v Dobrušce. V dalších měsících pak budeme intenzivně školit i na dalších místech ČR.
Učitelé velmi často zajímá, k čemu konkrétně lze umělou inteligenci v praxi využít, k jakým typům aktivit je vhodné a v čem naopak chybuje. Proto si v rámci školení ukazujeme také limity, které současné velké jazykové modely (LLM, typicky GPT) mají, a upozorňujeme pedagogy na to, že si AI může vymýšlet (tzv. halucinovat), a proto je nutné, aby finální kontrolu provedl vždy živý člověk.
Zároveň vysvětlujeme, že velkou výhodou umělé inteligence je schopnost personalizovaného vzdělávání - každý student může díky AI studovat sám, vlastním tempem, přičemž AI dokáže trpělivě odpovídat na otázky, vysvětlovat, motivovat, povzbuzovat apod.
Další informace o umělé inteligenci a vzdělávání najdete na stránkách http://ai.e-bezpeci.cz, výsledky výzkumu České školy a umělá inteligence (2023) si pak můžete stáhnout zde.
Pro E-Bezpečí
Kamil Kopecký