Nenechte si ujít novinky z E-Bezpečí a přihlaste si odběr našeho newsletteru.

S ČT Edu spolupracujeme na nových pořadech o mediální výchově
11. 10. 2024

V těchto dnech ve spolupráci s Českou televizí - ČT EDU připravujeme nové pořady zaměřené na podporu mediální výchovy a mediální gramotnosti. Do...

Číst dál...

Spolupráce s MŠMT pokračuje
11. 10. 2024

V těchto dnech díky podpoře Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy intenzivně školíme žáky 1. a 2. stupňů ZŠ v problematice online...

Číst dál...

Nová knížka o umělé inteligenci pro Ministerstvo vnitra a Policii ČR dokončena
11. 10. 2024

V těchto dnech jsme úspěšně dokončili novou knížku o rizicích a příležitostech umělé inteligence, kterou jsme připravili ve spolupráci s...

Číst dál...


Home Rizikové jevy Hoax Verbovala Česká televize pomocí inzerátů placený komparz na demonstraci proti strachu? Ne, jde o dezinformaci.

Přečteno jinde










































Podpořte nás

Podpořte naše aktivity a pomozte dětem a dospělým v nouzi. Již 15 let pomáháme dětem a dospělým řešit jejich problémy na internetu. Zapojte se i vy! Každá pomoc se počítá! Stačí kliknout na tlačítko DONATE.

Přihlásit odběr novinek


mini_fakekompars.jpgSociálními sítěmi se šíří obrázek „inzerátu”, ve kterém Česká televize údajně prostřednictvím portálu Jobs.cz hedala komparzisty na demonstraci proti strachu, která se konala 30. října 2022. Jde však o fotomontáž. Jak už to u podobných fotomontáží bývá, okamžitě vyvolala vlnu emocí a velmi rychle se rozšířila internetem.

 

Na první pohled je patrna celá řada odchylek od běžné inzerce České televize:

  1. U dezinformačního inzerátu chybí v adrese parametr ID, podle kterého lze inzerci snadno dohledat - a to včetně archivu smazaných inzerátů. 
  2. U dezinformačního inzerátu neodpovídá písmo (font) nadpisu, ani samotného textu.
  3. Neodpovídá pozadí inzerátu - u dezinformačního je pozadí čistě bílé, u skutečných inzerátů České televize je však světle modré.

Závěr: Jde o podvrh, cíleně vytvořenou dezinformační koláž.

Dezinformační inzerát (podvrh)

kompars_fake.png

Skutečný inzerát

kompars_real.png

Ukázky šíření:

kompars_share.png


Oficiální vyjádření České televize (Twitter):

Proč jde o dezinformační inzerát?

Podvržený inzerát můžeme klasifikovat jako dezinformační, protože byl vytvořen a rozšiřován záměrně - s cílem poškodit Českou televizi, poškodit Milion chvilek pro demokracii jako svolavatele demonstrace a zároveň oslabit důvěru v demokratický systém tím, že snižuje důvěryhodnost veřejnoprávního média. 

Jak snadné je vyrobit dezinformaci tohoto typu?

Vytvořit dezinformaci tohoto typu je velmi snadné, zvládne to i naprostý laik - a to dokonce bez nutnosti umět pracovat v grafickém editoru. Nástroje pro vytvoření tohoto typu materiálu totiž obsahuje i již samotný prohlížeč webových stránek. Samotný proces vytváření fotomontáže z původního zpravodajského serveru popisujeme zde. Proto si skutečně dávejme velký pozor na to, co sdílíme, především zpozorněte v situaci, kdy v nás sdílená zpráva vyvolává silné emoce.

Pro E-Bezpečí,
Kamil Kopecký,
Univerzita Palackého v Olomouci

Další zdroje k tématu:

Další hoax o demonstraci Milionu chvilek uráží Českou televizi. Manipulatori.cz 
https://manipulatori.cz/dalsi-hoax-o-demonstraci-milionu-chvilek-urazi-ceskou-televizi/

 

Jak citovat tento text:
KOPECKÝ, Kamil. Verbovala Česká televize pomocí inzerátů placený komparz na demonstraci proti strachu? Ne, jde o dezinformaci.. E-Bezpečí, roč. 7 (2022), č. 2, s. 61-62. ISSN 2571-1679. Dostupné z: https://www.e-bezpeci.cz/index.php?view=article&id=2878

Výsledky projektu E-Bezpečí (2012-2024)

panel
190000 +
proškolených žáků ZŠ a SŠ
panel
60000 +
proškolených dospělých
panel
8000 +
podpořených obětí kyberkriminality
panel
300 +
vzdělávacích akcí ročně
panel
7800 +
odhalených případů kyberkriminality
panel
160000 +
unikátních návštěvníků webu ročně

Ocenění projektu E-Bezpečí

pohar
KYBER Cena 2023
(1. místo)
pohar
Nejlepší projekt prevence kriminality na místní úrovni 2023
(1. místo)
pohar
Evropská cena prevence kriminality 2015
(1. místo)

Partneři a spolupracující instituce

 

Generální partner projektu E-Bezpečí

logo o2

Další partneři a spolupracující instituce

 logo nadaceo2logo googlelogo msmtlogo mvcrlogo olomouclogo olomouckykrajlogo ostravalogo hoaxlogo policielogo rozhlaslogo linkabezpecilogo microsoft bwlogo czniclogo nukiblogo podanerucelogo googleovachamp_logo.png

 

Nenechte si ujít novinky z E-Bezpečí a přihlaste si odběr našeho newsletteru.

E-BEZPEČÍ: AI CHATBOT
Ahoj, jsem chatovací robot projektu E-Bezpečí a mohu ti pomoci zodpovědět základní otázky a vyřešit tvé problémy. Zvol si z nabídky, nebo svůj dotaz napiš přímo do chatu.
We use cookies

Na naší webové stránce používáme cookies. Některé z nich jsou nutné pro běh stránky, zatímco jiné nám pomáhají vylepšit vlastnosti stránky na základě uživatelských zkušeností (tracking cookies). Sami můžete rozhodnout, zda cookies povolíte. Mějte prosím na paměti, že při odmítnutí, nemusí být stránka zcela funkční.

We use cookies

Na naší webové stránce používáme cookies. Některé z nich jsou nutné pro běh stránky, zatímco jiné nám pomáhají vylepšit vlastnosti stránky na základě uživatelských zkušeností (tracking cookies). Sami můžete rozhodnout, zda cookies povolíte. Mějte prosím na paměti, že při odmítnutí, nemusí být stránka zcela funkční.