Díky projektové podpoře (projekt CEDMO 2) z Národního plánu obnovy nabízíme vzdělávací akce (přednášky/besedy) zaměřené na úvod do problematiky umělé...
V těchto dnech ve spolupráci s Českou televizí - ČT EDU připravujeme nové pořady zaměřené na podporu mediální výchovy a mediální gramotnosti. Do...
V těchto dnech díky podpoře Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy intenzivně školíme žáky 1. a 2. stupňů ZŠ v problematice online...
Jak ukázal v roce 2012 výzkum E-Bezpečí (Rizika Internetové komunikace III), zhruba 10 % dětí šlo na schůzku s neznámým člověkem pouze na základě komunikace přes internet. Mluvíme tedy přibližně tisícovce dětí (z 10 000 oslovených), které někde minulý rok čekaly s napětím, zda dorazí skutečně jejich kamarád, kamarádka nebo láska na celý život. Ne všechny ale měly to štěstí, jak dokazují případy zaznamenané u nás a v zahraničí, a některé se staly obětí kybergroomingu, tedy zneužití internetové komunikace k sexuálním útokům na děti a mladistvé. Rozhodli jsme se dětem, ale nejen jim, povyprávět jeden příběh a nechat je vyzkoušet si takovou schůzku. Nanečisto.
Hranici do virtuálního světa už překročilo mnoho módních stylů a životních filozofií. Jejich zásady mohou sledovat téměř všichni. Příkladem je toho pro někoho specifický životní styl, pro většinu lidí ale nemoc zvaná mentální anorexie. Není pochyb o tom, že spletité kořeny této nemoci získávají v online prostředí na síle. Zkuste si představit, že se někdo jménem Ana chce stát vaším partnerem. Jeho nabídka je nekompromisní, ale vy s ní nebudete souhlasit. Proč si taky nechat poroučet a diktovat, co je správné? Co když se k Anině nabídce ale dostane vaše dítě? Bude umět odolat tlaku médií, dopisu od Any a tzv. Thinspiracím? To vše na vaše ratolesti může čekat na tzv. pro-ana blogu.
Vzhledem k tomu, že projekt E-Bezpečí je realizován na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci, využívá k propagaci témat spojených s bezpečnějším používáním internetu rovněž potenciálů svých studentů – budoucích asistentů pedagogů, učitelů, případně sociálních pracovníků. Kromě výběrových workshopů, přednášek či odborných stáží a praxí (realizovaných např. v rámci projektu E-Synergie), kterých se studenti účastní, nabízí pracovníci projektu studujícím možnost vytvářet různé typy závěrečných prací zaměřených na výše uvedené téma.
V průběhu dubna 2012 byly publikovány unikátní výsledky výzkumu Univerzity v Britské Kolumbii (Kanada), které srovnávají tradiční šikanu a kyberšikanu. Potvrzují, že dynamika kyberšikany je jiná, než u tradiční šikany, čemuž je třeba přizpůsobit preventivní programy a specifickou intervenci.
Výzkum, zahrnující téměř 18000 respondentů ve věku 10-18 let, potvrdil, že cca 25-30 procent oslovených dětí bylo zapojeno do kyberšikany. Co je ale velmi důležité: 95 % vnímalo kyberšikanu pouze jako vtip, který neměl oběti ublížit, pouze 5 % respondentů připustilo, že kyberšikana probíhala s úmyslem ublížit druhému člověku. Dr. Jennifer Shapka, jedna z realizátorů výzkumu, uvádí, že "mladí lidé podceňují dopad kyberšikany na oběť (i když je kyberšikana myšlena jako žert)".