Home Z naší kuchyně Poradna E-Bezpečí o letních prázdninách řešila desítky případů

Podpořte nás

Podpořte naše aktivity a pomozte dětem a dospělým v nouzi. Již 15 let pomáháme dětem a dospělým řešit jejich problémy na internetu. Zapojte se i vy! Každá pomoc se počítá! Stačí kliknout na tlačítko DONATE.

Remove


mini_sadboy.pngBěhem letních prázdnin se poradna E-Bezpečí zaměřila na řešení mnoha případů spojených s kyberšikanou, sextortion, stalkingem a dalšími formami rizikového chování na internetu. Lidé z různých věkových kategorií nás kontaktovali s prosbou o pomoc v situacích, které vyžadovaly citlivý přístup a okamžitá opatření. V tomto článku shrnujeme několik typických případů včetně anonymizovaných citací a popisujeme, jak jsme postupovali při řešení těchto problémů.

 

Kyberšikana – šíření strachu a zastrašování

Jedním z nejčastějších problémů, se kterým se na nás lidé obrací, je kyberšikana. Obzvlášť nebezpečné jsou případy, kdy oběť čelí nejen urážkám a ponižování, ale i vyhrožování fyzickým násilím. Jeden z těchto případů se týkal mladé ženy, která nám popsala svou situaci:

"Dobrý den, asi týden mi chodí výhružné emaily. Útočník mi posílá odkazy na falešné profily, které vytvořil, kde používá moje fotky. Vyhrožuje mi, že ví, kde bydlím, zná mou rodinu a že mě bude pronásledovat, dokud se nezabiju, nebo to udělá sám." (24 let, žena, 12. září 2024)

Tento případ byl velmi závažný a vyžadoval rychlou reakci. Doporučili jsme klientce okamžitě změnit hesla ke všem účtům, aktivovat dvoufaktorovou autentizaci a kontaktovat Policii ČR. Upozornili jsme ji, aby veškerou komunikaci s útočníkem zálohovala a nepodnikala kroky, které by mohly ohrozit její bezpečnost.

Sextortion – vydírání prostřednictvím intimních materiálů

Dalším častým problémem, se kterým jsme se během léta setkali, bylo tzv. sextortion, což je vydírání prostřednictvím intimních fotografií či videí. Tento fenomén se v posledních letech stále rozšiřuje. Jedna z našich klientek se nám svěřila s následujícím příběhem:

"Jednomu klukovi z Německa jsem poslala fotku ve spodním prádle, od té doby mě nutí posílat další fotky, tentokrát obnažené. Tvrdí, že pokud to neudělám, pošle ty původní mým spolužákům. Už to trvá přes týden a já vůbec nevím, co mám dělat." (17 let, dívka, 6. září 2024)

V takových případech je důležité jednat rychle a s rozvahou. Našim klientům vždy doporučujeme okamžitě přerušit veškerou komunikaci s útočníkem, nezaplatit žádné požadované částky a nic dále neposílat. Je nezbytné zálohovat veškeré zprávy a komunikaci a kontaktovat policii.

Neoprávněné šíření fotografií a videí na sociálních sítích

Další oblastí, se kterou se na nás klienti často obrací, je neoprávněné šíření fotografií na sociálních sítích. Jeden takový případ se týkal učitelky, která nás kontaktovala kvůli své studentce:

"Žákyně mi řekla, že ji venku vyfotil bývalý student a bez jejího souhlasu zveřejnil fotku na Instagramu. Řekla mu, aby to nedělal, ale on to stejně udělal. Fotku našla její kamarádka a donesla nám to ukázat. Co máme dělat, když se to nestalo ve škole?" (učitelka, 11. září 2024)

I když se incident odehrál mimo školu, doporučili jsme kontaktovat rodiče dotyčné dívky, aby řešili situaci přímo s chlapcem nebo jeho rodiči. Navrhli jsme také kontaktovat Instagram a požádat o odstranění fotografie, protože šíření fotografií bez souhlasu je v rozporu s občanským zákoníkem.

Fake profily a dezinformace

Fake profily a šíření dezinformací se stávají stále běžnějšími problémy, zejména mezi mladými lidmi. V jednom z případů nám devatenáctiletý Martin napsal:

"Dobrý den, v minulosti jste mi několikrát pomohli. Teď se snažím pomoci kamarádce, která zažila strašné věci na Omegle. Dělala to stejné co já, a oba nás to velmi mrzí. Snažím se ji podpořit, protože byla dokonce i vydírána a nikdo jí nedokázal pomoci." (19 let, muž, 12. září 2024)

Doporučili jsme, aby jeho kamarádka kontaktovala odbornou pomoc a věnovala se aktivitám, které jí přináší radost a napomáhají rozvíjet její sebevědomí. Zároveň jsme kladli důraz na vzdělání o bezpečném chování na internetu.

Stalking a obtěžování po rozchodu

Jedním z náročných případů byl také problém stalkingu a obtěžování po rozchodu, kdy nám devatenáctiletá klientka popsala svou zkušenost:

"Nedávno jsem se rozešla s přítelem, ale on to nedokázal přijmout. Začal mě obtěžovat neustálými telefonáty, výhrůžkami a dokonce psal mým kamarádům i rodině, že je o mně bude informovat. Teď mi vyhrožuje, že pokud s ním nepůjdu na schůzku, zveřejní o mně video, kde mě pošpiní." (19 let, žena, 5. září 2024)

V tomto případě jsme klientce doporučili okamžitě kontaktovat policii, uchovávat všechny důkazy o komunikaci a blokovat všechny kanály, kterými ji bývalý přítel kontaktoval. Je důležité, aby oběti kyberstalkingu nezůstaly v této situaci samy a měly podporu od přátel, rodiny nebo odborníků.

Poděkování sponzorům

Poradna E-Bezpečí funguje díky podpoře partnerů, kterým patří velké poděkování za jejich pomoc a důvěru. Mezi naše sponzory patří: Ministerstvo vnitra ČR, Statutární město Olomouc, Olomoucký kraj, O2 Czech Republic a Nadace ČEZ.

Kamil Kopecký
E-Bezpečí

Jak citovat tento text:
KOPECKÝ, Kamil. Poradna E-Bezpečí o letních prázdninách řešila desítky případů. E-Bezpečí, roč. 9 (2024), č. 2, s. 17-20. ISSN 2571-1679. Dostupné z: https://www.e-bezpeci.cz/index.php?view=article&id=4218

 

Ocenění projektu E-Bezpečí

pohar
KYBER Cena 2023
(1. místo)
pohar
Nejlepší projekt prevence kriminality na místní úrovni 2023
(1. místo)
pohar
Evropská cena prevence kriminality 2015
(1. místo)

Partneři a spolupracující instituce

 

Generální partner projektu E-Bezpečí

logo o2

Další partneři a spolupracující instituce

 logo nadaceo2logo googlelogo msmtlogo mvcrlogo olomouclogo olomouckykrajlogo ostravalogo hoaxlogo policielogo rozhlaslogo linkabezpecilogo microsoft bwlogo czniclogo nukiblogo podanerucelogo googleovachamp_logo.png

 

E-BEZPEČÍ: AI CHATBOT
Ahoj, jsem chatovací robot projektu E-Bezpečí a mohu ti pomoci zodpovědět základní otázky a vyřešit tvé problémy. Zvol si z nabídky, nebo svůj dotaz napiš přímo do chatu.