V následujícím textu se zaměříme na postupy, zaměřené na snížení rychlosti šíření intimních fotografií či videí v prostředí internetu, případně na zastavení šíření a následnou eliminaci těchto materiálů.
A. Jak se intimní materiál dostane na internet?
Cest, jak se váš vlastní intimní (erotický, pornografický) materiál může dostat na internet, je hned několik. Tu nejjednodušší představuje tzv. sexting – čili sdílení či odesílání vlastního erotického obsahu jiným uživatelům internetu nebo lidem v nevirtuálním světě (např. partnerovi/partnerce, kamarádovi/kamarádce). Sexting je z větší části realizován dobrovolně – osoba zobrazená na intimním materiálu nepředpokládá, že by příjemce materiál nějakým způsobem zneužil. Sexting je často projevem důvěry, důkazem lásky atd.
16letý Martin např. při hlášení případu sextingu, při kterém unikla jeho vlastní intimní fotografie na internet, uvedl: Dobrý den, měl bych na Vás jenom takový dotaz. Stalo se mi to, že jsme si s kamarádkou posílali svoje fotky, a po čase jsem zjistil, že fotky nezůstaly jenom u ní v mobilu, ale že se posílají dál. Když jsem to ale začal řešit, tak už se fotka poslala asi k 10ti lidem. Tohle bylo před rokem a pár měsíci. Jenže včera se stalo to, že se to někomu dostalo do rukou, a ten člověk neměl nic jiného na práci, než to dát na www.facebook.com, čímž se strhla řetězová reakce…
Samozřejmě intimní materiály lze také pomocí vydírání a vyhrožování od odesílatele vylákat.
Intimní materiál, který může uniknout na internet, může samozřejmě jiná osoba vytvořit i bez vašeho vědomí – např. s využitím omamných látek v rámci nejrůznějších večírků, párty atd. V posledních letech se stále častěji množí případy, kdy byla omamná látka umístěna například do jídla – oběť po požití pochutiny ztratila zábrany, pachatel následně oběť nafotil a prostřednictvím intimních fotografií pod výhrůžkou šíření těchto fotografií v prostředí internetu vydíral.
Mezi další možností, jak může intimní materiál uniknout na internet, je neúmyslné nasdílení fotografie pomocí P2P sítí, torrentů či cloudových úložišť. V rámci těchto služeb vždy s ostatními uživateli/počítači sdílíte určitý objem dat, např. obsah adresáře. Stačí, abyste neúmyslně svou intimní fotografii umístili do tohoto adresáře, a vystavujete se riziku, že si ji bez vašeho vědomí stáhnou ostatní uživatelé, kteří mají do tohoto úložiště přístup.
B. Lokalizace intimního obsahu
K tomu, aby bylo možné lokalizovat na internetu váš vlastní intimní obsah, je možné využít celou řadu služeb – tzv. reverzních vyhledávačů fotografií. Princip tohoto typu vyhledávání je jednoduchý – do reverzního vyhledávače nahrajete fotografii, kterou chcete na internetu nalézt, online služba poté porovná vaši fotografii s naindexovaným obsahem a zobrazí, na kterých internetových stránkách se vaše fotografie nachází.
K neoblíbenějším službám tohoto druhu patří reverzní vyhledávací databáze TinEye (www.tineye.com), která má naindexováno přibližně cca 2.2 miliardy fotografií.
Další účinný způsob vyhledávání obrázků představuje služba Google Obrázky (https://www.google.cz/imghp?hl=cs&tab=wi), do níž je reverzní vyhledávání fotografií integrováno. Službu spustíte kliknutím na symbol fotoaparátu ve vyhledávacím poli.
Mezi další reverzní vyhledávače patří např. RevIMG (http://www.revimg.net/).
C. Blokace obsahu (DMCA request)
V případě, že na internetu naleznete svůj vlastní intimní materiál, je nutné jej co nejdříve zablokovat/smazat. Aby byla vaše blokace účinná, je důležité se opřít o platné právní normy, zejména o tzv. Digital Millenium Copyright Act (DMCA). DMCA je poměrně rozsáhlý zákon (či soubor zákonů), kterým se řídí autorské právo v USA. Na úrovni Evropské unie existuje ekvivalent Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2001/29/ES ze dne 22. května 2001 o harmonizaci určitých aspektů autorského práva a práv s ním souvisejících v informační společnosti. V České republice se pak vybrané aspekty této směrnice promítly do Zákona č. 121/2000 Sb., o právu autorském, právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů. V případě, že jste osoba spadající do kategorie „dítě“ (v ČR osoba mladší 18 let), lze se domoci blokace závadného obsahu i s využitím intencí trestního zákoníku (Zákon č. 40/2009 Sb.).
Propracovanost právních norem v EU není tak vysoká, jako je tomu v USA. Je to zejména z toho důvodu, že v USA sídlí nejvýznamnější firmy ovládající internetový trh – Google, Apple, Facebook a na ně (a jejich služby) se vztahuje americké právo.
Legislativní úpravy vztahu k osobním údajům v současnosti procházejí na úrovni Evropské unie velkými změnami, zejména po nástupu eurokomisařky Vivian Redingové. Jak Redingová prohlásila v lednu 2012, "osobní data jsou měnou digitální ekonomie a jako každá měna potřebují stabilitu a důvěru". Kromě jiného Redingová propaguje právo na zapomenutí (možnost zrušit profil v sociální síti a nezanechat za sebou žádná data), právo na přenos dat (možnost převést svá data od jednoho poskytovatele k jinému), posílení ochrany dětí v síti (za dítě mladší 13 let musí rozhodovat rodič či zástupce, provozovatel musí mít za dítě ověřitelný souhlas) atd. Více naleznete v článku Daniely Havlíkové na serveru http://www.tyinternety.cz/socialni-site/evropska-komise-jde-do-boje-za-nase-data-co-ma-v-planu-7756
V případě, že tedy chcete zablokovat závadný obsah, obraťte se na konkrétního provozovatele služby s tím, že žádáte o blokaci konkrétního obsahu dle výše uvedené legislativy. Pokud na dané webové stránce nenaleznete kontakt na administrátora, hledejte kontaktní osobu k dané doméně. U českých domén využijte např. služeb sdružení NIC (www.nic.cz), kde můžete kontaktní osoby pro jednotlivé domény snadno dohledat.
Další možností je smazat intimní obsah z výsledků vyhledávání konkrétních vyhledávačů. V rámci služeb firmy Google např. existuje speciální formulář http://support.google.com/bin/static.py?hl=en&ts=1114905&page=ts.cs, který umožňuje smazat obsah z výsledků vyhledávání a dalších služeb poskytovaných firmou (např. ze sociální sítě Google+, YouTube atd.).
V rámci sociálních sítí lze také závadný obsah nahlásit pomocí blokačních tlačítek, kterými je vybaven např. Facebook či YouTube (koncept blokačních tlačítek a ochrany osobních údajů vychází z mezinárodní dohody uzavřené v rámci Safer Internet Day 2009). V posledních letech došlo k podstatnému zrychlení odezvy administrátorů sociálních sítí na požadavky na blokaci, takže ve většině případů dojde k blokaci velmi rychle (do několika hodin).
Pokud se přes všechny výše uvedené postupy nepodaří realizovat blokaci intimního obsahu na internetu, je třeba využít služeb externích institucí:
Internet Hotline (http://www.internethotline.cz/)
Horká linka (http://www.horkalinka.net)
Online poradna E-Bezpečí (http://www.napisnam.cz)
Hlášení kyberkriminality Policie ČR (http://aplikace.policie.cz/hotline/)
Seznam se bezpečně (http://www.seznamsebezpecne.cz)
Linka bezpečí (Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.)
a dalších.
D. Závěr
Závěrem je třeba říci, že ne každá snaha o blokaci (ať již realizovaná vlastními silami nebo s pomocí externí instituce) je automaticky úspěšná. V situacích, kdy je intimní materiál rozšířen po internetu na velkém množství českých i zahraničních serverů a stal se již obsahem šířeným virálně, je nemožné jej zablokovat kompletně. Výhodou je, že řada internetových úložišť zavádí automatické bannování závadného obsahu i pro budoucí upload, tedy v případě, že se někdo pokusí fotografii či video opětovně nahrát na daný server, dojde k porovnání nahrávané fotografie s předlohou uloženou v databázi serveru a obsah se na server již znovu neuloží.
Nejlepší obranou v případě šíření intimních materiálů internetem je prevence - pokud se nechcete vystavit problémům spojeným s šířením vašeho intimního materiálu, jednoduše si intimní fotografie či videa nepořizujte a předcházejte situacím, kdy by k pořízení těchto materiálů mohlo dojít.
dr. Kamil Kopecký, E-Bezpečí
Použité zdroje:
Havlíková, D. Evropská komise jde do boje za naše data. Co má v plánu? Tyinternety.cz. Online: http://www.tyinternety.cz/socialni-site/evropska-komise-jde-do-boje-za-nase-data-co-ma-v-planu-7756
Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2001/29/ES ze dne 22. května 2001 o harmonizaci určitých aspektů autorského práva a práv s ním souvisejících v informační společnosti
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32001L0029:CS:NOT
Social Networking: Commission brokers agreement among major web companies. Europe's Information Society (Thematic Portal). Online: http://ec.europa.eu/information_society/newsroom/cf/itemlongdetail.cfm?item_id=4672