V posledním roce se stále více objevují různé formy útoků na účty elektronického bankovnictví, které využívají podobná schémata útoku a před kterými je poměrně snadná obrana. Přesto se však stále najdou tací, kteří na některou z fází útoku reagují a zachovají se nebezpečně. Právě pro ty je určen tento text.
Útok na účet elektronického bankovnictví (tzv. phishing) zpravidla prochází několika fázemi:
Fáze 1 - Spamový útok
Aby byl útok úspěšný, je nutné oslovit co největší počet uživatelů. Nejjednodušším a nejefektivnějším způsobem, jak se k uživatelům a jejich online účtům dostat, je rozesílání spamu se zprávou, která uživatele zaujme a donutí je reagovat. Mezi běžné typy zpráv, podle kterých phishingový útok rozeznáme, patří:
1. Informace o tom, že někomu dlužíme (detailní informace o dluhu jsou součástí samostatné přílohy, která obsahuje virus - zpravidla trojský kůň - který se do počítače nainstaluje a který shromažďuje informace o přihlašovacích údajích).
2. Informace o tom, že na náš účet přišla vysoká finanční částka, kterou musíme potvrdit přihlášením se ke službám elektronického bankovnictví (kliknutím na odkaz z emailu jsme přesměrování na podvrženou kopii naší bankovní instituce, přihlášením ke “svému účtu” pak útočníkovi sdělíme své přihlašovací údaje).
3. Informace o tom, že banka mění svou úroveň zabezpečení a že je nutné se co nejdříve k účtu přihlásit (kliknutím se opět dostaneme na podvrženou stránku viz předchozí model).
4. Informace o tom, že platnost internetového bankovnictví končí a je nutné ji prodloužit (kliknutím se opět dostaneme na podvrženou stránku viz předchozí modely).
5. Informace o tom, že jste obdrželi novou zprávu z bezpečnostního oddělení (kliknutím se opět dostaneme na podvrženou stránku viz předchozí modely).
(Ukázka SPAMu s odkazem na podvodnou stránku)
Fáze 2 - Získání uživatelského přístupu prostřednictvím falešné stránky
Jak již bylo řečeno, je většina útoků na účty elektronického bankovnictví spojena s vytvořením podvržené stránky, která klienty nutí přihlásit se ke svým účtům prostřednictvím uživatelských jmen, hesel či dokonce certifikátů. Tyto stránky jsou zpravidla umístěny na anonymních serverch v zahraničí a existují pouze několik málo dnů. Pak jsou smazány a stopy zahlazeny.
Podvodné stránky často využívají nepozornosti uživatelů při čtení internetových adres, např. se po kliknutí na odkaz v emailu otevře místo stránek www.mojebanka.cz stránka www.mojebanka.cn. Jen zlomek uživatelů zaznamená chybu v nepřesné koncovce domény či celé adrese.
(Ukázka podvodné stránky)
Fáze 3 - Instalace podvodné aplikace a získání přístupu k autorizaci SMS platby
V posledních letech (zhruba od roku 2013) se však podvodné phishingové stránky chovají daleko nebezpečněji - nutí uživatele nainstalovat si do svých mobilních telefonů různé nebezpečné aplikace (tzv. malware), které v operačním systému telefonu běží tzv. “v pozadí” a které ovládnou příjem SMS zpráv - tedy i autorizačních zpráv internetových transakcí.
Metod, jak nahrát tyto nebezpečné aplikace do mobilních telefonů, je hned několik:
a) po přihlášení do fiktivního účtu vám podvodná stránka sama nabídne stažení aplikace do mobilního telefonu (např. aplikace TrustPort Mobile Security),
b) podvodná aplikace (či odkaz na ni) vám po přihlášení k účtu přijde ve formě SMS či MMS,
c) podvodná aplikace je součástí samotného spamu a instaluje se po otevření přílohy emailu.
Není výjimkou, že jsou podvodné aplikace distribuované také pomocí známých obchodů s aplikacemi, např. Google Play.
Základem obrany je prevence
Základem obrany je samozřejmě prevence a dodržování jednoduchých zásad:
1. V počítači mít vždy nainstalován antivirový program, který umožňuje identifikovat nebezpečné viry v přílohách emailů či jiných zpráv.
2. Antivirovou ochranou vybavte také svůj smarthone.
3. Pro přihlašování do internetového bankovnictví vždy používejte oficiální internetové stránky bankovní instituce (nikoli odkazy v emailech).
4. Pravidelně aktualizujte operační systém i jednotlivé programy.
5. Neotvírejte přílohy emailů z neznámých zdrojů, neklikejte na odkazy v těchto emailech.
6. Při zadávání hesel na internetu kontrolujte, zdali je přenos dat zabezpečen (adresa začíná https://).
7. Pokud možno nevypínejte firewall ve vašem operačním systému.
8. Jakékoli otázky spojené s informacemi o podezřelých platbách vždy konzultujte přímo s bankovní institucí - ideálně osobně či telefonicky.
9. V případě potřeby navštívit stránky České bankovní asociace, která informace o různých formách hackerských útoků zveřejňuje.
10. V internetovém prohlížeči si aktivujte antiphishingový filtr.
Kamil Kopecký, E-Bezpečí