V digitálním věku online podvodníci neustále vymýšlejí způsoby, jak oklamat uživatele internetu. Jedním z nejnovějších a nejnebezpečnějších trendů je zneužívání podoby známých osobností k šíření falešných reklam, které pak vedou na podvodné finanční investice (zpravidla do kryptoměn). Pro tuto podvodnou činnost je pak velmi často zneužívána identita bývalého premiéra Andreje Babiše, ale i dalších známých osobností.
Falešné reklamy s fotkami známých osobností
Jednou z nejběžnějších metod, jak podvodníci zneužívají identitu známých osobností, je vytváření falešných reklam. Tyto reklamy často slibují rychlé zbohatnutí nebo propagují produkty a služby, které daná celebrita nikdy nevyužívala ani nepropagovala. Fotografie Andreje Babiše se například často objevují v reklamách na pochybné investiční platformy, kde je jeho podoba využívána k budování důvěryhodnosti. Tyto reklamy se pak stávají součástí reklamních sítí známých platforem, jako je Meta či Google. Zastavit technicky šíření těchto reklam je poměrně obtížné - jsou šířeny z různých účtů a využívají různé grafiky.
Prof. Kamil Kopecký z Univerzity Palackého v Olomouci komentuje situaci takto: “Každý den je běžnému uživateli sociální sítě Facebook zobrazeno velké množství reklamního obsahu, z nějž je velká část podvodná a odkazuje na různé druhy falešných investic. V České republice pak zcela dominuje reklama zneužívající podoby Andreje Babiše - až 7 z 10 reklam na podvodné kryptoinvestice využívá právě jeho vzhledu. Reklamní sdělení je stále stejné - investujte a zbohatnete, nebudete muset pracovat… mění se především grafické zpracování.”
Běžní uživatelé internetu známým osobnostem důvěřují, pokládají reklamu za důvěryhodnou - známá osobnost by přece nepropagovala nekvalitní produkt či službu. Ve skutečnosti však reklama důvěryhodná není - ve většině případů uživatele přesměruje na podvodné stránky (např. falešné Novinky.cz či CNN Prima News) s článkem o zaručeném způsobu zbohatnutí, které vám doporučuje známá osobnost. Zpravidla se jedná o různé druhy investic např. do kryptoměn. Výsledek však není zbohatnutí, ale velká finanční ztráta a oči pro pláč.
Babiš nebyl jediný, zneužiti byli i Fiala, Pavel nebo třeba Prachař
Internetoví podvodníci však zneužívají i další známé osobnosti, jako jsou třeba prezident Petr Pavel, premiér Petr Fiala, Jakub Prachař, Tereza Pergnerová či Zdeněk Pohlreich. V minulosti pak byla pro podvodnou reklamu zneužita třeba Lucie Vondráčková. S přehledem nejvíce je však zneužívána identita Andreje Babiše.
Zvládají platormy s těmito typy podvodů efektivně bojovat?
Ne. Bohužel systémy, které zpracovávají nahlášenou reklamu, ji často nevyhodnotí jako závadnou a podvodnou a obsah v síti nechávají. Naopak čas od času neoprávněně blokují organizace, které na tento problém odkazují. Typickým případem je Facebook. Zde doporučujeme požádat o novou kontrolu.
Co dělat, když narazíte na podvodnou reklamu zneužívající celebritu
Pokud narazíte na podvodnou reklamu zneužívající podobu celebrity, je důležité okamžitě jednat. Prvním krokem je nahlásit reklamu příslušné platformě, jako je Facebook, Google nebo Instagram, pomocí jejich nástrojů pro hlášení nevhodného obsahu. Dále se pokuste reklamu zdokumentovat - udělejte snímek obrazovky a zaznamenejte co nejvíce informací, včetně URL adresy a popisu reklamy. Tyto důkazy mohou být užitečné při podávání stížnosti. Je také vhodné informovat danou celebritu nebo její tým prostřednictvím jejich oficiálních kanálů, aby mohli podniknout právní kroky proti těm, kdo jejich identitu zneužívají. Nakonec, pokud máte podezření, že jste se stali obětí podvodu, kontaktujte svou banku nebo poskytovatele finančních služeb a informujte je o situaci, aby mohli zabránit případným finančním ztrátám.
Redakce E-Bezpečí