fbpx

Home Rizikové jevy Hoax, fake news Podvodná reklama na hubnutí opět v českých reklamních sítích. Slibuje instantní zázraky s přípravkem Fit Moringa

Podpořte nás

Podpořte naše aktivity a pomozte dětem a dospělým v nouzi. Již 15 let pomáháme dětem a dospělým řešit jejich problémy na internetu. Zapojte se i vy! Každá pomoc se počítá! Stačí kliknout na tlačítko DONATE.

Remove


mini_fitmoringa.jpgDnes si představíme podvodnou reklamu Fit Moringa, která se objevila v reklamním prostoru několika českých internetových portálů. Uděláme si základní fact-checking a ověříme si, zda je reklama skutečně pravdivá, nebo zda si s námi její tvůrci spíše hrají, aby nás přiměli k nákupu předraženého nefunkčního výrobku.

 

Je to konec éry nadváhy na světě! Tři mladí vědci-hrdinové ZDARMA zachránili lidstvo před obezitou. Šok, děs, panika: Generální ředitel velké mezinárodní společnosti odsouzen za pokus zabránit historickému průlomu v hubnutí! Svět nemlčí o neuvěřitelných úspěších mladých géniů. Jsou to absolutní TOP3 nejtalentovanější studenti na světě Osud je svedl dohromady během lékařského stipendia v Tokiu. Tam mladí vědci společně pracovali a dosáhli historického průlomu v boji za lidské zdraví. Jejich objev nevratně spaluje veškerou nepotřebnou tukovou tkáň. A co je důležité: 100% bezpečně, bez diety, cvičení a změn životního stylu. Touto metodou zhubnete 10 kg za čtrnáct dní. Jednoduše řečeno, udělali jsme to, co medicína mohla a měla udělat před 50 lety – vysvětlili mladí a vynikající objevitelé. Díky jejich objevu zhublo 47 000 lidí v Singapuru, Brazílii a Jižní Koreji 10, 20, 50, 85 a více kilogramů. Nyní je čas na Českou republiku!

To vše nám nabízí nová reklama na hubnutí, která se dostala mezi reklamy na Novinky.cz a dalších českých zpravodajských portálech, které poskytují reklamní prostor externím subjektům. 

(Screen obrazovky, reklama Silný spalovač tuku, Zdroj: Novinky.cz, 10. 4. 2022)

Reklamní odkaz Silný spalovač tuku vede z Novinek.cz na reklamní stránky https://bestpromo4you.com/420/fitmoringa/. Pojďme se tedy společně na tyto stránky podívat podrobněji a zodpovědět si na pár otázek: Skutečně jde o zázračný výrobek? Skutečně vědci učinili geniální objev? Skutečně budeme všichni po užívání tohoto výrobku hubení a spokojení? A skutečně se nám vyplatí koupit si tento výrobek?

A. Neexistující vědci

Stránka začíná seznačním sdělením, ve kterém je představen úžasný objevy, kterého dosáhli 3 talentovaní vědci z Brazílie, České republiky a Jižní Korey. Pojďme se na tuto informaci podívat podrobněji.

Zní to skvěle, že? Když se však na jména a fotografie zaměříme podrobněji, zjistíme, že:
a) vědci tohoto jména neexistují,
b) fotografie vědců pocházejí z online fotobank.

Fotografie údajného Césara Ximenese Pessoy pochází z fotobanky Dreamstime (zde) či Alamy  (zde). Fotografie údajné české vědkyně Pavlíny Bílé pochází z fotobanky ShutterStock a najdete ji např. zde. Ze stejného serveru jsou i další fotografie této ženy. Fotografie údajného jihokorejského vědce Hyong Dae-Junga pochází z fotobanky iStock (zde).

spalovac dream

(Fotografie "vědkyně" z fotobanky)

B. Anonymní komentáře potvrzující kvalitu výrobku

Součástí reklamní stránky je množství komentářů, které potvrzují zázračnou kvalitu tohoto výrobku a efektivitu hubnutí. Ani jeden z komentářů však nejde ověřit, identity “recenzentů” nejsou propojeny s žádným kontaktním údajem, ať už jde o e-mail, telefon, nebo třeba i účet na sociální sítí. Nevíme tedy, kdo výrobek recenzuje.

C. Podvodné fotografie klientům a klientek

Reklamní stránky obsahují mnoho fotografií klientů a klientek, kteří si zázračný přípravek vyzkoušeli a zhubli. Najdeme zde např. fotografii údajné klientky Anny Kerbčárové z Vyškova, která během 5 měsíců zhubla díky přípravku 102 kg! 

(Podvržené fotografie)

 V tomto případě reklama zneužívá fotografii Pauly Jonesové, které se skutečně podařilo výrazně zhubnout (detaily zde či zde, její Instagram). Ve skutečnosti ale nezhubla v krátkém čase díky zázračnému léku, hubnutí ji trvalo přes 12 měsíců pod dozorem lékaře, musela především změnit životosprávu, cvičit atd. Podobným způsobem jsou zneužity fotografie dalších “klientů a klientek” tohoto zázračného prostředku.

D. Automatický generátor recenzí

Podvodné stránky obsahují také generátor náhodných reklamních recenzí, které se na stránce objevují v reálném čase, právě teď. Počítač zvolí náhodné křestní jméno z databáze jmen, náhodné město z ČR a náhodnou recenzi, a všem nám tuto kombinaci v nepravidelných intervalech zobrazí. Návštěvníkovi se pak může zdát, že o daný výrobek je velký zájem. Je to však iluze.

E. Omezený počet výrobku ve skladě, akční nabídka

Reklamní stránka tvrdí, na skladem jsou pouze 3 kusy výrobku - máte tedy poslední šanci výrobek získat. Stejně teď je právě zboží k dispozici za pouhou polovinu ceny, podle tvůrců pak dokonce ušetříte 1290,- Kč! Ve skutečnosti to tak však není.

 

F. Realita? Podvodné praktiky, předražená cena

Přípravek Fit Moringa nabízejí tyto podvodné reklamní stránky za cenu 2140,- za 30 tablet.
Cena za 1 tabletu je tedy 71,- Kč.

Když byste si však tento přípravek koupili v lékárně, dostanete se  na cenu:

Naturawit.cz (82,- Kč za 60 tablet) 1,3 Kč za tabletu
Nutraceutics.cz (319,- Kč za 180 tablet) 1,7 Kč za tabletu
Zdravyden.cz (279,- Kč za 180 kapslí) 1,55 Kč za tabletu
Dr. Max (149,- Kč za 60 tablet) 2,48 Kč za tabletu

Tedy pokud byste si díky podvodné reklamě zakoupili tento výrobek, zaplatíte 30 x víc, než když si výrobek koupíte v docela obyčejné lékárně. Navíc je výrobek běžně dostupný.

(Běžná cena přípravu v e-shopech či kamenných obchodech)

Co je vlastně moringa?

Moringa oleifera, také známý jako „křenový strom“, je malý strom pocházející z Indie, Pákistánu a Nepálu, který se už po generace využívá ve východních zemích k léčbě a prevenci nemocí jako je cukrovka, srdeční choroby, anémie, artritidy, onemocnění jater a respiračních, kožních a zažívacích poruch. Obsahuje mnoho vitamínů a minerálů, zázračné zhubnutí vám ale skutečně nezaručí. A pokud byste snad chtěli tento přípravek vyzkoušet, volte běžnou lékárnu, kde přípravek získáte za zlomek ceny - bez podvodné reklamy.

Kritické myšlení a fact-checking v běžných situacích

Schopnost kriticky posuzovat informace, se kterými se setkáváme v nekontrolovaném světě internetu, patří ke klíčovým dovednostem člověka 21. století. Internet nabízí obrovské množství informací všeho druhu, jak jsme si ovšem ověřili na tomto příkladu, mnoho z nich jsou informace zkreslené, podvodné, nepravdivé

Pro E-Bezpečí
Kamil Kopecký, Univerzita Palackého v Olomouci


Chcete se o online podvodech dozvědět více? Mrkněte na náš cyklus Prevíti na síti - díl Podvodná reklama.

 

Jak citovat tento text:
KOPECKÝ, Kamil. Podvodná reklama na hubnutí opět v českých reklamních sítích. Slibuje instantní zázraky s přípravkem Fit Moringa. E-Bezpečí, roč. 7, č. 1, s. 15-19. Olomouc: Univerzita Palackého, 2022. ISSN 2571-1679. Dostupné z: https://www.e-bezpeci.cz/index.php?view=article&id=2587


 

Ocenění projektu E-Bezpečí

pohar
KYBER Cena 2023
(1. místo)
pohar
Nejlepší projekt prevence kriminality na místní úrovni 2023
(1. místo)
pohar
Evropská cena prevence kriminality 2015
(1. místo)

Partneři a spolupracující instituce

 

Generální partner projektu E-Bezpečí

logo o2

Další partneři a spolupracující instituce

 logo nadaceo2logo googlelogo msmtlogo mvcrlogo olomouclogo olomouckykrajlogo ostravalogo hoaxlogo policielogo rozhlaslogo linkabezpecilogo microsoft bwlogo czniclogo nukiblogo podanerucelogo googleovachamp_logo.png

 

We use cookies

Na naší webové stránce používáme cookies. Některé z nich jsou nutné pro běh stránky, zatímco jiné nám pomáhají vylepšit vlastnosti stránky na základě uživatelských zkušeností (tracking cookies). Sami můžete rozhodnout, zda cookies povolíte. Mějte prosím na paměti, že při odmítnutí, nemusí být stránka zcela funkční.