Díky projektové podpoře (projekt CEDMO 2) z Národního plánu obnovy nabízíme vzdělávací akce (přednášky/besedy) zaměřené na úvod do problematiky umělé...
V těchto dnech ve spolupráci s Českou televizí - ČT EDU připravujeme nové pořady zaměřené na podporu mediální výchovy a mediální gramotnosti. Do...
V těchto dnech díky podpoře Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy intenzivně školíme žáky 1. a 2. stupňů ZŠ v problematice online...
Vážená paní učitelko, pane učiteli,
v posledních letech se stále častěji a intenzívněji hovoří o mediální gramotnosti žáků i učitelů. Ačkoli předpokládáme, že mediální gramotnost žáků i učitelů se zlepšuje, neexistuje dostatek relevantních údajů o aktuálním stavu.
Rádi bychom Vás tedy požádali o PRAVDIVÉ a ÚPLNÉ vyplnění ANONYMNÍHO dotazníku, jehož výsledky – jak doufáme – přispějí k odhalení aktuálního stavu a další podpoře pedagogů v oblasti mediální gramotnosti. Prostřednictvím dotazníku se také seznámíte s celou řadou zajímavých informací, které můžete využít ve své vlastní výuce.
Dotazník je k dispozici zde: https://forms.gle/re4yZvHyJX6go75RA
Na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci v týmu E-Bezpečí v těchto dnech vzniká online vzdělávací hra určena žákům základních škol s názvem Internet Highway (Internetová dálnice). Jejím cílem je učit žáky zábavným a atraktivním způsobem zásady internetové bezpečnosti.
Stejně jako každý rok i letos se projekt E-Bezpečí Univerzity Palackého v Olomouci se svými partnery zapojuje do oslav Dne bezpečnějšího internetu 2021, který letos připadá na úterý 9. února. V tento den také pravidelně představujeme naše nové aktivity, na které se v průběhu letošního roku můžete těšit. Tak jdeme na to!
Pandemie COVID19, s ní spojené uzavření škol a přechod na online výuku se v řadě aspektů negativně podepsala na psychickém zdraví dětí. Obavy o zdraví (své i svých blízkých - rodičů či prarodičů), sociální izolace, negativní informace z médií o množství případů a lockdownu celé země, ale také náročnost online výuky a omezení relaxačních aktivit u řady z žáků způsobila frustraci, nárůst stresu a deprese. To se podepsalo mimo jiného na jejich přístupu k online výuce - po měsících každodenního zírání na obrazovky počítačů je velká část žáků unavena, demotivována, znuděna, touží po rozptýlení a především po tom, až se budou moci setkávat tváří tvář v rámci běžné výuky ve školách (či po škole).
Poradna projektu E-Bezpečí Univerzity Palackého v Olomouci stále častěji řeší situace spojené se zneužitím platebních karet pro online platby. Naši klienti si např. stěžují, že se jim na účtu objevila celé řada drobných finančních transakcí, které však neautorizovali a netuší, odkud by mohly pocházet. Vinu pak svádějí na neznámé hackery či vlastní blbost, se kterou sdíleli informace o kartě na internetu. Vysvětlení však může být jednoduché - karty rodičů velmi často využívají k finančním transakcím právě děti...
V posledních třech týdnech zaznamenala online poradna projektu E-Bezpečí Univerzity Palackého v Olomouci opětovný nárůst případů vydírání s využitím intimních materiálů. Jako nástroje útoku bývají využity především FB Messenger a Snapchat. Vzhledem k vážnosti útoku se řadou z případů zabývá Policie ČR.
Opatření spojená s pandemií COVID19 dopadla samozřejmě také na projekt E-Bezpečí, který musel omezit (a často zcela zrušit) stovky prezenčních vzdělávacích akcí. Proto jsme velkou část našich aktivit převedli do online světa a prezenční vzdělávací akce nahradili e-learningovými webináři (v reálném čase) či online videokurzy (předtočenými videopřednáškami s doprovodnými aktivitami). Pro rodiče, kteří jsou pro nás klíčovou skupinou, jsme pak nachystali ucelený online videokurz. A právě o něj byl (a v letošním roce stále je) velký zájem. Během půl roku se do kurzu přihlásilo více než 1900 rodičů z celé České republiky.