Nezapomeňte, že E-Bezpečí je na Instagramu a Facebooku, kde najdete mnoho dalších informací z naší kuchyně. Nezapomeňte nás sledovat!
Díky projektové podpoře (projekt CEDMO 2) z Národního plánu obnovy nabízíme vzdělávací akce (přednášky/besedy) zaměřené na úvod do problematiky umělé...
V těchto dnech ve spolupráci s Českou televizí - ČT EDU připravujeme nové pořady zaměřené na podporu mediální výchovy a mediální gramotnosti. Do...
Jak ukázal v roce 2012 výzkum E-Bezpečí (Rizika Internetové komunikace III), zhruba 10 % dětí šlo na schůzku s neznámým člověkem pouze na základě komunikace přes internet. Mluvíme tedy přibližně tisícovce dětí (z 10 000 oslovených), které někde minulý rok čekaly s napětím, zda dorazí skutečně jejich kamarád, kamarádka nebo láska na celý život. Ne všechny ale měly to štěstí, jak dokazují případy zaznamenané u nás a v zahraničí, a některé se staly obětí kybergroomingu, tedy zneužití internetové komunikace k sexuálním útokům na děti a mladistvé. Rozhodli jsme se dětem, ale nejen jim, povyprávět jeden příběh a nechat je vyzkoušet si takovou schůzku. Nanečisto.
Hranici do virtuálního světa už překročilo mnoho módních stylů a životních filozofií. Jejich zásady mohou sledovat téměř všichni. Příkladem je toho pro někoho specifický životní styl, pro většinu lidí ale nemoc zvaná mentální anorexie. Není pochyb o tom, že spletité kořeny této nemoci získávají v online prostředí na síle. Zkuste si představit, že se někdo jménem Ana chce stát vaším partnerem. Jeho nabídka je nekompromisní, ale vy s ní nebudete souhlasit. Proč si taky nechat poroučet a diktovat, co je správné? Co když se k Anině nabídce ale dostane vaše dítě? Bude umět odolat tlaku médií, dopisu od Any a tzv. Thinspiracím? To vše na vaše ratolesti může čekat na tzv. pro-ana blogu.
Vzhledem k tomu, že projekt E-Bezpečí je realizován na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci, využívá k propagaci témat spojených s bezpečnějším používáním internetu rovněž potenciálů svých studentů – budoucích asistentů pedagogů, učitelů, případně sociálních pracovníků. Kromě výběrových workshopů, přednášek či odborných stáží a praxí (realizovaných např. v rámci projektu E-Synergie), kterých se studenti účastní, nabízí pracovníci projektu studujícím možnost vytvářet různé typy závěrečných prací zaměřených na výše uvedené téma.
V průběhu dubna 2012 byly publikovány unikátní výsledky výzkumu Univerzity v Britské Kolumbii (Kanada), které srovnávají tradiční šikanu a kyberšikanu. Potvrzují, že dynamika kyberšikany je jiná, než u tradiční šikany, čemuž je třeba přizpůsobit preventivní programy a specifickou intervenci.
Výzkum, zahrnující téměř 18000 respondentů ve věku 10-18 let, potvrdil, že cca 25-30 procent oslovených dětí bylo zapojeno do kyberšikany. Co je ale velmi důležité: 95 % vnímalo kyberšikanu pouze jako vtip, který neměl oběti ublížit, pouze 5 % respondentů připustilo, že kyberšikana probíhala s úmyslem ublížit druhému člověku. Dr. Jennifer Shapka, jedna z realizátorů výzkumu, uvádí, že "mladí lidé podceňují dopad kyberšikany na oběť (i když je kyberšikana myšlena jako žert)".
Ovlivní konverzační umělá inteligence mezilidské vztahy?
(Ne)zhloupne lidstvo díky umělé inteligenci?
Předvánoční nakupování na internetu: Jak se vyhnout podvodům a finančním pastem
Čeští žáci a umělá inteligence: Jak AI mění vzdělávání?
Online poradna E-Bezpečí: Jak pomáháme zvládat rizika na internetu v roce 2024