Rozhodli jste se, že svým dětem koupíte mobilní telefon nebo počítač s připojením na internet? Chcete, aby jim byly tyto technologie ku prospěchu a aby se děti při jejich používání nevystavovaly zbytečným rizikům? Pak je následující článek určený právě vám. Najdete v něm užitečné rady, co můžete jako rodiče pro bezpečí svých dětí při komunikaci prostřednictvím mobilního telefonu nebo při komunikaci přes internet udělat, jak zjistit, že se vaše děti dostaly do problémů souvisejících s užíváním těchto techologií nebo jak takové problémy řešit.
Zajímejte se o to, k čemu vaše dítě mobilní telefon či internet používá.
Jaké stránky si prohlíží, zda používá tzv. sociální sítě (Líbímseti, Rajče, Alík, Facebook, Myspace aj.), veřejné chaty, ICQ, Skype atd., jestli někomu posílá své fotky apod. Mluvte s dětmi o tom, co na internetu dělají, kde si zakládají svůj profil a jaké informace o sobě sdělují.
Všímejte si reakcí dítěte na vaši přítomnost.
Podle toho, jak dítě zareaguje, když přijdete do místnosti, lze také leccos vyčíst. Zvlášť pokud se snaží „zametat stopy“ – rychle zavírá nějakou stránku či program atd. Tady je však potřeba zohlednit věk dítěte, např. u dítěte v pubertě mohou být tyto reakce naprosto normální, vzhledem k tomu, že vzrůstá jeho potřeba soukromí obecně.
Buďte vnímaví, sledujte jak se dítě při elektronické komunikaci chová.
Sledujte, jak se dítě projevuje např. po přečtení zprávy. Pátrejte po tom, proč vypadá po použití mobilního telefonu či internetu sklíčeně, proč se s vámi odmítá komunikovat apod. Vaše pozorovací schopnosti jsou v tomto případě velmi důležité, neboť újma, kterou dítě může utrpět, je především psychického rázu. Psychické týrání je velmi těžké rozpoznat, protože není doprovázeno tak zjevnými znaky jako jsou např. šrámy či modřiny, navíc toto týrání obvykle bývá pro oběť mnohem horší, než kdyby ho někdo mlátil. Změny v chování psychicky týraného dítěte přitom mohou být nepatrné. Všímat si je proto velmi důležité, protože ne každé dítě je ochotné o svých problémech hovořit. Vy své dítě ale dobře znáte a dokážete poznat, že s ním něco není v pořádku.
Uvědomte si, že vaše dítě může být jak oběť, tak pachatel.
Veďte děti k takovému chování, které bude chránit nejen je, ale také ostatní uživatele.
Dejte dítěti najevo, že za vámi může přijít s problémem.
Ukažte dítěti, že jste tady pro něj a že se mu s problémem budete snažit pomoci. Při řešení problému postupujte konstruktivně, tzn. nevyčítejte dítěti, že se svou vinou dostalo do problému. Snažte se problém rychle vyřešit a využijte ho k takovému výchovnému působení na dítě, které zabrání nebo sníží riziko toho, že se dítě do podobného problému dostane znovu.
O případném problému informujte příslušné instituce.
Pokud se dozvíte o zneužívání nějaké služby jiným uživatelem, sdělte to jejímu správci či poskytovateli. Můžete tak zabránit útokům na další uživatele.
Při řešení problému spolupracujte se školou. Možná zjistíte, že podobný problém se týká i dalších dětí ze školy. Navíc učitelé mají s řešením sociálně patologických jevů zkušenosti, takže vám mohou odborně poradit, případně vás odkázat na patřičné instituce.
Pokud bude problém, který řešíte skutečně vážný, kontaktujte také policii.