Nenechte si ujít novinky z E-Bezpečí a přihlaste si odběr našeho newsletteru.

E-Bezpečí je na Instagramu i Facebooku, nezapomeňte nás sledovat
01. 12. 2024

Nezapomeňte, že E-Bezpečí je na Instagramu a Facebooku, kde najdete mnoho dalších informací z naší kuchyně. Nezapomeňte nás sledovat!

Read More ...

Vzdělávací akce o AI od E-Bezpečí ZDARMA
21. 11. 2024

Díky projektové podpoře (projekt CEDMO 2) z Národního plánu obnovy nabízíme vzdělávací akce (přednášky/besedy) zaměřené na úvod do problematiky umělé...

Read More ...

S ČT Edu spolupracujeme na nových pořadech o mediální výchově
11. 10. 2024

V těchto dnech ve spolupráci s Českou televizí - ČT EDU připravujeme nové pořady zaměřené na podporu mediální výchovy a mediální gramotnosti. Do...

Read More ...


Home Rizikové jevy Online závislosti Závislostní chování na internetu u dětí 2. stupně ZŠ

Přečteno jinde










































Podpořte nás

Podpořte naše aktivity a pomozte dětem a dospělým v nouzi. Již 15 let pomáháme dětem a dospělým řešit jejich problémy na internetu. Zapojte se i vy! Každá pomoc se počítá! Stačí kliknout na tlačítko DONATE.

Přihlásit odběr novinek


mini_zavislostZávislost si většina z nás spojuje spíše s alkoholem, cigaretami a klasickými drogami. Jen málokdo si dokáže přiznat, že by snad právě on (či jeho dítě) mohl být „závislý na internetu“. „Závislost na internetu“ představuje v současné společnosti velký problém právě u dětí a dospívajících, kteří jsou internetem obklopeni již od raného dětství.

 

Jak vysvětlíte, že někteří nedokážou být bez internetu pouhou jednu hodinu? Jak vysvětlíte nutkavé pocity, které mají v době, kdy nejsou on-line? Proč kvůli internetu omezují osobní kontakt se svými známými a ztrácí řadu koníčků z reálného světa?  Proč se cítí lépe ve virtuálním světě než v reálném? Těmito otázkami (a mnohými dalšími) jsem se zabývala ve svém výzkumu, který jsem provedla na jedné ze základních škol v Olomouci.            

Z dotazníkového šetření vyplynul neustálý růst vlivu internetu. V některých odpovědích se objevuje přesvědčení, že virtuální svět je zábavnější než svět reálný. Řada dětí má kvůli internetu problémy s plněním svých školních (či jiných) povinností. Děti také často zažívají, kvůli času trávenému na internetu, hádky s rodiči. Žáci při připojení na internet  zapomínají na čas. Začnou si povídat s některým ze svých on-line přátel, řeší s nimi své problémy, mají pocit sounáležitosti (viz Maslowa pyramida lidských potřeb) a čas v reálném světě přestávají vnímat. Někteří z žáků jsou ochotni se vzdát svých známých i některých svých koníčků jen proto, aby mohli být častěji on-line. Ptáte se proč? Odpověď je poměrně jednoduchá. Na internetu se cítí lépe. Na internetu zažívají pocity, které v reálném životě nezažívají. Na internetu mají více přátel (on-line přátel) než ve světě reálném. Internet se jim zdá zábavnější než svět reálný. Na internetu je vše dovoleno. Dítě se cítí chráněno, může být více otevřené, může komunikovat, s kým se mu jen zlíbí. Na internetu se dítě cítí volné, nesvazují ho konvence či názory rodičů, může lhát, přetvářet se a mnohé další. Nemůžeme se tedy následně divit, že se u dětí po odpojení internetu objeví zhoršení nálady.

Dítě si uvědomuje, že v reálném světě je určitým způsobem omezováno. V reálném životě nemůže vystupovat jako „lolitka24“. V reálném světě je to dívka se jménem Lucie, které je 14 let, chodí do deváté třídy, nosí rovnátka, obnošené oblečení a má pouze jednu kamarádku, se kterou může jít ven. Ve virtuálním světě je však někdo jiný. Tady se může proměnit v 24letou sebevědomou ženu, může mít spoustu on-line přátel, prožívat první lásky apod. Internet je častým únikem z reality.

Téměř polovina žáků (43 žáků ze 100 žáků) se cítí lépe, když je on-line. Podívejme se na některé odpovědi žáků:

* „Virtuální svět je zábavnější.“ (chlapec, 14–15 let)

* „Mohu si psát s někým starším, kdežto osobně se stydím.“ (dívka, 12–13  let)

* „Lepší komunikace.“ (chlapec, 12-13 let)

* „Nemusím si tam na nic hrát a hlavně je vše jednodušší.“ (chlapec, 12-13 let)

* „Je to lepší, můžu tam dělat, co chci a nikdo to neví.“ (dívka, 12-13 let)

* „Útěk z reality, od problémů, hodně přátel.“ (chlapec, 12-13 let)

* „V normálním světě nemám tolik kamarádů jako na internetu.“ (chlapec, 12-13 let)

* „Jsem neustále mezi přáteli. Kdykoliv řeším své problémy.“ (chlapec, 12-13 let)

* „Otevřenější komunikace, je lehčí se seznámit.“ (dívka, 12-13 let)

Po přečtení výpovědí žáků si uvědomíme, že se jedná o některá specifika virtuálního světa. Ano, přesně tak. Žáci, aniž by vůbec věděli, že nějaká specifika virtuálního světa existují, tak je dokázali vyjmenovat. Společně se na ně podíváme.

* „Je to lepší, můžu tam dělat, co chci a nikdo to neví.“ (dívka, 12-13 let)
ANONYMITA, MOŽNOST LŽI A PŘETVÁŘKY, ABSENCE SANKCÍ

* „Útěk z reality, od problémů, hodně přátel.“ (chlapec, 12-13 let)
PROSTŘEDÍ ODREAGOVÁNÍ A ZÁBAVY, REDUKCE ÚZKOSTI

* „V normálním světě nemám tolik kamarádů jako na internetu.“ (chlapec, 12-13 let)
PROSTŘEDÍ ODREAGOVÁNÍ A ZÁBAVY

* „Jsem neustále mezi přáteli. Kdykoliv řeším své problémy.“ (chlapec, 12-13 let)
PROSTŘEDÍ ODREAGOVÁNÍ A ZÁBAVY

* „Otevřenější komunikace, je lehčí se seznámit.“ (dívka, 12-13 let)
VĚTŠÍ OTEVŘENOST, ANONYMITA

Zde spatřujeme, že virtuální svět se v mnohém od reálného světa liší. Tyto odlišnosti si uvědomují již žáci druhého stupně základní školy. Žáci nejsou schopni korigovat čas trávený na internetu a postupně se tam začínají cítit lépe než v reálném životě. V tento okamžik by měli zasáhnout dospělí (rodiče, pedagogové apod.). Dospělí by neměli před dětmi internet zatracovat. Tento postup by měl pouze opačný efekt. Dospělí dětem musí ukázat v čem je dobré internet využívat a v jaké míře. Dále by měli poukázat na pozitiva reálného světa. Děti si musí uvědomit, že v reálném světě je řada aktivit, možností, které se ve virtuálním světě nevyskytují. Pedagogové mohou témata spjatá s problematikou internetu zařadit v rámci průřezových témat, která jsou uvedena v RVP (např. Mediální výchova, Osobnostní a sociální výchova).

Mgr. Pavla Sekničková

 

 

Výsledky projektu E-Bezpečí (2012-2024)

panel
190000 +
proškolených žáků ZŠ a SŠ
panel
60000 +
proškolených dospělých
panel
8000 +
podpořených obětí kyberkriminality
panel
300 +
vzdělávacích akcí ročně
panel
7800 +
odhalených případů kyberkriminality
panel
160000 +
unikátních návštěvníků webu ročně

Ocenění projektu E-Bezpečí

pohar
KYBER Cena 2023
(1. místo)
pohar
Nejlepší projekt prevence kriminality na místní úrovni 2023
(1. místo)
pohar
Evropská cena prevence kriminality 2015
(1. místo)

Partneři a spolupracující instituce

 

Generální partner projektu E-Bezpečí

logo o2

Další partneři a spolupracující instituce

 logo nadaceo2logo googlelogo msmtlogo mvcrlogo olomouclogo olomouckykrajlogo ostravalogo hoaxlogo policielogo rozhlaslogo linkabezpecilogo microsoft bwlogo czniclogo nukiblogo podanerucelogo googleovachamp_logo.png

 

Nenechte si ujít novinky z E-Bezpečí a přihlaste si odběr našeho newsletteru.

E-BEZPEČÍ: AI CHATBOT
Ahoj, jsem chatovací robot projektu E-Bezpečí a mohu ti pomoci zodpovědět základní otázky a vyřešit tvé problémy. Zvol si z nabídky, nebo svůj dotaz napiš přímo do chatu.
We use cookies

We use cookies on our website. Some of them are essential for the operation of the site, while others help us to improve this site and the user experience (tracking cookies). You can decide for yourself whether you want to allow cookies or not. Please note that if you reject them, you may not be able to use all the functionalities of the site.

We use cookies

We use cookies on our website. Some of them are essential for the operation of the site, while others help us to improve this site and the user experience (tracking cookies). You can decide for yourself whether you want to allow cookies or not. Please note that if you reject them, you may not be able to use all the functionalities of the site.