Květen 2021, The Guardian: „Magnety používané jako falešný jazykový piercing by měly být zakázány!“ Červen 2021, FOX9, Minneapolis: „LOS ANGELES - Lékaři varují před nebezpečnou výzvou na TikToku. Falešné piercingy na jazyku s magnetickými kuličkami jsou smrtelným rizikem!“ Červen 2021, SkyNews: „TikTok trend, který zahrnuje malé magnety, by mohl být životu nebezpečný“. Září 2021: Business Insider: „Rodiče uvádějí, že jejich děti byly hospitalizovány poté, co spolkly magnety kvůli TikTok trendu. TikTok tvrdí, že tento trend na aplikaci neexistuje.“
Květen 2024, Radio Prague International: „Lékaři varují před nebezpečím TikTok výzvy s piercingem.“ 4. říjen 2024 The Times of India: „TikTok výzva s piercingem dostala pražské děti do nemocnice.“ Ten samý den APF a o den později i The New Zeland Herald: „Pět českých dětí skončilo v nemocnici kvůli TikTok výzvě s piercingem.“
Sociální sítě, trend dnešní doby, přitahují děti a mládež primárně proto, že poskytují zábavu. Být na sociálních sítích a mít co nejvíce sledujících, to je předpoklad pro úspěšné zařazení do společnosti vrstevníků a oblíbenost. Hon za vysokým počtem sledujících se ale může měnit v zoufalý pokus „zaujmout čímkoliv“, včetně mnohdy životem ohrožujících triků a kousků. Přeposílání vtipů a roztomilých obrázků už nestačí. Čím bude obsah odvážnější, strašidelnější, nebezpečnější nebo „cool“, tím bude mít lepší šíření.
Protiargument může být, že „to jsme přeci dělali taky, i my boomeři“, například olizovali jsme zmrzlá zábradlí nebo ti úplní šílenci navštěvovali chirurgická oddělení s vypouklými tvářemi a žárovkovým uzávěrem trčícím z úst. Jednalo se však o jednice. Dnešní digitální doba se úspěšně stará o masové šíření v rámci sekund a to, co se ústním podáním předávalo roky a vyzkoušelo to pár „šoumenů“, tak dnes zaplaví sítě během okamžiku a dopadne to na naše nezranitelnější. A rodiče a učitelé musí být nepřetržitě ve střehu, aby svým (i svěřeným) dětem neustále a dokola vysvětlovali, jaké následky může mít jejich jednání.
V únoru 2024 oběhla svět zpráva o tom, že osmiletý chlapec zemřel po spolknutí deseti malých magnetů. Britský chlapec si dva dny před svou smrtí stěžoval na bolesti břicha. Jeho matka ho vzala do nemocnice, kde ho vyšetřili na infekci močových cest, cukrovku, perforaci střeva a zánět slepého střeva. Vzhledem k tomu, že se nic neprokázalo, podali mu léky na podezření ze střevní infekce a poslali ho domů. Dva dny chlapec trpěl bolestmi než ztratil zrak, poté vědomí a nakonec zemřel. Až pitevní vyšetření odhalilo, že chlapec spolkl deset magnetů tři milimetry velkých v průměru, které se spojily v magnetický řetízek. V mediální zprávě z 1.února 2024 BBC News uvedlo, že chlapec nikdy svým rodičům nezmínil, že spolkl magnetické kuličky, a ani jeden z rodičů ho neviděl dávat si hračku do úst. Policie zkoumala možnost, že by mohl být součástí "TikTok piercingové výzvy", která zahrnuje umístění magnetických kuliček po obou stranách tváře, aby napodobovaly piercing, ale nenašla žádné důkazy o tom, že by se této výzvy účastnil. O den později ale vyšla zpráva na Metro.co.uk, že policie objevila video, na kterém chlapec mluvil se svým bratrem o tom, jak zlepšit sledovanost svých profilů na sociálních sítích tím, že bude dělat kousky, které jsou „trochu odvážné... jako například pití pálivé omáčky“.
V tento moment již nejsou naštěstí magnetické výzvy na TikToku k dohledání. V případě zadání klíčových slov vedoucích k obsahu magnetické výzvy TikTok hrozbu identifikoval a obsahy zablokoval:
Ačkoliv není samotná výzva na TikToku k dohledání, neznamená to, že problém zmizel. Magnety jako hračka existovaly a existovat budou, vždyť sada magnetických kuliček probouzí kreativitu a umožňuje stavět zajímavé objekty. Stejně tak magnetické piercingy. Stačí do Google zadat hesla jako „magnet“ a „piercing“ a vybrat si z nepřeberného množství nabídek. Co ovšem Google nemá dotažené, je minimálně varovný banner o tom, že v souvislosti s nebezpečnými výzvami je umísťování magnetických předmětů do ústní dutiny zakázáno nebo alespoň krajně nedoporučováno. Když v 90. letech mohly mít mikrovlnky v USA v návodu „DO NOT MICROWAVE ANY ANIMALS“, proč by nemohl mít Google varovací banner vyskakující při zadávání hesel, která jsou jednoduše propojitelná s rizikovými jevy rezonujícími ve společnosti?
Proti světovým výzvám a jevech na „těch internetech“ nejsme imunní ani zde, v naší malé kotlině České republiky, chráněné horami a „tradiční výchovou“. Ani jedno totiž již neplatí, digitální sítě dosáhnout všude, čehož důkazem jsou zprávy o užívání Kratomu a gumídků HHC mezi dětmi, kauzy se sebepoškozováním, pořezáváním, „Blackout challenge“ a jinými výzvami a mnohé další jevy. Je to zhruba týden, co nejen Českou republiku, ale celý svět znovu „magneticky probrala“ zpráva, že nemocnice Motol hospitalizovala děti po spolknutí magnetu. „Děti si umístily kulovité magnety na špičku jazyka, aby napodobily piercing, a poté je omylem spolkly, uvedla nemocnice v Praze-Motole ve svém prohlášení. „Jeden pacient měl štěstí a magnety se mu podařilo z těla vyloučit snadno, ale ostatní pacienti zůstávají v nemocnici a dva z nich pravděpodobně podstoupí ještě dnes akutní operace,“ dodala nemocnice v české metropoli. Nemocnice také varovala, že pacienti, kteří spolkli několik magnetů nebo magnet a kovový předmět, riskují, že se tyto objekty v těle spojí. Mohou totiž přitáhnout žaludek a střeva k sobě, což je může poškodit nebo dokonce způsobit perforaci či zánět." (APF)
Je potřeba s dětmi a žáky neustále mluvit, zdůrazňovat hrozby a připomínat ostražitost. Mnohdy to, co nám dospělým přijde jako jasné a automatické, dětem a mládeži zas tak zřejmé být nemusí. Je potřeba dětem opakovat i takové věci, jako jsou například zásady drinku. Až půjdou do baru, aby měli naučený mechanismus, že „přebírám drink od číšníka, na kterého koukám, jak mi ho vytvořil“, „piju jen to, co jsem si sám otevřel“ a „když opustím svůj drink a chvilku ho nebudu mít na očích, už se k němu nevracím a nikdy ho nedopíjím“. Nejen, že tam může být nasypané ze srandy cokoliv, od laxativ až po kratom, ale i jiné předměty, nedejbože magnetické…
Mgr. Lucie Bihellerová
Centrum PRVoK
Univerzita Palackého v Olomouci