Nenechte si ujít novinky z E-Bezpečí a přihlaste si odběr našeho newsletteru.

S ČT Edu spolupracujeme na nových pořadech o mediální výchově
11. 10. 2024

V těchto dnech ve spolupráci s Českou televizí - ČT EDU připravujeme nové pořady zaměřené na podporu mediální výchovy a mediální gramotnosti. Do...

Číst dál...

Spolupráce s MŠMT pokračuje
11. 10. 2024

V těchto dnech díky podpoře Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy intenzivně školíme žáky 1. a 2. stupňů ZŠ v problematice online...

Číst dál...

Nová knížka o umělé inteligenci pro Ministerstvo vnitra a Policii ČR dokončena
11. 10. 2024

V těchto dnech jsme úspěšně dokončili novou knížku o rizicích a příležitostech umělé inteligence, kterou jsme připravili ve spolupráci s...

Číst dál...


Home Projekt Fake news Články o dezinformacích a konspiracích Flag-waving

Přečteno jinde










































Podpořte nás

Podpořte naše aktivity a pomozte dětem a dospělým v nouzi. Již 15 let pomáháme dětem a dospělým řešit jejich problémy na internetu. Zapojte se i vy! Každá pomoc se počítá! Stačí kliknout na tlačítko DONATE.

Přihlásit odběr novinek


mini flag

V našem předcházejícím textu jsme se zaměřili na základní přehled technik, které se využívají k ovlivňování čtenářů v online prostředí, s úspěchem se však dají využít (a také se využívají) i mimo internetový prostor. Technika, kterou si dnes popíšeme, se velmi často používala v dobách minulých (např. k propagandě v období světových válek a komunismu). K ovlivňování čtenářů, diváků či přímo voličů se používá i v současnosti. Tato technika se nazývá flag-waving (mávání vlajkou).

Flag-waving (mávání vlajkou) je jedna z klasických technik propagandy, která se využívá k ospravedlnění vlastního jednání (např. násilí) tím, že jde o projev vlastenectví a že jednání propagandisty prospívá zemi (patriotismus). Flag-waving často a silně apeluje na emoce. Využívá a také zneužívá existujících předsudků a přesvědčení, které cílová skupina má (např. o minoritách, sexuální orientaci, náboženství apod.). Často pracuje s různými druhy symboliky - náboženskými či kulturními symboly, vlajkami, státním znakem apod. 

propaganda flag waving

Upgrade:
Na základě četných komentářů k našemu materiálu doplňujeme více detailů.
Termín propaganda, který jsme v textu využili, se tradičně dělí na 3 základní formy:

a) bílá propaganda (postavená na pravdivých informacích, v současnosti např. public relation, sem patří také různé druhy kampaní z válečného období viz příklady výše)
b) šedá propaganda (smíchávající pravdu a lež),
c) černá propaganda (využívají vyloženě nepravdivých informací a dezinformací).

Ačkoli se v současnosti slovo propaganda používá především v negativní konotaci, příklady, které jsme v materiálu uvedli, logicky spadají i do oblasti světových válek, kdy byla propaganda vnímána samozřejmě i pozitivně. Ve všech typech propagandy se flag-waving úspěšně využíval a využívá.

V textu záměrně používáme slovo vlastenectví/patriotismus, protože právě v současnosti se flag-waving ve spojení s těmito termíny využívá (propagandista apeluje na vlastenectví svých posluchačů). Vlastenectví vnímáme jako lásku k vlastnímu národu, která však není spojena s pocitem nadřazenosti či dehonestaci ostatních etnik a národů. Od termínu vlastenectví/patriotismus odlišujeme termín nacionalismus, který vnímáme jako nekritickou příklonnost k vlastnímu národu, ve kterém se objevuje nadřazenost vlastního národa nad ostatními, častá nenávist k různým druhům minorit a jiným národům atd.

Přestože je flag-waving spojen především velmi často nacionalismem, propagandista termín nacionalismus k manipulaci ostatních nepoužívá. Používá termín vlastenectví či patriotismus, který jsme využili v textu, přestože ve skutečnosti jde o nacionalismus.

 

 

Pro E-Bezpečí
Kamil Kopecký

 

Jak citovat tento text:
KOPECKÝ, Kamil. Flag-waving. E-Bezpečí, roč. 4 (2019), č. 1, s. 105-106. ISSN 2571-1679. Dostupné z: https://www.e-bezpeci.cz/index.php?view=article&id=1522

Výsledky projektu E-Bezpečí (2012-2024)

panel
190000 +
proškolených žáků ZŠ a SŠ
panel
60000 +
proškolených dospělých
panel
8000 +
podpořených obětí kyberkriminality
panel
300 +
vzdělávacích akcí ročně
panel
7800 +
odhalených případů kyberkriminality
panel
160000 +
unikátních návštěvníků webu ročně

Ocenění projektu E-Bezpečí

pohar
KYBER Cena 2023
(1. místo)
pohar
Nejlepší projekt prevence kriminality na místní úrovni 2023
(1. místo)
pohar
Evropská cena prevence kriminality 2015
(1. místo)

Partneři a spolupracující instituce

 

Generální partner projektu E-Bezpečí

logo o2

Další partneři a spolupracující instituce

 logo nadaceo2logo googlelogo msmtlogo mvcrlogo olomouclogo olomouckykrajlogo ostravalogo hoaxlogo policielogo rozhlaslogo linkabezpecilogo microsoft bwlogo czniclogo nukiblogo podanerucelogo googleovachamp_logo.png

 

Nenechte si ujít novinky z E-Bezpečí a přihlaste si odběr našeho newsletteru.

E-BEZPEČÍ: AI CHATBOT
Ahoj, jsem chatovací robot projektu E-Bezpečí a mohu ti pomoci zodpovědět základní otázky a vyřešit tvé problémy. Zvol si z nabídky, nebo svůj dotaz napiš přímo do chatu.
We use cookies

Na naší webové stránce používáme cookies. Některé z nich jsou nutné pro běh stránky, zatímco jiné nám pomáhají vylepšit vlastnosti stránky na základě uživatelských zkušeností (tracking cookies). Sami můžete rozhodnout, zda cookies povolíte. Mějte prosím na paměti, že při odmítnutí, nemusí být stránka zcela funkční.

We use cookies

Na naší webové stránce používáme cookies. Některé z nich jsou nutné pro běh stránky, zatímco jiné nám pomáhají vylepšit vlastnosti stránky na základě uživatelských zkušeností (tracking cookies). Sami můžete rozhodnout, zda cookies povolíte. Mějte prosím na paměti, že při odmítnutí, nemusí být stránka zcela funkční.