Nenechte si ujít novinky z E-Bezpečí a přihlaste si odběr našeho newsletteru.

E-Bezpečí je na Instagramu i Facebooku, nezapomeňte nás sledovat
01. 12. 2024

Nezapomeňte, že E-Bezpečí je na Instagramu a Facebooku, kde najdete mnoho dalších informací z naší kuchyně. Nezapomeňte nás sledovat!

Read More ...

Vzdělávací akce o AI od E-Bezpečí ZDARMA
21. 11. 2024

Díky projektové podpoře (projekt CEDMO 2) z Národního plánu obnovy nabízíme vzdělávací akce (přednášky/besedy) zaměřené na úvod do problematiky umělé...

Read More ...

S ČT Edu spolupracujeme na nových pořadech o mediální výchově
11. 10. 2024

V těchto dnech ve spolupráci s Českou televizí - ČT EDU připravujeme nové pořady zaměřené na podporu mediální výchovy a mediální gramotnosti. Do...

Read More ...


Home Rizikové jevy Další témata Malý úvod do buzzování s virálními videi

Přečteno jinde










































Podpořte nás

Podpořte naše aktivity a pomozte dětem a dospělým v nouzi. Již 15 let pomáháme dětem a dospělým řešit jejich problémy na internetu. Zapojte se i vy! Každá pomoc se počítá! Stačí kliknout na tlačítko DONATE.

Přihlásit odběr novinek


mini_virusK napsání tohoto krátkého příspěvku mě inspiroval britský seriál Black Mirror (2011), který se zaměřuje na velmi aktuální a kontroverzní témata spojená s průnikem informačních a komunikačních  technologií do lidského života. Seriál Black Mirror (černé zrcadlo) hovoří o vlivu online médií na osobní prostor a osobní život každého z nás, upozorňuje, jak závažně mohou nová interaktivní média lidský život proměnit nebo dokonce zničit. U virálních videí je to podobné - několikasekundová či několikaminutová nahrávka může nenávratně změnit život každého z nás. Zamysleme se tedy společně nad tím, jakou moc virální videa skutečně mají...

Termín virální video označuje videonahrávku, kterou lze rychle a efektivně šířit prostřednictvím běžně dostupných komunikačních nástrojů (mobilní telefon, internet). Tato videa se šíří stejně rychle a nekontrolovaně, podobně jako virus - odsud termín virální.

Základem virálního videa je zajímavá myšlenka či šokující obsah vyvolávající intenzivní emoce (pozitivní či negativní, ale hlavně intenzivní), přičemž video by mělo uživatele bavit. Ve většině případů právě tyto faktory způsobují, že se virální video šíří tak rychle. Mezi další důvody, proč jsou virální videa šířena, patří sociální důvody (zvyšují sociální prestiž šiřitele) a důvody věcné (virální video má hodnotu, o kterou je třeba se podělit). Virální videa vyvolávají u diváků tzv. buzz (rozruch, bzučení), které vede ke snaze podělit se o toto video s ostatními. Buzz totiž vyvolává otázky, na které chtějí lidé znát odpovědi. Zakázková virální videa představují silné marketingové nástroje, které upoutávají pozornost diváků a s minimálními náklady umožňují šířit marketingové sdělení. Na této myšlence je také vystavěn tzv. buzz marketing (případně virální marketing),  čili strategie propagace značky, firmy, služby či produktu prostřednictvím uměle vyvolaného buzzu. Virální marketing se používá nejčastěji jako nástroj komunikace s diváky (nikoli jako samostatný marketingový nástroj).

K tomu, aby byl buzz a šíření u uživatelů internetu vyvolán, často vznikne tzv. podvrh čili fake. Výsledkem fake-buzzu je poté snaha uživatelů zjistit, zda je video pravé, nebo zda se jedná o podvrh. V prostředí internetu je však často nemožné (a marketingově nežádoucí) zjistit, zda je opravdu  zveřejněné virální video podvrhem, nebo zda se jedná o skutečné zachycení reality. Obvykle se k virálnímu videu vyrojí velké množství zaručených zpráv od důvěryhodných zdrojů, které tuto skutečnost potvrzují či vyvracejí.

Virálními videi se často stávají běžná videa, která na internet umisťují např. teenageri či teenagerky a ostatní uživatelé internetu v nich naleznou zajímavý materiál, který mohou parodovat (viz virální video "zvídavý dotazník Natalie Sadness" apod.). Na tuto proměnu je třeba vždy pomyslet a uvědomit si možnost masového rozšíření tohoto videa. Naštěstí na takto vytvořená videa se většinou poměrně brzy zapomene.

Základní vlastností virálního videa je ztráta kontroly nad jeho šířením. Protože se virální video kopíruje, upravuje a znovu na internet uploaduje, autor obvykle kontrolu nad videem hned po jeho zveřejnění ztratí. A i když se často pokouší smazat původní obsah, většinou již na internetu existuje velké množství kopií a upravených verzí.

Jak již bylo řečeno, velké množství virálních videí spadá do kategorie fake. Protože neexistuje kontrolní mechanismus, který by automaticky fake videa odhalil, dochází ke smíchávání podvržených záznamů s videi, která zachycují skutečně realitu. Neschopnost ověřit tyto záznamy pak vede k zesilování buzzu. Uživatelé pak např. kontaktují policii a snaží se nahlašovat videa s podezřením, že je na nich zachyceno páchání trestné činnosti, případně kontaktují intervenční organizace, protože je na videu zachyceno např. týrání dítěte apod.

Virální videa jsou zábavná, kreativní, hravá, inteligentní, zjednodušeně řečeno ve většině případů pobaví a neuškodí. Je však vždy nutné mít na paměti, že převážná většina "virálů" nese (stejně jako běžná reklama) marketingové poselství - podporuje propagaci značky, produktu či služby.

Kamil Kopecký, E-Bezpečí, Centrum PRVoK

 

Ukázky úspěšných virálních videí:

A hunter shuts a bear (interaktivní reklama na korektory Tipp-Exx)

http://www.youtube.com/watch?v=4ba1BqJ4S2M

Bruno Kammerl jumps (reklama na produkty firmy Microsoft)

http://www.youtube.com/watch?v=lkwh4ZaxHIA&feature=player_embedded

Kony 2012 (virální video s globálním dopadem, zaměřující se na  bezpráví v Africe)

http://www.videacesky.cz/kratke-filmy-online-zdarma/kony-2012

Numa Numa (virální video Garyho Brolsma)

http://www.youtube.com/watch?v=60og9gwKh1o

Sociální experimenty (inteligentní virální videa propagující nenásilnou formou značku Fénix)

http://www.youtube.com/watch?v=AIGOM3Fi_yw

LED Sheep (virální kampaň pro Samsung - Smart LED technologies)

http://www.youtube.com/watch?v=D2FX9rviEhw&feature=player_embedded#!

Copenhagen Phil playing Peer Gynt (virální kampaň, Radio Klassik)

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=gww9_S4PNV0

Vodafone Symphonia (virální kampaň Vodafone)

http://www.youtube.com/watch?v=R3nSoEhY8SM&feature=player_embedded#!

 

Výsledky projektu E-Bezpečí (2012-2024)

panel
190000 +
proškolených žáků ZŠ a SŠ
panel
60000 +
proškolených dospělých
panel
8000 +
podpořených obětí kyberkriminality
panel
300 +
vzdělávacích akcí ročně
panel
7800 +
odhalených případů kyberkriminality
panel
160000 +
unikátních návštěvníků webu ročně

Ocenění projektu E-Bezpečí

pohar
KYBER Cena 2023
(1. místo)
pohar
Nejlepší projekt prevence kriminality na místní úrovni 2023
(1. místo)
pohar
Evropská cena prevence kriminality 2015
(1. místo)

Partneři a spolupracující instituce

 

Generální partner projektu E-Bezpečí

logo o2

Další partneři a spolupracující instituce

 logo nadaceo2logo googlelogo msmtlogo mvcrlogo olomouclogo olomouckykrajlogo ostravalogo hoaxlogo policielogo rozhlaslogo linkabezpecilogo microsoft bwlogo czniclogo nukiblogo podanerucelogo googleovachamp_logo.png

 

Nenechte si ujít novinky z E-Bezpečí a přihlaste si odběr našeho newsletteru.

E-BEZPEČÍ: AI CHATBOT
Ahoj, jsem chatovací robot projektu E-Bezpečí a mohu ti pomoci zodpovědět základní otázky a vyřešit tvé problémy. Zvol si z nabídky, nebo svůj dotaz napiš přímo do chatu.
We use cookies

We use cookies on our website. Some of them are essential for the operation of the site, while others help us to improve this site and the user experience (tracking cookies). You can decide for yourself whether you want to allow cookies or not. Please note that if you reject them, you may not be able to use all the functionalities of the site.

We use cookies

We use cookies on our website. Some of them are essential for the operation of the site, while others help us to improve this site and the user experience (tracking cookies). You can decide for yourself whether you want to allow cookies or not. Please note that if you reject them, you may not be able to use all the functionalities of the site.