Nakupování v e-shopech (internetových obchodech) je mezi lidmi stále více populární. Dokladem toho je zjištění Českého statistického úřadu (ČSÚ), podle kterého mělo v minulém roce (tj. 2015) zkušenost s nákupem zboží v e-shopu celkem 42 % Čechů a počet nakupujících přes internet nadále stoupá.
Obliba tohoto způsobu nakupování je pochopitelná – šetří nám čas, je pohodlné, máme obrovský výběr nejrůznějšího zboží a objednané zboží je nám nakonec doručeno až do místa našeho bydliště. Zkrátka ideální způsob nákupu. Je tomu tak ale ve skutečnosti? Nebo existují nějaká rizika?
Pokud se budeme řídit základními pravidly nutnými k bezpečnému nakupování na internetu, je možné rizika minimalizovat. Pokud ovšem daná pravidla nedodržíme, můžeme přijít o nemalé finanční prostředky. Dále proto uvádíme několik užitečných rad, jak se nejznámějším rizikům spojeným s nakupováním zboží v e-shopech vyvarovat.
Na co si dát pozor při nakupování v e-shopu:
- Podezřele nízká cena prodávaného zboží.
- Chybějící kontaktní údaje – e-shop na stránkách nemá kontaktní údaje, eventuálně nabízí kontakt jen přes kontaktní formulář.
- Nefunkční kontaktní údaje.
- Krátká doba registrace domény e-shopu, krátká existence provozovatele e-shopu.
- Vlastník domény (provozovatel e-shopu) neuvádí svou identitu, nebo se skrývá.
- Chybějící, neúplné, podezřelé, chaotické obchodní podmínky e-shopu.
- Chybějící reference e-shopu, chybějící hodnocení e-shopu zákazníky.
- Vymyšlené reference e-shopu, vymyšlené hodnocení e-shopu zákazníky.
- Záporné reference e-shopu, záporné hodnocení e-shopu zákazníky.
- Platba za objednané zboží pouze předem, dobírka není možná – tyto podmínky jsou velice rizikové! Za těchto okolností je tedy lepší najít jiný obchod nabízející stejné zboží, ale se všemi možnostmi plateb za jeho objednání.
Z výčtu potenciálních rizik nákupu v e-shopech vyplývá, že bychom si při výběru zboží měli zejména dávat pozor na funkčnost a dostupnost kontaktních údajů prodávajícího, na nepoměrně nízké ceny nabízených produktů a také na výběr možností platby za daný produkt nebo absenci hodnocení/recenzí spokojených zákazníků, kteří před námi nákup uvedených produktů v daném e-shopu již zrealizovali. Zde je na místě navštívit už zmíněného nákupního rádce Heureku.cz, kde mimo hodnocení e-shopů naleznete též recenze vybraného výrobku a srovnání jeho cen v různých ověřených e-shopech.
Dále bychom měli zvážit, co je vhodné přes internet koupit a co nikoliv, například v případě cenného a křehkého zboží musíme počítat s možností jeho poškození při přepravě. Velkým problémem je rovněž nesrovnalost mezi nabízeným produktem na obrázku a jeho reálnou podobou po jeho doručení k nám domů, což se týká hlavně e-shopů v Číně. Pro představu uvádíme níže pár fotek a odkazů.
Zrádné nakupování přes internet. Když se realita liší od obrázku!
Hororové nákupy přes internet: Fotografie vs. realita
Nákup oblečení přes internet: Očekávání vs. Realita #2
http://creativelife.cz/nakup-obleceni-pres-internet-ocekavani-vs-realita-2/
V neposlední řadě je potřeba si také uvědomit, že prodejci při nákupu přes internet poskytujeme množství osobních údajů, jako je jméno, příjmení, adresa doručení, telefonní číslo, e-mail, příp. číslo účtu atd., které bychom v kamenném obchodě v žádném případě ani nezmínili. Daň za ztrátu anonymity se tak může projevit v podobě nevyžádané pošty – nejčastěji reklamy – v e-mailové či poštovní schránce.
Pro E-Bezpečí,
René Szotkowski