Remove
Publikace Rizikové formy chování českých a slovenských dětí v prostředí internetu je moderní studií rizikových fenoménů spojených s interpersonálními útoky v kyberprostoru. V úvodních částech publikace shrnuje základní poznatky o vybraných rizikových jevech – kyberšikaně, kybergroomingu, sextingu a rizikovém chování v prostředí sociálních sítí. V dalších částech se již věnuje výsledkům vybraných výzkumných studií, které se na jednotlivé fenomény orientují. Publikace Rizikové formy chování českých a slovenských dětí v prostředí internetu shrnuje výsledky tří výzkumů, realizovaných Centrem prevence rizikové virtuální komunikace Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci v průběhu let 2014 a 2015.
V posledních letech provází kyberšikanu celá řada mýtů, které vycházejí z nejednotného přístupu k samotnému vymezení termínu kyberšikana, rozdílné metodice výzkumu, velmi nevyrovnaným výsledkům prevalence kyberšikany v jednotlivých zemích a také častým zveličováním dopadů kyberšikany na oběť nejenom médii, ale také samotnými výzkumníky. Proto vzniká řada kritických studií, které se snaží upozornit na existující mýty a vyvrátit je.
Problematika Facebooku je nová, stejně jako fenomén kyberšikany. Chtěli jsme tímto výzkumem přispět k prohloubení poznatků v této oblasti, a to ve vztahu k dětem na prvním stupni základních škol. Sociální síť Facebook nabízí spoustu možností - pozitivních či negativních, zaleží, jak se uživatel rozhodne Facebook užívat. Každý uživatel Facebooku by si však měl plně uvědomit, že je to sociální síť a může tudíž na ni kdokoliv a jak neustále mentoři e-bezpečí opakují, můžete se tam stát kýmkoliv. Na to, aby jedinec mohl vlastnit účet na takové sociální síti, musí být vybaven jistými vědomosti, životními zkušenostmi, neboť jen díky nim, se pak pravděpodobně nedopustí chyb, které ho budou pronásledovat a znepříjemňovat mu život. To je také jeden z hlavních důvodů, proč je založení účtu na sociální síti Facebook povolen od třinácti let.
Komplexní studie GSMIS zjistila, že dospívající jedinci se z Facebooku stěhují na služby, jako je Twitter, Instagram a WhatsApp a nemají obavy o komerční využití svých osobních údajů.