Home Pohledem vědy Uncategorised Policisté ve Finsku mají na Facebooku tisíce fanoušků.

Podpořte nás

Podpořte naše aktivity a pomozte dětem a dospělým v nouzi. Již 15 let pomáháme dětem a dospělým řešit jejich problémy na internetu. Zapojte se i vy! Každá pomoc se počítá! Stačí kliknout na tlačítko DONATE.

Remove


Standard některých států, nejen USA, ale například i Velké Británie nebo severských zemí, je nastaven na úzkou spolupráci policie se školou. V praxi to vypadá tak, že každá škola má svého policistu, který například pomáhá řešit případy šikany, pořádá preventivní přednášky a mohou se na něj obrátit rodiče, děti nebo zaměstnanci školy. Jak uvedli zástupci finské policie na jihlavské konferenci Eliminace dětské kybernetické kriminality, může spolupráce jít ještě mnohem dál. Na propojení policejní prevence a intervence s využitím sociálních sítí jsme se zeptali superintendanta Petriho Marjamaa z Finska.

 

V kontextu českého prostředí mi jako fascinující připadá, že ve Finsku slouží 15 policistů, kteří komunikují každý s 5000 fanoušky na Facebooku (což je maximální povolený počet, pozn. autora)! U nás něčeho takového nedosahují ani některé komerční subjekty. Jak jste dospěli k tak velké oblibě u uživatelů?

Rozhodně to nebylo ze začátku jednoduché. Ale ve Finsku existuje hodně faktorů, které nám pomohly dopracovat se k současnému stavu. Především máme výhodu v něčem, co možná není obvyklé ani u jiných evropských států, a to je důvěra finských obyvatel v policii. Podle průzkumů nám důvěřují občané z 92 %! To nám hodně pomáhá. Podíl na tom mají jistě i další faktory, jako naše spolupráce s médii. Snažíme se totiž otevřeně komunikovat s novináři, protože si uvědomujeme, že i policie v dnešní době může pracovat na svém mediálním obraze, tedy na svém PR.

Jak tedy vypadá takové policejní PR?

Například pořádáme soutěž jako Policista roku, do kterého se při hlasování zapojuje finská veřejnost. Téměř všichni Finové tak dnes znají konstábla Toniho Reinikainena, ale především jeho práci, kterou si tuto cenu veřejnosti zasloužil. Ale je toho víc. Ohromně populární je televizní program s názvem Poliisit, což je finská reality show o práci policie. Dále na Facebooku máme jako policie 182 tisíc fanoušků, a komunikovat s lidmi se nám dost vyplácí jak v oblasti prevence, tak i vyšetřování (pro srovnání – policie ČR neprovozuje na Facebooku oficiální stránky, pozn. autora). Podpora veřejnosti vedla i k dalšímu programu jako je Neighborhood tip, o kterém jsme mluvili na konferenci.

Řekněte nám v krátkosti, jak funguje Neighborhood tip…

Jde o aplikaci, kterou si můžete nahrát do telefonu nebo ji použít na internetu a slouží k nahlášení méně závažných prohřešků nebo drobné trestné činnosti. Nenahrazuje tedy tísňovou linku, ale funguje spíš pro zadávání podnětů policii. Přidání hlášení je anonymní a dříve, než ho zveřejníme, informaci si ověříme. Uživatel přímo na mapě lokalizuje místo výskytu. Ostatní pak mají možnost podívat se, co se v jejich okolí děje a reagovat na to. Pro lepší přehlednost je zde několik kategorií (např. rasistický podtext, nález narkotik, domácí násilí, korupce) a lidé mohou po zadání sledovat vývoj případu.

Nepřipadá Vám to svým způsobem udavačské…

V začátcích se na nás snesla vlna kritiky, že máme gestapácké manýry a navádíme lidi k udavačství. Ale snažili jsme se vysvětlit veřejnosti, že se spíš jedná o vstřícný krok vůči nim. Hodně lidí se totiž zdráhá zvednout telefon a někam zavolat. Tohle je vstřícnější. A vezměte si to tak, že kdyby to nefungovalo, tak to lidé nebudou používat. Ale opak je pravdou. Máme stovky hlášení. Proto jsme také začali obsah schvalovat. Stávalo se samozřejmě, že lidé službu zneužívali, aby někoho poškodili. Tím, že máme operátory, kteří ověřují zadání hlášení, dokážeme to eliminovat.

konstabl

Konstábl Petri Marjamaa na konferenci v Jihlavě

Vraťme se k sociálním sítím. Co konkrétně svým fanouškům na Facebooku nabízíte?

Jsou to různorodé informace. Opět – návod na to neexistuje, ale snažíme se jim především sdělovat něco o naší práci. To lidi zajímá. Takže třeba zpravodajství podobné televiznímu, ale z první ruky. Můžeme si tím taky kontrolovat, co pouštíme mezi veřejnost. Taky například informace o policejní akademii, nejčastější dotazy na policisty – třeba, jak se staráme o naše zbraně, kdy je můžeme použít. Je toho kupodivu hodně, na co se lidé ptají. Teď třeba cyklistické helmy. Dostáváme se k tomu, že nabízíme velmi zajímavý obsah, který přitáhne uživatele sociálních sítí, což jsou hlavně mladí lidé. Vyplácí se nám i stránky s pohřešovanými osobami. Vytváříme si tak důvěru, která tzv. láme ledy a díky tomu se na nás pak uživatelé obrací i se závažnějšími problémy.

Nepřijde Vám nebezpečné potom komunikovat o závažnějších tématech prostřednictvím veřejného chatu?

Přesně takový problém jsme také řešili. Vzhledem k tomu, že všechny informace, které projdou informačními kanály na Facebooku i jinými Instant Messengery, jsou se v podstatě vlastnictvím provozovatelů, rozhodli jsme se kvůli zajištění ochrany vytvořit si vlastní chatovací kanál pro tuto specifickou komunikaci. Tím odpadl problém například při zajišťování důkazů.

A čeho se nejčastěji otázky mladých lidí týkají?

Je to různé, z těch závažnějších témat jsou to nejvíce problémy ve vztazích, se spolužáky, rodiči a učiteli. Dá se říct to, co trápí většinu dospívajících po celém světě. Na základě našich zkušeností jsme tedy vytvořili preventivní školní program proti šikaně s názvem KiVa, za který jsme získali  European Crime Prevention Award v roce 2009.

Takže další úspěch! Co byste doporučil českým policistům, kdyby se rozhodli, podobně jako vy, začít víc prosazovat využití sociálních sítí a médií při práci policie?

Můžu říct jen to, jak to bylo u nás, ale žádný obecný návod nemám. Popravdě řečeno jsme do toho šli s tím, že jsme vůbec neměli představu, zda to může fungovat. To byla naše nevýhoda i výhoda v jednom. Nevýhoda v tom, že jsme neměli žádný ověřený postup, ani akademické výzkumy, které by nám ukazovaly, co přesně dělat. Na druhou stranu jsme si mohli leccos vyzkoušet. Důležité bylo to nevzdávat – v tom je dobrý i internet, a sice že nemá zase tak dobrou paměť. Jedna věc tak třeba fungovala, tak jsme v ní pokračovali, ale jiná byla slepou uličkou, ze které bylo potřeba odjet. Existuje spousta aplikací a jediné, co nás omezovalo, byla naše vlastní fantazie. Je taky potřeba si uvědomit, že vše plyne v čase. Co funguje jednu dobu, za čas už nikoho třeba nezajímá.

Rozhovor pro E-Bezpečí připravil

Mgr. Jan Bartoněk

Odkazy:

FB profil konstábla Janiny Saarinen

http://www.facebook.com/konstaapelijanina.saarinen?ref=ts&fref=ts

Finská reality show Poliisit

http://www.jimtv.fi/ohjelmat/poliisit/etusivu/uutinen/5-kauden-poliisipartiot-oulu-huhtanen-kokko

Fanouškovská stránka finské policie na Facebooku

http://www.facebook.com/Suomenpoliisi

Net Tip

https://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/feedbacktip?openform&l=3

Ocenění projektu E-Bezpečí

pohar
KYBER Cena 2023
(1. místo)
pohar
Nejlepší projekt prevence kriminality na místní úrovni 2023
(1. místo)
pohar
Evropská cena prevence kriminality 2015
(1. místo)

Partneři a spolupracující instituce

 

Generální partner projektu E-Bezpečí

logo o2

Další partneři a spolupracující instituce

 logo nadaceo2logo googlelogo msmtlogo mvcrlogo olomouclogo olomouckykrajlogo ostravalogo hoaxlogo policielogo rozhlaslogo linkabezpecilogo microsoft bwlogo czniclogo nukiblogo podanerucelogo googleovachamp_logo.png

 

E-BEZPEČÍ: AI CHATBOT
Ahoj, jsem chatovací robot projektu E-Bezpečí a mohu ti pomoci zodpovědět základní otázky a vyřešit tvé problémy. Zvol si z nabídky, nebo svůj dotaz napiš přímo do chatu.