fbpx

Home Pohledem vědy České děti a mobilní telefony (výsledky výzkumu E-Bezpečí)

Remove


1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 3.75 (6 Votes)

minivyzkum.jpgPřed několika dny byla dokončena první etapa výzkumného šetření projektu E-Bezpečí, zaměřeného na využívání mobilních telefonů dětmi (zejména ve vzahu k patologickým jevům spojených s komunikací). V následujícím textu naleznete stručné výsledky našeho šetření, k dispozici je rovněž výzkumná zpráva.

 

Čeští žáci a studenti aktivně využívají mobilní telefony, zejména pro komunikaci (přijímání a odesílání SMS zpráv, telefonování) a pro zábavu (přehrávání hudby, videa, nahrávání videa a fotografování, hraní her).

U SMS zpráv odeslaných z mobilního telefonu určují jejích věrohodnost především na základě telefonního čísla, ze kterého byla SMS odeslána. Tento způsob ověření poskytuje kvalitní identifikaci odesílatele a jen zřídka zneužitelný (odcizení mobilního telefonu, SIM karty apod.). Velmi málo žáků spoléhá při identifikaci odesílatele SMS pouze na podpis, slovní zásobu SMS zprávy a další snadno zmanipulovatelné znaky. U SMS zpráv, které byly odeslány z internetu, přibližně 1/3 dotazovaných nerozpozná, že pocházejí z internetu. Identifikovat odesílatele těchto zpráv je však velmi obtížné a údaje v těchto zprávách lze snadno zmanipulovat.

Další oblíbenou aktivitou českých žáků je nahrávání jiných osob mobilním telefonem. Přibližně 72 % respondentů nahrává jiné osoby mobilním telefonem, 8 % pak nahrává své učitele (ať už o tom učitel ví či neví). Mezi důvody pro nahrávání jiných osob patří nuda a nahrávání na památku (dohromady 57 %), pro 3, 78 % žáků je důvodem pro nahrávání pomsta. 6 % žáků pak video zveřejní na internetu (např. na serverech YouTube).

Nejvíce informací o tom, jak bezpečně používat mobilní telefon (z hlediska prevence nebezpečných komunikačních praktik) získávají žáci od rodičů. 63,44 % žáků bylo seznámeno s nějakými pravidly týkající se chování spojeného s využíváním mobilního telefonu. Tato pravidla jim nejčastěji stanovují rodiče (34,66 %).
Rodiče jsou také ti, kteří žáky nejčastěji upozorňují na možná rizika spojená s mobilní komunikací (35,33 %). Celkem bylo na tato rizika upozorněno 66,42 % žáků.

97,96 % žáků bylo schopno navrhnout nějaký postup pro situaci, kdy by se stali obětí mobilního útoku. Pomoc při řešení takového útoku by hledali opět nejčastěji u rodičů (39,92 %). Zřejmě proto, že právě rodiče je na tyto situace nejčastěji připravují a vysvětlují jim, co v takovém případě dělat (35,78 %).
 
Při řešení mobilního útoku by žáci postupovali nejčastěji následujícími způsoby:
a) poradili by se s nějakou další osobou (40,6 %), popř. by pak kontaktovali policii (10,13 %)
b) kontaktovali by útočníka a různými kroky by se mu snažili zabránit v dalších útocích (13,62 %),
c) útočníka by ignorovali a nijak by problém neřešili (12,7 %).

Detailní výsledky výzkumu naleznete v závěrečné zprávě zde .

Za realizátory,
Kamil Kopecký, Veronika Krejčí, E-Bezpečí


Projekt E-Bezpečí je vítězným projektem národního kola Evropské ceny prevence kriminality.

pohar

Partneři a spolupracující instituce

 

Generální partner projektu E-Bezpečí

logo o2

Další partneři a spolupracující instituce

 logo nadaceo2logo googlelogo msmtlogo mvcrlogo olomouclogo olomouckykrajlogo ostravalogo avastlogo hoaxlogo policielogo proglaslogo rozhlaslogo aukrologo linkabezpecilogo bsologo csoblogo pcentrumlogo microsoft bwlogo czniclogo nukiblogo podanerucelogo googleovachamp_logo.png

 

We use cookies

Na naší webové stránce používáme cookies. Některé z nich jsou nutné pro běh stránky, zatímco jiné nám pomáhají vylepšit vlastnosti stránky na základě uživatelských zkušeností (tracking cookies). Sami můžete rozhodnout, zda cookies povolíte. Mějte prosím na paměti, že při odmítnutí, nemusí být stránka zcela funkční.