V online prostředí je velmi snadné šířit nepravdivé informace, pravdivé informace záměrně zkreslovat, případně promíchávat pravdu a lež. Proto je dobré umět rozpoznat, zda autoři příspěvků skutečně nabízejí čtenářům a komentujícím ověřená fakta opřená o jasné důkazy a zdroje, nebo se snaží prostřednictvím manipulativních technik spíš ovlivnit ve svůj prospěch názory a postoje čtenářů a přimět je k nepřiměřené reakci - třeba verbální agresi, výhrůžkám apod. Proto vám dnes přinášíme základní přehled technik propagandy, které se (nejenom) v online prostředí k ovlivňování čtenářů využívají.
Předně je třeba říci, že slovo propaganda nebylo vždy vnímáno negativně - v minulosti propaganda nesloužila pouze negativním účelům a nebyla založena na lži. V současnosti je však termín propaganda téměř výhradně spojen s manipulací, podvody, argumentačními fauly, hraje na emoce a předsudky svých příjemců, využívá nízké úrovně jejich mediální gramotnosti a také lenosti (není třeba ověřovat informace) apod. V současnosti lze propagandu definovat jako ovlivňování veřejného mínění pomocí nejrůznějších jazykových (slogany, různé druhy argumentačních faulů) i nejazykových prostředků (fotografie, video, grafické symboly) s tím, že se propagandista zaměřuje především na emoce a předsudky.
Technik zaměřených na ovlivňování názorů, postojů a následných reakcí příjemců existuje celé řada (odhadem desítky). Z nich jsme dnes vybrali ty, které se v českém prostředí objevují velmi často a které jsou pravidelnou součástí různých druhů politických kampaní.
(Pracovní verze, na materiálu dále pracujeme)
Pro E-Bezpečí
Kamil Kopecký