Komplexní studie GSMIS zjistila, že dospívající jedinci se z Facebooku stěhují na služby, jako je Twitter, Instagram a WhatsApp a nemají obavy o komerční využití svých osobních údajů.
V osmi zemích EU bylo při průzkumu užívání Facebooku u jedinců od 16 do 18 let zjištěno, že jakmile jsou rodiče a starší uživatelé Facebookem přesyceni, mladší uživatelé se začínají orientovat na alternativní platformy.
„Není to tak, že by Facebook pozvolna upadal, je v podstatě mrtvý,“ napsal Daniel Miller, vedoucí antropolog výzkumného týmu Global Social Media Impact Study, který působí jako profesor na Londýnské univerzitě. „Většinou se tito jedinci dokonce cítí trapně, že byli s Facebookem někdy spojováni. Tam, kde měli kdysi rodiče strach o své děti, které se připojovaly na Facebook, teď tvrdí, že je to právě jejich rodina, která trvá na tom, aby na Facebooku zůstaly a informovaly o svém životě.
Teenagery nezajímá, že alternativní služby jsou méně propracované a nemají tolik funkcí. Také je nezajímá skutečnost, že jsou jejich osobní informace komerčně využívány bezpečnostními službami jako součást sledování, zjistil výzkum. „Klíčovým momentem v rozhodování mladého člověka opustit Facebook je okamžik, kdy vám vaše matka pošle žádost o přátelství,“ dodává Miller. Není novinkou, že mladí lidé se zajímají o styl a status ve vztahu ke svým vrstevníkům. Facebook už prostě není „cool“.
Informace, které se lidé rozhodnou publikovat na Facebooku, prošly obecným psychologickým procesem filtrování, zjistili vědci. Na rozdíl od rozhovorů, fotografií a videí sdílených prostřednictvím soukromějších nástrojů, jako je například Skype nebo mobilní aplikace.
Většina lidí se snaží prezentovat on-line tak, jak si myslí, že společnost očekává, aby se prezentovali.
Lukáš Hejsek
Zdroj: http://www.theguardian.com/technology/2013/dec/27/facebook-dead-and-buried-to-teens-research-finds