V těchto dnech ve spolupráci s Českou televizí - ČT EDU připravujeme nové pořady zaměřené na podporu mediální výchovy a mediální gramotnosti. Do...
V těchto dnech díky podpoře Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy intenzivně školíme žáky 1. a 2. stupňů ZŠ v problematice online...
V těchto dnech jsme úspěšně dokončili novou knížku o rizicích a příležitostech umělé inteligence, kterou jsme připravili ve spolupráci s...
Online poradna E-Bezpečí (www.napisnam.cz) Univerzity Palackého v Olomouci, která se zaměřuje na rizikové chování v online prostředí a kybernetickou kriminalitu, zcela jistě překoná počet případů řešených v roce 2021, alespoň všechno tomu nasvědčuje. Za projevenou důvěru, kdy se na nás obrací více a více klientů, jsme samozřejmě rádi. Případy, jež jsou nám nahlašovány, mají velkou rozmanitost, což jen nasvědčuje a potvrzuje to, jak obrovský a dynamický vývoj má virtuální prostor. Velkým problémem tak stále zůstává sexting, stalking, revengeporn, sextortion a různé projevy kyberšikany, nicméně témat je samozřejmě více. Našimi klienty v poradně nejsou jen děti, ale i dospělí.
V těchto dnech jsme navštívili Brusel, abychom probrali s dalšími experty v rámci #EduCafé problematiku dezinformací, fake news, témata spojená se schopností českých učitelů rozeznávat nepravdivé informace a také důležitost mediální výchovy v českém vzdělávacím kurikulu. Účastníci si také mohli vyzkoušet interaktivní hru od Fakescape. Debaty v angličtině se zúčastnili: Kamil Kopecký (E-Bezpečí, Univerzita Palackého v Olomouci), Josef Šlerka (Univerzita Karlova v Praze) a Lucie Čejková (Fakescape, Masarykova univerzita v Brně). Akci zorganizoval Dům zahraniční spolupráce (CZELO).
Určitě jste na internetu mnohokrát zachytily obrázky, které vypadají jako kdyby pocházely z některého známého publicistického portálu, třeba ČT24. Velmi často však tyto screeny bývají zmanipulovány a upraveny, jak jsme si vysvětlili např. zde. V našem dnešním videu si předvedeme, jak vytvořit takový "dezinformační obrázek" přímo v prohlížeči webových stránek.
Jaké typy fotografií a videí, na kterých jsou zachyceny děti, je podle jejich rodičů bezpečné v online prostředí sdílet? A který druh obsahu by naopak sdílen být neměl? Tyto a další otázky objasňuje výzkum Sharenting u českých rodičů (2022), který zrealizovalo Centrum prevence rizikové virtuální komunikace Pedagogické fakulty Univerzity Palackého ve spolupráci s firmou Microsoft ČR.
Sociálními sítěmi se šíří obrázek „inzerátu”, ve kterém Česká televize údajně prostřednictvím portálu Jobs.cz hedala komparzisty na demonstraci proti strachu, která se konala 30. října 2022. Jde však o fotomontáž. Jak už to u podobných fotomontáží bývá, okamžitě vyvolala vlnu emocí a velmi rychle se rozšířila internetem.
V dnešním komentáři se budu věnovat tématu, které pravidelně otevíráme na vzdělávacích akcích pro studenty učitelství a pedagogy, tématu, které velmi úzce souvisí s problematikou šíření dezinformací učiteli - a to jak v rámci běžného vyučování, tak i mimo ně. Zaměřím se především na situaci, kdy učitel šíří nepravdivé informace ve svém volném čase. Jak to tedy je? Může být učitel propuštěn, pokud ve svém volném čase šíří dezinformace?
Kvíz: Základní terminologie spojená s online bezpečností
Fact Ninja v boji proti neetickým kampaním
Právě vydáváme: Rizika spojená s umělou inteligencí (pro veřejnost)
Poradna E-Bezpečí o letních prázdninách řešila desítky případů
Meta odstranila tisíce účtů spojených se sextortion, vydírání však pokračuje dál
Jak podvodníci zneužívají popularitu umělé inteligence k šíření malwaru a phishingu