Home Rizikové jevy Další témata „Natalia Sadness“ a „Kluk, co si přišel hrát s kamením“. Česko má své internetové celebrity.

Podpořte nás

Podpořte naše aktivity a pomozte dětem a dospělým v nouzi. Již 15 let pomáháme dětem a dospělým řešit jejich problémy na internetu. Zapojte se i vy! Každá pomoc se počítá! Stačí kliknout na tlačítko DONATE.

Remove


viral.jpg
Slavná věta Andyho Warhola o tom, že každý si užije svých patnáct minut slávy, je jako dělaná pro tuto dobu. Člověk se může stát slavným, aniž by se o to někdy zasloužil větším úsilím. Nahrávku s pandou, kterou vyleká kýchnutí jejího mláděte, vidělo víc lidí, než přistání člověka na Měsíci (do dnešního dne má video s názvem „The Sneezing Baby Panda“ na YouTube 80 miliónů zhlédnutí).
 
Viral videos, tedy viralová videa, jejichž název vychází z toho, že se šíří jako virus mezi uživateli, se stala celosvětovým fenoménem Internetu. Pravděpodobně jste jim neunikli ani vy. Viralová videa fungují na principu rychlého šíření informací v sociálních sítích a jejich cíl je jasný. Co největší sledovanost! Toho také využívají často reklamní agentury pro zvýšení prodeje svých produktů. 

Denně se na Internet dostanou tisíce nahrávek od různých uživatelů, ale jen některé z nich se stanou tzv. legendární. Je úžasné, že za minimální náklady má každý uživatel možnost zveřejnit svoje dílo. Ne každý si ale uvědomuje rizika, která jsou s tím spojená, jak potvrzují osudy některých celebrit z YouTube. Vybíráme ty nejznámější. 

„Leave Britney alone“ fanatický fanoušek zpěvačky Brtiney Spears
„Star wars kid“-  Ghyslain Raza
„Boxxy“- hyperaktivní dívka s přezdívkou Boxxy
„David after dentist“ 
„Numa, numa“

Zatímco Chris Croker, zmíněný fanoušek Britney Spears, využil svou slávu k tomu, že začal produkovat vlastní spoty a písničky, osud dalších podobně šťastný nebyl. Zamysleme se nad tím, proč se dospělý člověk nerozpakuje zveřejnit desítkám miliónů lidí nahrávku vlastního syna, který je po lékařském zákroku částečně pod vlivem anestezie. Pravděpodobně to udělal z prostého důvodu; přišlo mu to vtipné. 

Ghyslain Raza, „hvězda“ klipu Star Wars Kid  si jednou ve škole zapnul kameru a rozhodl se natočit se při napodobování svého oblíbeného hrdiny. Mnoho lidí, nejen v dětském věku, napodobuje například své oblíbené herce. Ghyslain si video natočil přes záznam basketbalového zápasu, jak je vidět na konci nahrávky. Kazetu nechal ve škole. Jeho spolužáky, kteří ji náhodou objevili, nenapadlo nic lepšího než ji vzít a umístit na Internet, aby se pobavili i ostatní. Video se stalo populárním a prostřednictvím YouTube se rychle rozšířilo mezi velké množství uživatelů. Bez ohledu na Ghyslaina, kterému jeho negativní popularita žádnou radost nepřinášela, nešlo již šíření zastavit. Vznikla celá řada zesměšňujících předělávek. Stále rostoucí popularita způsobila, že postava chlapce s mopem v ruce byla parodována ve známých seriálech až se počet zhlédnutí dostal na číslo 18 miliónů. Ghyslain neunesl tíhu, kterou mu to přinášelo. Nemohl chodit do školy, kde si z něj všichni utahovali, na ulici ho oslovovali zcela neznámí lidé, kteří se mu posmívali. Vznikl kolem něj nebývalý mediální zájem jako u světoznámé celebrity. Není divu, že se psychicky zhroutil a musel být hospitalizován. 

Podobně skončila zmíněná Boxxy, která natočila sice další pokračování svého klipu, ale nátlak, který se na ni v souvislosti s tím snesl, také neunesla. Musela se přestěhovat a skrývá se před světem. 
 
Natalia Sadness. Dívka, která hnula českým Internetem. 


„Čau lidi na Stream.cz … máme pro vás opravdu trhák. Máme pro vás blogstar současného Internetu…Najdete 306 000 odkazů na 0,7 vteřiny…to je víc, než má Agáta Hanychová! (česká mediální celebrita, pozn. autora)  Je to hvězda, je to star Internetu. Máme ji tady jen pro vás…“

Takové lichotky by jistě potěšily každého z nás. Co teprve patnáctiletou dívku toužící po slávě. Video, které natočila tato atraktivní blondýnka, vyvolalo neobvyklý zájem médií. Dívka v něm naplňuje představu naivní puberťačky, co se rozhodla dobýt svět. Nechybí jí sebevědomí, a to mnohým lidem nedává spát a svoji kritiku dávají jasně najevo. Popularita dívky, odpovídající na videu na otázky návštěvníků jejího blogu, zatím stále stoupá. Natočila už i pokračování.  

Sama sebe charakterizuje jako „Holku, co bloguje a dělá, co jí baví.“  Je otázka, jak dlouho ji bude bavit reagovat na komentáře na její stránce na facebooku (zatím 1600 fanoušků), jejím blogu a na dalších serverech. Podle rozhovoru tím v současné době stráví půl dne. Pokud si poslechnete její odpovědi, zjistíte, že je velmi přímá a nevyhýbá ani jasně útočným otázkám. Jiná situace ovšem nastane, až prvního září nastoupí do prvního ročníku střední školy. 
Na moderátorovu otázku „Jaké si myslíš, že budou reakce ve škole?“ reaguje „Určitě se těším, ale zároveň i bojím, jako že co na to budou ty lidi říkat, jestli mě hned neodsoudí podle prvního dojmu.“

Těžko lze předpokládat reakce okolí, můžeme si ale vzpomenout na podobné případy a zkušenosti jejích vrstevníků a dospějeme k jasnému závěru, že to rozhodně na nové škole nebude mít lehké. Miloš Čermák trefně uvedl na svém blogu: „Jestli[Natálie] bude chtít zůstat senzací, musí v příštím videu rozpárat plyšáka nebo ukázat ňadro. Aspoň jedno.“ Pokud se opravdu stane, že zájem o dívku klesne, což se dá vzhledem k povaze celé události předpokládat, pak Natálii čeká velký pád dolů. V souvislosti s tím hrozí, že se stane ve škole obětí šikany. Pokud se podíváme pravdě do očí, může z ní nakonec zbýt jen dívka, která si udělala ostudu před celým národem. Ozývají se sice četné hlasy na její podporu, převažují ale negativní názory. Nakonec se většina spolužáků dle principu kolektivní dynamiky přikloní k jednomu nebo ke druhému názoru.  
Právě v této chvíli by se měli zamyslet nad celou situací rodiče (i ty Natálie), kteří považují obsah toho, co jejich děti umisťují na svoje webové stránky za neškodnou legraci. Sama Natálie sice sebevědomě tvrdí, že vulgární dotazy háže za hlavu a z kritiky se ráda přiučí, co změnit. Ale konfrontace ve virtuálním světě bývá snažší než v reálném. Způsob uvažování dětí se sice mění, ale bohužel nezmizela mezi lidmi závist z úspěchu a škodolibost z neúspěchu. A na to může Natálie doplatit. 

Více o Natálii se můžete dočíst v článku časopisu Reflex zde .

Kluk, co si přišel hrát s kamením. 


Jediná věta; „Já jsem si přišel hrát s kamením“, pronesená náhodou při natáčení pořadu Ano, šéfe, stačila k nesmírné popularitě tohoto chlapce. Vznikly předělané nahrávky, trička a komiksy. Kariéra tohoto chlapce nebyla sice tak výrazná, jako ta Natálie, přesto se jedná o další známou českou internetovou celebritu. Více můžete najít zde. 

Jan Bartoněk, E-Bezpečí

Použité zdroje:

Zahraniční
http://en.wikipedia.org/wiki/Viral_video
http://en.wikipedia.org/wiki/Chris_Crocker_%28Internet_celebrity%29
http://en.wikipedia.org/wiki/Star_Wars_Kid


České
http://www.mediar.cz/Internet/kaslete-na-tu-holku-z-obalky-natalia-sadness-mam-plan-jak-se-stat-celebritou-druheho-radu/
http://www.stream.cz/video/501763-klikninato-natalia-sadness
http://natalia-sadness.e-blog.cz/
http://www.reflex.cz/clanek/zivot-a-styl/37954/natalia-sadness-cesky-internet-ma-svou-kralovnu.html
http://pavel-es.blogspot.com/2009/05/kluk-co-si-prisel-hrat-s-kamenim.html

 

Ocenění projektu E-Bezpečí

pohar
KYBER Cena 2023
(1. místo)
pohar
Nejlepší projekt prevence kriminality na místní úrovni 2023
(1. místo)
pohar
Evropská cena prevence kriminality 2015
(1. místo)

Partneři a spolupracující instituce

 

Generální partner projektu E-Bezpečí

logo o2

Další partneři a spolupracující instituce

 logo nadaceo2logo googlelogo msmtlogo mvcrlogo olomouclogo olomouckykrajlogo ostravalogo hoaxlogo policielogo rozhlaslogo linkabezpecilogo microsoft bwlogo czniclogo nukiblogo podanerucelogo googleovachamp_logo.png

 

E-BEZPEČÍ: AI CHATBOT
Ahoj, jsem chatovací robot projektu E-Bezpečí a mohu ti pomoci zodpovědět základní otázky a vyřešit tvé problémy. Zvol si z nabídky, nebo svůj dotaz napiš přímo do chatu.