fbpx

Titulní stránka Fake News Projekt Fake news Příběh fotografie dětí s mobilními telefony před Noční hlídkou aneb Jak snadné je posunout význam fotografie šířené internetem

 

"Tomu se říká totální úpadek hodnot." "Až jednou vypnou sítě bude zde jen stádo telátek." "Takhle je vidět spousta mladých, vlastně všichni.. Nemám to ráda. Mám na to alergii. Pak se jezdí léčit do léčeben, kde se odstraňuje závislost a nemají tam signál a lidi za to platí.”  “Ztracená generace!” “Naše budoucnost? Oh shit!” To je několik z desítek komentářů, které se objevily pod fotografií (níže) sdílenou v několik diskusních skupinách.

rembrandt1

(Fotografie virálně šířená internetem)

Samozřejmě jde o fotografii účelově vytrženou z kontextu, děti na návštěvě muzea dostaly od učitele za úkol vyhledat si pomocí aplikace na iPhonech informace o jednotlivých obrazech a fotograf je zachytil právě v této situaci - hned na dalších fotografiích téže skupiny vidíme, že si žáci obrazy pečlivě prohlíželi.

Fotograf Gijsbert van der Wal, který fotografii v roce 2014 pořídil, komentuje celou situaci takto: “Viděl jsem malou skupinou středoškoláků sedících na lavicích před Rembrandtovou Noční hlídkou (v Rijksmuseum v Amsterdamu) a většina nich si prohlížela místo obrazů své telefony. Myslel jsem si, že to bude zajímavý záběr, a pořídil fotografii. Večer jsem fotografii sdílel na Facebooku a k mému překvapení měla během několika dní 9500 sdílení, byla přeposlána na Twitter, Tumblr a Reddit. Stala se virální a byla sdílena s komentáři, že dnešní dospívající dávají přednost WhatsAppu před Rembrandtem.” Jak však později zjistil, děti se skutečně dívaly na multimediální aplikaci muzea v mobilním telefonu a vyhledávaly - dle pokynu svého učitele - další informace o jednotlivých uměleckých dílech.

Jen chvíli předtím vznikla fotografie stejné skupiny dětí, na které pozorně obrazy sledují a poslouchají výklad kurátora. Tato fotografie však již masově sdílena nebyla.

rembrandt1

(Stejná skupina žáků o chvilku dříve)

Závěrem je třeba opět upozornit na důležitost kontextu - fotografie nelze posuzovat odtrženě od situace/kontextu, ve které vznikly. Již v minulosti jsme se zabývali také změnou úhlu pohledu na danou situaci, která zásadním způsobem promění vyznění celého příběhu a snadno ovlivní publikum. Posouzení kontextu vzniku audiovizuálních materiálů (fotografií, videí) patří k základům mediální gramotnosti, která je v současnosti nesmírně důležitá - umožňuje nám lépe se orientovat ve světě online médií a masmédií a nenechat se nachytat na každou dezinformaci, na kterou v online prostoru narazíme.

Pro E-Bezpečí
Kamil Kopecký

 

Zdroje:
https://www.scarymommy.com/teens-on-phone-rembrandt-the-night-watch/

 

https://www.telegraph.co.uk/news/newstopics/howaboutthat/12103150/Rembrandt-The-Night-Watch-The-real-story-behind-the-kids-on-phones-photo.html

 

//medium.com/@josepicardoshs/technology-and-the-death-of-civilisation-5e831b3f8b5">https://medium.com/@josepicardoshs/technology-and-the-death-of-civilisation-5e831b3f8b5>

https://www.e-bezpeci.cz/index.php/ukazky-analyz/manipulace-s-fotografiemi-uhel-pohledu

Logo žáby neoznačuje hmyz v potravinách, jde o hoax 24. 05. 2024

V poslední době se na sociálních sítích šíří fámy, že logo žáby Rainforest Alliance na potravinách znamená, že tyto produkty obsahují přidaný hmyz. Toto tvrzení je zcela nepravdivé a jedná se o hoax.

Slovenská policie vyvrací hoaxy o atentátu na Fica 17. 05. 2024

lovenská policie v souvislosti s atentátem na premiéra Roberta Fica ve čtvrtek večer konstatovala, že v informačním prostoru se objevuje velké množství dezinformací a nenávistných projevů. Vyzvala občany, aby byli...

Generativní umělá inteligence výrazně mění náš pohled na informace. Čemu budeme věřit? A jak ovlivní např. volby? 06. 03. 2024

Výtvory umělé inteligence jsou stále dokonalejší a v blízké době již nebudeme schopni rozeznat autentické záznamy skutečných událostí (např. v případě fotografií a videí) od vygenerovaných produktů...

Generative artificial intelligence is dramatically changing the way we look at information. What will we trust? And how will it affect, for example, elections? 06. 03. 2024

Artificial intelligence creations are becoming increasingly perfect, and soon we will not be able to distinguish authentic records of real events (e.g., in the case of photos and videos) from...

AI a dezinformace 20. 01. 2024

Kognitivní zkreslení 18. 12. 2023

Klonování lidského hlasu s pomocí AI otevírá prostor pro nové druhy dezinformací. Naklonovat hlas kohokoli se stalo extrémně snadné. 22. 09. 2023

V posledním půl roce razantně narostl počet veřejně dostupných nástrojů, které uživatelům s pomocí umělé inteligence umožňují “naklonovat” lidský hlas. Samotný proces trénování a generování...

Proč lidé tvoří a šíří dezinformace? (animace) 17. 06. 2023

Společnost nedůvěry: konspirace a dezinformace v české společnosti 12. 06. 2023

Pokud člověk nedůvěřuje společnosti, ve které žije, a ani jejím institucím, jako jsou vláda, parlament, úřady či média, otevírá se prostor pro konspirace a dezinformace. Ukázal to výzkum pro...

Kdo rozhoduje o tom, co je a co není dezinformace? 18. 02. 2023

Ve světě, kde má každý přístup k internetu a může být publikován jakýkoliv obsah bez jakékoli kontroly, se stává stále těžší říci, co je a co není důvěryhodné a čemu vlastně můžeme věřit. V této...

Partneři a spolupracující insitutuce

 

Generální partner projektu E-Bezpečí

logo o2

Další partneři a spolupracující instituce

 logo googlelogo nadaceo2logo msmtlogo mvcrlogo olomouclogo olomouckykrajlogo ostravalogo usembassylogo hoaxlogo policielogo proglaslogo rozhlaslogo aukrologo linkabezpecilogo nuvlogo csoblogo pcentrumlogo microsoft bwlogo czniclogo nukiblogo podaneruce

 

We use cookies

Na naší webové stránce používáme cookies. Některé z nich jsou nutné pro běh stránky, zatímco jiné nám pomáhají vylepšit vlastnosti stránky na základě uživatelských zkušeností (tracking cookies). Sami můžete rozhodnout, zda cookies povolíte. Mějte prosím na paměti, že při odmítnutí, nemusí být stránka zcela funkční.