Internetový časopis
E-Bezpečí je specializovaným populárně-vědeckým časopisem zaměřeným na prevenci rizikového chování v online prostředí a oblast internetové bezpečnosti. Je určený především pedagogům, psychologům, policistům, stejně jako veřejnosti. Časopis se soustřeďuje na témata spojená s riziky sociálních sítí a online služeb, kyberšikanou, kybergroomingem, sextingem, online podvody, netolismem, online komunikací a dalšími souvisejícími fenomény.
Vydavatel:
Centrum prevence rizikové virtuální komunikace
Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci
Žižkovo náměstí 5
Olomouc, 77140
ISSN:
2571-1679
Veškeré vydané texty jsou volně přístupné v režimu Open Access pod licencí CC-BY-NC-ND.
Portál E-Bezpečí je provozován od roku 2008, od roku 2016 jsou vybrané texty zpracovány do podoby samostatných čísel. Ročně jsou publikována 2 čísla (výpočty stran vycházejí z přepočtu počtu znaků v textech (bez html tagů)/1800 znaků).
Všechny texty prochází revizí redakční rady. Texty jsou publikovány bezprostředně po schválení materiálu redakční radou.
Po autorech nejsou vyžadovány žádné poplatky.
REDAKČNÍ RADA:
prof. Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D., Univerzita Palackého v Olomouci (šéfredaktor)
doc. PhDr. René Szotkowski, Ph.D., Univerzita Palackého v Olomouci (zástupce šéfredaktora)
kpt. Bc. Pavel Schweiner, Policie ČR (odborný garant v oblasti trestního práva a investigace)
mjr. Václav Písecký, Policie ČR (odborný garant v oblasti trestního práva a investigace)
José-María Romero-Rodríguez, PhD, Univerzita v Granadě (redaktor)
INFORMACE PRO AUTORY:
Časopis přijímá texty, které jsou zaměřeny na oblast rizikové komunikace v online prostředí a související problematiku. Při zpracování textů dodržujte několik zásad:
1. Pište texty, které jsou smysluplné a mají svůj konkrétní cíl.
2. Důsledně odkazujte na všechny možné zdroje, které využíváte.
3. Na konci textu nezapomeňte uvést seznam zdrojů, které jste použili.
4. Vaše tvrzení opírejte o fakta (s výjimkou úvah či komentářů).
5. Pište česky.
6. Texty zasílejte v libovolném textovém formátu s využitím standardních systémových fontů. Případné grafy či tabulky dodávejte ve formě rasterových obrázku s dobrým rozlišením.
Publikování v našem časopisu je zcela zdarma, autor neplatí žádné poplatky. Text je zveřejněn bezprostředně po schválení redakční radou. Texty jsou volně přístupné, lze je šířit, sdílet - s dodržením pravidel licence CC.
KONTAKT:
Veškeré texty k publikaci přijímá redakce na e-mailové adrese redakce@e-bezpeci.cz.
Publikaci lze konzultovat také na adrese: kamil.kopecky@upol.cz.
E-Bezpečí, 2016 (ročník 1), číslo 1E-Bezpečí, 2016 (volume 1), issue 1
Počet případů vydírání v kyberprostoru roste. Oběťmi jsou nejenom děti, ale také dospělí.
Kamil KOPECKÝ
E-Bezpečí 2016, Vol. 1(1): 1-2| ISSN: 2571-1679 | Vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci | Přečteno: 12648 | Publikováno: 19.01.2016 | Fulltext: https://www.e-bezpeci.cz/index.php?view=article&id=1107
Koncem roku 2015 a počátkem roku 2016 zaznamenala online poradna projektu E-Bezpečí a další partnerské intervenční instituce zvýšený nárůst případů vydírání. Většina těchto kauz postupuje podle předvídatelných a modelových scénářů, přičemž oběťmi se stále častěji stávají dospělí muži.
Annotation (English):E-Safety - Open Access Journal
In late 2015 and early 2016, the E-Safety project's online counseling service and its partner intervention agencies recorded a significant increase in extortion cases in cyberspace, mostly following predictable and model scenarios, with adult men increasingly becoming victims. Incidents of online extortion usually follow a pattern where the victim is contacted by an unknown internet user offering intimate materials, which then escalate to the victim sharing their own provocative materials leading to extortion. The basic principle to defense against online extortion using intimate materials, or 'sextortion,' is to never share personal intimate materials (photos, videos) with anyone online, as it becomes almost impossible to remove them from the internet once leaked. Victims of sextortion are advised to reach out to the E-Safety project’s online counseling for support, operating with the backing of the statutory cities of Olomouc and Ostrava, the Ministry of the Interior of the Czech Republic, and companies such as Seznam.cz and Google.
Komentář: Verbální násilí se na Facebooku stalo společenskou normou.
Kamil KOPECKÝ
E-Bezpečí 2016, Vol. 1(1): 3-7| ISSN: 2571-1679 | Vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci | Přečteno: 12720 | Publikováno: 05.02.2016 | Fulltext: https://www.e-bezpeci.cz/index.php?view=article&id=1112
V posledním roce míra verbálního násilí na sociálních sítích výrazně vzrostla, přispěla k tomu nejenom migrační krize, ale také radikální projevy výrazných politických představitelů České republiky. Projevy davové hysterie naplnily diskusní skupiny na sociálních sítích, zejména pak na sociální síti Facebook. Verbální násilí, výhrůžky fyzickým napadením či přímo likvidací jsou často přehlíženy či zcela ignorovány a policie se jimi zabývá ve velmi omezené míře.
Annotation (English):E-Safety in Online Discourse: Addressing Verbal Aggression on Social Networks
In recent years, there has been a significant increase in verbal aggression on social networks, particularly evident amidst the migrant crisis and radical statements by prominent Czech political representatives. This discourse often evolves around migration issues, frequently fueled by fear—a fundamental human emotion that can be easily manipulated. Ugly incidents of crowd hysteria, verbal violence, threats, and even calls for physical attacks or outright eliminations have populated discussion groups, especially on the social network Facebook. The escalation of such aggressive verbal exchanges, which can be severe to the extent of advocating violence against specific individuals or groups, poses a serious challenge to societal norms and legal frameworks designed to protect democratic values and personal dignity.
Úvod do problematiky kyberšikany páchané na učitelích
Kamil KOPECKÝ
E-Bezpečí 2016, Vol. 1(1): 8-14| ISSN: 2571-1679 | Vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci | Přečteno: 19238 | Publikováno: 21.02.2016 | Fulltext: https://www.e-bezpeci.cz/index.php?view=article&id=1120
O šikanování a kyberšikanování učitelů se v médiích běžně nemluví, o problému se diskutuje zejména tehdy, když se objeví tragický případ úmrtí pedagogy, jehož příčinou mohla být právě šikana či kyberšikana. Kyberšikana a šikana jsou však bohužel běžnou součástí práce učitelů – a to nejenom v České republice, ale také zahraničí. V dnešním článku se zaměříme na to, jak moc je vlastně kyberšikana učitelů rozšířena a jak ji učitelé vnímají.
Annotation (English):Introduction to the Issue of Cyberbullying Among Teachers
The issue of bullying and cyberbullying against teachers is seldom discussed in the media, and when it is, it is usually in light of a tragic incident resulting in the death of educators. Cyberbullying and bullying, however, are unfortunately common parts of teachers' roles - not just in the Czech Republic, but globally. This article explores the extent of cyberbullying among teachers and their perceptions of it. Official data on bullying and cyberbullying of teachers almost have no informative value – more than half of the cases are not reported by the victims – the teachers themselves, hence, neither school leadership nor the Czech School Inspectorate or other institutions are aware of them. Often, teachers do not want to draw attention to the aggression they face – they perceive it as their own failure, as something they provoked and are responsible for. Ignoring or trivializing the problem is a common defense strategy, although it is the least effective and does not solve the issue.
Komentář: Vytočte svého učitele - natočte jeho reakci a vyhrajete Fajn lyžák za 750 000. A říkejme tomu třeba prank.
Kamil KOPECKÝ
E-Bezpečí 2016, Vol. 1(1): 15-21| ISSN: 2571-1679 | Vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci | Přečteno: 23806 | Publikováno: 28.02.2016 | Fulltext: https://www.e-bezpeci.cz/index.php?view=article&id=1124
Znáte slovo prank? Termínem prank označujeme žert, šprým, zpravidla situaci, ve které vybranou oběť něčím vytočíme, situaci zachytíme mobilním telefonem a nahrajeme na internet. Terčem pranků se stávají jednotlivci, ale také skupiny obětí, které se – zpravidla neúmyslně stávají oběťmi více či méně krutých žertíčků. Jedno z českých rádii se rozhodlo motivovat žáky základních a středních škol k tomu, aby natáčeli pranky zaměřené na své učtele a výsledná videa nahrávali na YouTube a sdíleli na Facebooku. A co za to? Možnost vyhrát “Fajn lyžák za 750 000”.
Annotation (English):E-Safety - Open Access Journal
The article "E-Safety: Open Access Journal" investigates the burgeoning trend of pranks in schools, particularly how they pivot towards cruelty and might verge into cyberbullying. Initially explained as humorous acts aimed at teachers, these so-called pranks are more often aggressive, sometimes involving entire classes or schools in acts that humiliate and debase targeted educators, documented and spread widely via social media. The discourse also underscores the impact of a radio station's promotion encouraging such behavior, offering significant rewards. This amplifies not just the prevalence but also the acceptability of such deeds, potentially sealing them into the cultural psyche as mere entertainment at the expense of teachers' dignity and mental well-being.
Nový projekt E-Bezpečí a společnosti O2 Czech Republic odstartoval ve Zlatých Horách
Kamil KOPECKÝ
E-Bezpečí 2016, Vol. 1(1): 22-24| ISSN: 2571-1679 | Vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci | Přečteno: 9610 | Publikováno: 30.03.2016 | Fulltext: https://www.e-bezpeci.cz/index.php?view=article&id=1130
Nový vzdělávací projekt realizovaný týmem projektu E-Bezpečí PdF Univerzity Palackého v Olomouci ve spolupráci s O2 Czech Republic odstartoval sérii vzdělávacích akcí zaměřených na bezpečnější používání internetu a mobilních telefonů dětmi, ale také dospělými uživateli internetu. Jedna z prvních vzdělávacích besed pro děti proběhla v malebném prostředí na Základní škole Zlaté Hory. „Dlouhodobě usilujeme o bezpečnější internet zejména u dětí, které jsou digitálním technologiím často otevřenější než jejich rodiče, ale nedokážou si sami uvědomit rizika, se kterými mohou přijít do styku,“ uvádí Jan Piskáček, manažer pro externí komunikaci O2 Czech Republic a doplňuje: „Proto jsme součástí projektu E-Bezpečí, jehož prostřednictvím podpoříme zejména terénní vzdělávací aktivity a online poradenství pro rodiče. Dalším velkým přínosem společného projektu je Národní výzkum zaměřený na kyberšikanu učitelů.“
Annotation (English):E-Safety and Child Protection: Collaborative Effort for Safer Internet Usage
A new educational initiative has been launched by the E-Safety Team of Palacký University Olomouc in collaboration with O2 Czech Republic, focusing on safer internet and mobile phone usage among children and adults. One of the first instructional sessions took place in the picturesque environment of the Primary School in Zlaté Hory, where, according to Jan Piskáček, manager of external communications at O2 Czech Republic, the primary goal is to advocate for a safer internet particularly for children who are more open to digital technologies than their parents and yet are often unaware of the associated risks. This collaboration supports primarily field educational activities and online consulting for parents, with significant emphasis also on the joint project’s contribution towards national research on cyberbullying among educators.
Reklama fiktivního Leo Anderse slibuje extrémně rychlou a účinnou metodu výuky cizích jazyků. Jedná se však o podvod.
Kamil KOPECKÝ
E-Bezpečí 2016, Vol. 1(1): 25-29| ISSN: 2571-1679 | Vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci | Přečteno: 48575 | Publikováno: 03.04.2016 | Fulltext: https://www.e-bezpeci.cz/index.php?view=article&id=1131
V posledních dnech zachytila poradna projektu E-Bezpečí několik žádostí na prověření online reklamy na zázračnou metodu bleskové výuky cizích jazyků, která se objevila v českých (ale i zahraničních) reklamních sítích a která je českým uživatelům nabízena prostřednictvím různých velkých internetových portálů. Tato metoda prý umožňuje bleskovou výuku cizích jazyků, kterou vyvinul a doporučil multipolyglot, 64letý Leo Anders, využilo ji prý více než 65 000 Čechů. Metoda nazývaná jako „Ling Fluent“ (dříve Simple Words) a samotná reklama na ni je pouhým podvodem.
Annotation (English):E-Safety - Open Access Journal
In recent days, the E-Safety advisory service has captured several requests to verify an online advertisement promoting a miraculous method for rapid learning of foreign languages. This method, reportedly developed and recommended by a 64-year-old polyglot named Leo Anders, claims to have been used by over 65,000 Czechs. However, it turns out that this advertisement and the offered "Lingu Fluent" method (previously known as Simple Words) is a scam, misleading users with entirely fabricated information, forged identities, and non-existent user testimonials, all hosted across various deceptive websites posing as specialized magazines or direct sales platforms.
Reportáž z Child Safety Summitu 2016 (Dublin) – část 1, Facebook HQ
Kamil KOPECKÝ
E-Bezpečí 2016, Vol. 1(1): 30-34| ISSN: 2571-1679 | Vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci | Přečteno: 8028 | Publikováno: 17.04.2016 | Fulltext: https://www.e-bezpeci.cz/index.php?view=article&id=1134
14. a 15. dubna se v irském Dublinu konala mezinárodní konference zaměřená na bezpečnost dětí v kyberprostoru Child Safety Summit 2016 (#childsafetysummit). Konferenci, kterou zorganizovaly technologické giganty Facebook a Google, se zúčastnilo více než 100 delegátů z celého světa. Českou republiku na summitu zastupoval Kamil Kopecký z projektu E-Bezpečí Univerzity Palackého v Olomouci.
Annotation (English):Child Safety Summit 2016, Dublin – Part 1, Facebook HQ
The international conference on child safety in cyberspace, titled Child Safety Summit 2016, was held on April 14th and 15th in Dublin, Ireland, organized by tech giants such as Facebook and Google. More than 100 delegates from around the globe attended, including Kamil Kopecký representing the E-Bezpečí project from Palacky University Olomouc. During the first day at Facebook's Grand Canal headquarters, the event was commenced by Julie De Bailliencour, Head of Safety Policy EMEA at Facebook, who introduced the day's agenda. The first session featured a keynote by Jim Gamble, Director of the INEQE, focusing on the critical understanding of how effectively technologies enslave their users—some consider them indispensable while others view them as a lifestyle accessory. However, he emphasized that these technologies themselves are merely tools; the real problems are posed by user behaviors, such as cyberbullying, grooming, and other forms of online abuse facilitated through platforms like Facebook.
Zákoutí „temného“ internetu
Vojtěch BEDNÁŘ
E-Bezpečí 2016, Vol. 1(1): 35-39| ISSN: 2571-1679 | Vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci | Přečteno: 14346 | Publikováno: 20.04.2016 | Fulltext: https://www.e-bezpeci.cz/index.php?view=article&id=1136
Jsou věci, které na běžném internetu nekoupíte. A naopak místa, kam se běžný uživatel internetu nedostane. O „temném“ internetu se ví, ale pro mnoho těch, kteří o něm slýchají je stejně nepochopitelný, jako dříve býval internet jako celek.
Annotation (English):E-Bezpečí 2016, 1(1): Page 35-39
This article explores the deep web, highlighting that while mainstream media typically portrays it as an invisible section of the web accessed via networks like Tor, it in fact comprises a diverse array of technologies with a common purpose: to obscure communication and allow for the exchange of information without surveillance or identification. The reality of the darknet extends beyond criminal activities, serving as a crucial platform for political dissidents and others who, for various reasons, require anonymity. The article explains the operational structure of the darknet, which, like the visible web, is based on a client-server model but uses complex pathways that ensure privacy and security. Additionally, it discusses the technological underpinnings of darknet services and the implications of their use in society.
Poradna projektu E-Bezpečí od počátku roku řešila již více než stovku případů internetové kriminality. Časté je vydírání, kyberšikana a také stalking.
Kamil KOPECKÝ
E-Bezpečí 2016, Vol. 1(1): 40-43| ISSN: 2571-1679 | Vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci | Přečteno: 14389 | Publikováno: 02.05.2016 | Fulltext: https://www.e-bezpeci.cz/index.php?view=article&id=1140
Online poradna projektu E-Bezpečí od počátku letošního roku zachytila již více než stovku případů spojených s internetovou kriminalitou. Mezi nejčastější kauzy, na kterých poradci ve spolupráci s policisty a dalšími specialisty pracují, patří především nebezpečné pronásledování, vydírání a také sexting. Rizikově se v prostředí internetu chovají nejenom děti, ale také dospělí...
Annotation (English):E-Safety - Open Access Journal
The article, titled "E-Bezpečí - Open Access Journal", discusses the services provided by an online counseling center from the beginning of the year, which has already dealt with over a hundred cases of internet crime. The most common issues handled include dangerous stalking, extortion, and sexting. The counseling center collaborates with police and specialists to tackle the complexities of each case, addressing the risky behaviors of children and adults online. The article is a compilation of various real-life incidents to illustrate these themes, demonstrating the ongoing challenge of protecting internet users from increasing cyber threats.
Romance Scams opět řádí – terčem jsou tradičně senioři
Kamil KOPECKÝ
E-Bezpečí 2016, Vol. 1(1): 44-46| ISSN: 2571-1679 | Vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci | Přečteno: 18819 | Publikováno: 05.06.2016 | Fulltext: https://www.e-bezpeci.cz/index.php?view=article&id=1156
V souvislosti s nově zveřejněnými případy online podvodů, jejichž terčem se stále častěji stávají senioři, je nutné připomenout si základní principy fungování podvodů, které se označují jako scam (v našem případě tzv. romance scam).
Annotation (English):Romance Scams Once Again Predominantly Target Seniors
In light of newly disclosed instances of online frauds primarily victimizing the elderly, it is essential to revisit the underlying principles of scams, particularly the types known as romance scams. A romance scam involves exploiting a victim—often an older individual—by initiating a romantic relationship that typically begins with an enticing proposal, eventually leading to the victim being defrauded of money. Scammers use photographs of attractive individuals to create appealing profiles that engage as many potential victims as possible. They concoct fictitious tales, such as expressing deep affection, intending to leave their country due to adverse living conditions or war, and needing the victim's financial assistance to facilitate travel or deal with sudden expenses. They unrealistically claim love for the victim but cite financial inability to reach them without assistance.
Hledáte si milence či milenku v prostředí internetových seznamek? Dávejte si velký pozor, můžete se totiž stát obětí vydírání
Kamil KOPECKÝ
E-Bezpečí 2016, Vol. 1(1): 47-48| ISSN: 2571-1679 | Vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci | Přečteno: 15439 | Publikováno: 27.06.2016 | Fulltext: https://www.e-bezpeci.cz/index.php?view=article&id=1168
V průběhu posledního měsíce zaznamenala online poradna projektu E-Bezpečí nárůst počtu případů vydírání v prostředí různých internetových seznamek a erotických portálů. Všechny měly společný scénář – terčem útoku se stali zadaní muži, kteří se v prostředí internetu chtěli seznámit.
Annotation (English):E-Security Incidents on Online Dating Platforms
In recent months, the E-Bezpečí (E-Safety) online consultancy has recorded an increase in extortion cases through various online dating and erotic portals. A common scenario emerged where committed men venturing into online dating sites became targets. Upon establishing contact, women would acquire sensitive materials from these men and proceed to extort them. Cyber-security experts strongly advise individuals seeking romantic encounters online to be aware of the ease of misuse of sensitive information shared with strangers and to clarify their current relationships to prevent unpleasant consequences.[XML čísla (Počet článků: 11)]
E-Bezpečí, 2016 (ročník 1), číslo 2E-Bezpečí, 2016 (volume 1), issue 2
Jak nastavit svému dítěti první mobilní telefon?
Kamil KOPECKÝ
E-Bezpečí 2016, Vol. 1(2): 1-3| ISSN: 2571-1679 | Vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci | Přečteno: 21367 | Publikováno: 18.07.2016 | Fulltext: https://www.e-bezpeci.cz/index.php?view=article&id=1170
Mobilní telefony jsou v současnosti běžnou součástí výbavy dětí (ale i dospělých), jsou nezastupitelným pomocníkem, nástrojem komunikace, bránou do světa informací, ale hlavně zdrojem zábavy všeho druhu. Rodiče, kteří dětem mobilní telefony pořizují, jsou pak často postaveni před otázku – kdy dítěti mobilní telefon pořídit a jak jej nastavit (zabezpečit).
Annotation (English):Setting Up Your Child’s First Mobile Phone
Mobile phones are an essential part of modern childhood equipment, serving not only as a means of communication but also as a gateway to a world of information and entertainment. This article discusses the critical decisions and steps parents should take when setting up their child's first mobile phone. Key considerations include determining the purpose of the phone, setting usage rules, ensuring technical security measures like mobile antivirus, and exploring parental control options. The article emphasizes the importance of establishing a trust-based relationship where the child can feel safe discussing online issues with their parents. It also covers potential issues around social media usage and the risks associated with unsupervised access to online stores.
V Olomouckém kraji zažilo kybernetickou agresi 20 % učitelů.
Kamil KOPECKÝ
E-Bezpečí 2016, Vol. 1(2): 4-6| ISSN: 2571-1679 | Vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci | Přečteno: 7620 | Publikováno: 25.07.2016 | Fulltext: https://www.e-bezpeci.cz/index.php?view=article&id=1172
Oběťmi kybernetického útoku se v Olomouckém kraji stalo 19,82 % českých učitelů. Potvrdil to Národní výzkum kyberšikany českých učitelů, do něhož se zapojilo více než 5 100 učitelů základních a středních škol ze všech krajů ČR, z Olomouckého kraje pak celkem 454 osob. Výzkum uskutečnilo Centrum prevence rizikové virtuální komunikace Pedagogické fakulty UP ve spolupráci se společnostmi O2 Czech Republic a Seznam.cz.
Annotation (English):Cybersecurity Incidents Among Teachers in the Olomouc Region
The National Survey on Cyberbullying of Czech Teachers, conducted by the Center for Risk Prevention in Virtual Communication at the Pedagogical Faculty of Palacký University in collaboration with O2 Czech Republic and Seznam.cz, uncovered that 19.82% of teachers in the Olomouc Region of the Czech Republic were victims of cyberattacks. This percentage is consistent with the national average. The study aimed to assess the prevalence, duration, nature, and impact of cyberattacks on teachers, exploring both the crisis management strategies employed by them and the identity of the perpetrators.
Velké množství kybernetických útoků dokážeme snadno odvrátit – využívají totiž lidských chyb
Kamil KOPECKÝ
E-Bezpečí 2016, Vol. 1(2): 7-11| ISSN: 2571-1679 | Vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci | Přečteno: 10968 | Publikováno: 11.08.2016 | Fulltext: https://www.e-bezpeci.cz/index.php?view=article&id=1173
V posledních letech se v médiích stále častěji setkáváme s informacemi o internetových hrozbách, kterým jsme neustále vystavováni. Řadu z útoků sami nedokážeme ovlivnit – např. chyby v operačních systémech či počítačových programech nemůžeme bez pomoci specialisty odstranit, musíme si jednoduše počkat na vydání příslušné aktualizace se záplatou. Řadu z internetových hrozeb však dokážeme odvrátit sami – tím, že se jednoduše nenecháme napálit a zachováme se zodpovědně. V následujícím textu si představíme ty nejčastější z nich.
Annotation (English):E-Safety in Cybersecurity
The article, authored by Kamil Kopecký from Palacký University Olomouc, published in “E-Bezpečí - Open Access Journal” 2016, issue 1(2), pages 7-11, tackles the nuanced challenges and methodologies involved in protecting against cyber-attacks, which leverage human errors for breaches. Kopecký discusses various prevalent cyber threats including phishing and ransomware, emphasizing that many attacks exploit users' negligence in verifying the authenticity of online services and failure to employ necessary updates. He suggests proactive behavioral changes and responsible information sharing online as fundamental defenses. His analysis not only covers the technical aspects but also confronts the social engineering dimensions, urging users to verify sources scrupulously in order to mitigate potential risks. The implications of sexting and intimacy blackmails in cyberspace, as well as the deceptive allure of seemingly benign online interactions that can lead to financial or personal exploitation, are also explored, providing a comprehensive view of cybersecurity issues and the importance of vigilant online behavior.
Jaký dopad má kybernetická agrese na učitele? A co se s tím dá dělat?
Kamil KOPECKÝ
E-Bezpečí 2016, Vol. 1(2): 12-17| ISSN: 2571-1679 | Vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci | Přečteno: 10775 | Publikováno: 31.08.2016 | Fulltext: https://www.e-bezpeci.cz/index.php?view=article&id=1177
V průběhu posledních měsíců jsme postupně odhalovali výsledky národního výzkumu kyberšikany učitelů, který jsme ve spolupráci se společnostmi O2 Czech Republic a Seznam.cz zrealizovali v prvním pololetí letošního roku. V našem dnešním příspěvku se zaměříme zejména na to, jaký má kybernetický útok na učitele dopad.
Annotation (English):E-Safety - Open Access Journal
Over the past months, we have gradually unveiled the results of a national survey on cyberbullying among teachers, conducted in collaboration with O2 Czech Republic and Seznam.cz during the first half of this year. Today's post focuses specifically on the impact of cyberattacks on teachers. Experienced cyber aggression (whether referred to as cyberbullying or cyber harassment) has a demonstrable effect on teachers – emotionally, physiologically, and behaviorally. Because cyberbullying, like cyber harassment, is a form of verbal aggression, its impact is presumed to occur primarily on the psychological level. However, a cyberattack affects not only the emotional area but also has negative effects on the physiological (physical health) and behavioral (influencing teacher behavior towards their environment – family, friends, colleagues, students) aspects. It can be stated that the longer the attack on the victim lasts, the more serious its impact. In the emotional realm, prolonged aggression causes changes not only in temporary affects (short-term emotional states that gradually dissipate, e.g., the teacher simply feeling angry or annoyed but managing to recover more easily) but also affects longer-term moods, significantly influencing not only the physiological condition of the victim but also their relationships with the surroundings. Hence, several teachers confirm the physiological impact of these attacks on themselves – including sleep disorders, headaches, stomach pain, deteriorated concentration, or reduced immunity. Teachers experiencing cyber aggression over extended periods also confirm an increased occurrence of conflicts with their surroundings – for instance, with family, colleagues, superiors, students, etc.
Oběťmi kybernetického útoku se v Moravskoslezském kraji stalo 18,46 % českých učitelů. Kyberšikanu zažívají méně častěji než v jiných regionech
Kamil KOPECKÝ
E-Bezpečí 2016, Vol. 1(2): 18-20| ISSN: 2571-1679 | Vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci | Přečteno: 7800 | Publikováno: 07.09.2016 | Fulltext: https://www.e-bezpeci.cz/index.php?view=article&id=1180
Potvrdil to Národní výzkum kyberšikany českých učitelů, do něhož se zapojilo více než 5 100 učitelů základních a středních škol ze všech krajů ČR, z Moravskoslezského kraje pak celkem 1381 osob. Výzkum uskutečnilo Centrum prevence rizikové virtuální komunikace Pedagogické fakulty UP ve spolupráci se společnostmi O2 Czech Republic a Seznam.cz.
Annotation (English):Cyberbullying Among Teachers in the Czech Republic: A Comprehensive Study
The study conducted by the Center for the Prevention of Risky Virtual Communication at Palacký University, in collaboration with O2 Czech Republic and Seznam.cz, targeted the prevalence of cyberbullying among teachers in the Czech Republic. Utilizing a significant sample base of over 5,100 teachers, findings revealed a prevalence rate of 18.46% in the Moravian-Silesian region, slightly below the national average. This research delineates the most common forms of cyber-attacks including verbal assaults via mobile or internet, and harassment through repeated calling. Despite the incidents typically being short-term, the study highlights a disturbing trend of undetected perpetrators suggesting cyberbullying incidents are severely underreported. The outcome suggests immediate strategic actions like direct removal or blocking of harmful content were most frequently employed by victims, alongside documenting incidents for potential reporting, while a concerning number chose to ignore the harassment, underestimating its severity or hoping it would cease independently.
Rizika nakupování v e-shopech
René SZOTKOWSKI
E-Bezpečí 2016, Vol. 1(2): 21-23| ISSN: 2571-1679 | Vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci | Přečteno: 17844 | Publikováno: 27.11.2016 | Fulltext: https://www.e-bezpeci.cz/index.php?view=article&id=1199
Nakupování v e-shopech (internetových obchodech) je mezi lidmi stále více populární. Dokladem toho je zjištění Českého statistického úřadu (ČSÚ), podle kterého mělo v minulém roce (tj. 2015) zkušenost s nákupem zboží v e-shopu celkem 42 % Čechů a počet nakupujících přes internet nadále stoupá.
Annotation (English):Risks of Shopping in Online Stores
Shopping in online stores is becoming increasingly popular. A survey by the Czech Statistical Office revealed that in the previous year, 42% of Czechs had purchased goods online, and the number continues to rise. Although online shopping offers many conveniences, such as saving time and providing a vast selection of goods delivered right to our doorstep, it also comes with potential risks. By adhering to basic safety rules for online shopping, the risks can be minimized. However, ignoring these rules can lead to significant financial losses. The article provides several useful tips on how to avoid the most common risks associated with online shopping, such as suspiciously low prices, missing contact details, and non-functional links.
Rizika nakupování na aukčních portálech
René SZOTKOWSKI
E-Bezpečí 2016, Vol. 1(2): 24-26| ISSN: 2571-1679 | Vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci | Přečteno: 11425 | Publikováno: 28.11.2016 | Fulltext: https://www.e-bezpeci.cz/index.php?view=article&id=1200
Jen málokdo odolá pokušení nakoupit zboží, byť již použité, za příznivou cenu. A k tomu nám skvěle slouží tzv. aukční portály, tedy www prezentace na internetu, na nichž probíhá elektronická aukce se zbožím či službami, při které není cena zboží předem stanovena a určí se až během dražby v soutěži mezi několika nakupujícími a prodejci.
Annotation (English):Risks of Shopping on Auction Websites
The popularity and convenience of online auction websites can often lead users into tempting yet risky buying decisions. This analysis primarily focuses on Aukro.cz, the most prominent auction platform in the Czech Republic. Aukro.cz facilitates billions in transactions annually and offers a wide variety of goods from collectibles to household items. However, despite seasoned measures like the Buyer Protection Program, users should remain vigilant. Potential risks include suspiciously low prices, pre-payment scams, newly registered user accounts with minimal feedback, sellers with questionable sales history interpreting high-value items uncharacteristically, and offers that are too good to be true. This expose seeks to educate users on maintaining caution and scrutinizing seller profiles and auction terms to minimize potential fraud in online auction environments.
Kyberšikana zaměřená na učitele – jak jsou pachatelé vlastně trestáni?
Kamil KOPECKÝ
E-Bezpečí 2016, Vol. 1(2): 27-29| ISSN: 2571-1679 | Vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci | Přečteno: 11147 | Publikováno: 28.11.2016 | Fulltext: https://www.e-bezpeci.cz/index.php?view=article&id=1203
Před časem jsme na stránkách našeho portálu zveřejnili podrobné výsledky výzkumu kyberšikany zaměřené na české učitele základních a středních škol, který jsme zrealizovali v rámci aplikovaného výzkumu s našimi partnery – společností O2 Czech Republic a Seznam.cz. V rámci výzkumu jsme rovněž sledovali, zda a jakým způsobem byli pachatelé potrestáni.
Annotation (English):Cyberbullying Targeting Teachers – How are the Perpetrators Actually Punished?
Previously, our portal published detailed results of a study on cyberbullying targeting Czech primary and secondary school teachers, conducted in collaboration with our partners – O2 Czech Republic and Seznam.cz. This study also explored whether and how the perpetrators were punished. According to the findings, 21.7% of teachers experienced cybernetic attacks. However, in more than 24% of cases, the perpetrators could not be identified and, therefore, were not punished. Data from these unidentified perpetrators were separated, and further analysis was conducted only with data from students. The results clearly summarize not only the overall outcomes but also the punishments for attacks shorter and longer than one week. The study reveals that nearly half of the cyber-attacks (49.14%) resulted in no punishment for the perpetrators, either because the teachers or school management did not perceive the situation as severe enough to merit punishment, or because the perpetrator was not identified. In 5.41% of cases, school management issued a reprimand to the perpetrator, and in 5% of cases, they were given a behavioral grade reduction (3.07% to level 2, 1.89% to level 3). Reprimands or admonishments by class teachers were more frequent, resulting in 3.43% or 2.89% respectively. Less than 2% of cases resulted in the perpetrator's exclusion from school, either conditionally—depending on compulsory school attendance—or unconditionally.
Rizika nakupování na internetových bazarech nebo inzertních portálech
René SZOTKOWSKI
E-Bezpečí 2016, Vol. 1(2): 30-31| ISSN: 2571-1679 | Vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci | Přečteno: 11931 | Publikováno: 29.11.2016 | Fulltext: https://www.e-bezpeci.cz/index.php?view=article&id=1201
Internetové bazary a inzertní portály, jako např. Bazoš.cz, Sbazar.cz, Hyperinzerce, Avízo.cz, Annonce apod., jsou plné inzerátů a lákavých nabídek prodeje nejrůznějšího zboží. Můžeme zde velmi levně nakoupit, ale také narazit i na falešné nabídky neexistujícího zboží.
Annotation (English):Risks of Online Marketplace Shopping
Internet marketplaces and classified ad sites such as Bazoš.cz, Sbazar.cz, Hyperinzerce, Avízo.cz, and Annonce are teeming with advertisements and enticing offers to purchase various goods. While these platforms may offer the chance for very cheap purchases, they also expose users to fake listings for non-existent products. Buyers should be cautious about listings that lack authentic photos of the goods, ads written in poor language, offers of products with 'supernatural' effects like rapid weight loss or muscle gain, suspiciously low prices, inability to conduct transactions in person or via cash on delivery, pre-payment requirements, the credibility of the seller bolstered by sending copied personal documents, and scenarios where the seller fails to send a package tracking number or ceases communication altogether. The likelihood of becoming a victim of fraud in not observing these warnings is quite high, especially for high-value goods, thus it’s crucial to be vigilant and to educate all acquaintances about the associated risks, as highlighted by projects like E-Bezpečí devoted to combating online fraud, specifically targeting vulnerable groups like seniors.
Počet případů sextingu trvale roste – uživatelé dělají stále stejné chyby
Kamil KOPECKÝ
E-Bezpečí 2016, Vol. 1(2): 32-34| ISSN: 2571-1679 | Vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci | Přečteno: 11993 | Publikováno: 16.12.2016 | Fulltext: https://www.e-bezpeci.cz/index.php?view=article&id=1206
Počet případů sextingu evidovaných online poradnou projektu E-Bezpečí trvale roste, v průběhu letošního roku oznámilo problémy spojené se sdílením svých vlastních intimních materiálů více než 70 klientů. Řada z klientů pak potvrdila, že se stala obětí vydírání.
Annotation (English):E-Safety - Open Access Journal
The number of sexting cases monitored by the online advisory service of the E-Safety project continues to rise, with over 70 clients reporting issues related to sharing their own intimate materials during the current year alone. Many of these incidents result in extortion, applying pressures, and threats. This article discusses common patterns in these cases and offers a guide on what to do if someone threatens to publicize your private intimate content. The recommendations include safeguarding all communications and, if threats persist, reporting the matter to the Czech Police and considering informing a trustworthy person like a teacher or a guardian.
[XML čísla (Počet článků: 10)]
E-Bezpečí, 2017 (ročník 2), číslo 1E-Bezpečí, 2017 (volume 2), issue 1
Webcam trolling s Chatroulette se po letech opět vrací, poradna projektu E-Bezpečí za poslední měsíc eviduje hned několik případů
Kamil KOPECKÝ
E-Bezpečí 2017, Vol. 2(1): 1-3| ISSN: 2571-1679 | Vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci | Přečteno: 16186 | Publikováno: 25.01.2017 | Fulltext: https://www.e-bezpeci.cz/index.php?view=article&id=1209
V posledních měsících zachytila online poradna projektu E-Bezpečí hned několik případů tzv. webcam trollingu, tedy zneužívání webkamer pro manipulaci uživatelů internetu prostřednictvím podvržených videozáznamů. K případům došlo v oblíbeném prostředí videochatovacího systému Chatroulette. Oběťmi vydírání se stali zejména muži.
Annotation (English):Webcam Trolling on Chatroulette: A Re-emergent Threat
In recent months, the online counseling center of the E-Bezpečí project has detected several cases of webcam trolling, which involves the manipulation of internet users through fake video recordings, particularly on the video chat system Chatroulette. Primarily, males have been the victims of this deceitful practice. The phenomenon of webcam trolling, extensively described previously on our portal, highlights the risks associated with the leakage of intimate materials, commonly videos, used subsequently for extortion and threats. The counseling center offers advice to both children and adults victimized by various forms of online aggression, deeply collaborating with the Czech Police and supported by major corporations like O2 Czech Republic, Seznam.cz, and Google.
Varování: Vydírání prostřednictvím úniku intimních fotografií se stále častěji týká dospělých! Oběťmi bývají často osamělí movití muži.
Kamil KOPECKÝ
E-Bezpečí 2017, Vol. 2(1): 4-7| ISSN: 2571-1679 | Vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci | Přečteno: 18527 | Publikováno: 18.02.2017 | Fulltext: https://www.e-bezpeci.cz/index.php?view=article&id=1218
O online vydírání, které využívá intimních materiálů obětí, jsme Vás na stránkách projektu E-Bezpečí informovali již v minulosti, v našich předchozích článcích jsme se zaměřovali především na vydírání dětí. V poslední době se však oběťmi stávají stále častěji dospělí – především osamělí muži.
Annotation (English):E-Safety - Open Access Journal
The article on E-Safety - Open Access Journal discusses the increasing incidents of extortion using intimate photographs, primarily targeting affluent, solitary men. The piece details how well-established, professional men, engaging on social media, might be misled by fabricated profiles posing as young, attractive individuals. These entities engage victims in conversations that gradually lead to intimate and sexual topics, setting the stage for blackmail. The manipulation typically proceeds to webcam interactions, where pre-recorded videos are used instead of live feeds, culminating in demands for money under the threat of public exposure and personal and professional ruin. The keys to defense include maintaining calm, consulting with specialists, avoiding payments, and temporarily discontinuing social media use. The article underscores the necessity of preventive measures and meticulous user caution over sharing and engaging in intimate exchanges online.
Počet případů kybergroomingu spojených s Minecraftem roste. Rodiče, pozor!
Kamil KOPECKÝ
E-Bezpečí 2017, Vol. 2(1): 8-10| ISSN: 2571-1679 | Vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci | Přečteno: 16919 | Publikováno: 28.02.2017 | Fulltext: https://www.e-bezpeci.cz/index.php?view=article&id=1222
Termínem kybergrooming označujeme nebezpečnou manipulaci dítěte dospělým uživatelem internetu, jejímž cílem je přimět dítě k osobní schůzce. S rostoucí oblibou online her orientovaných na mladší hráče narůstá i počet případů, ve kterých bylo dítě vystaveno manipulaci internetovým útočníkem. První případy se objevily také v souvislosti s oblíbenou hrou Minecraft