Do projektu jsme zahrnuli celou řadu důležitých témat, která se týkají problémů, kterým mohou být dospívající uživatelé internetu v online světě vystaveni. Věnujeme se zde tedy kyberšikaně a dalším druhům kybernetové agrese, online vydírání, sextingu, kybergroomingu, internetovým podvodům (phishingu, vishingu, romance či ceo scamu apod.), k relativně novým tématům pak patří např. rizika spojená s umělou inteligencí a jejím aktivním využíváním.
Ukázky z materiálů Kyberakademie
Nechybí také zásady efektivní prevence rizikového chování. Klíčové je zahájit preventivní aktivity již v nízkém věku dítěte a přizpůsobit obsah a formu jejich věku a potřebám, přičemž u mladších dětí je vhodné se zaměřit na základní bezpečnostní návyky, zatímco u starších na konkrétní problémy jako kyberšikana nebo sexting. Prevence by měla být dlouhodobá a kontinuální, zaměřená na rozvoj znalostí, dovedností a postojů, a měla by podporovat aktivní účast a diskusi. Důležitý je také nespoléhat na strašení (které je málo efektivní), ale poskytovat objektivní informace a podporovat pozitivní vzorce chování. Kromě toho by mělo být učení založeno na problémech, což podporuje kritické myšlení a řešení problémů, a jakékoli použití audiovizuálních materiálů by mělo být doprovázeno vhodným komentářem a diskusí.
Materiály Kyberakademie zahrnují příručku s metodickými doporučením pro realizaci prevence ve školním protředí, vzorovou prezentaci a letáčky pro cílové skupiny. Balíček materiálů je ke stažení zde.
Redakce E-Bezpečí