E-Bezpečí 2023, 8(2): Page 25-26. Univerzita Palackého v Olomouci. ISSN 2571-1679.
Online: https://www.e-bezpeci.cz/index.php?view=article&id=3471

Online podvodníci běžně zneužívají fotografií známých osobností, třeba významných politiků, herců, moderátorů či sportovců. Slibují zázračné zbohatnutí, výsledkem je však napadení bankovního účtu

Kamil KOPECKÝ


Velká část online podvodníků využívá potenciál online reklamy šířené prostřednictvím sociálních sítí ale i běžných webových stránek. Pro upoutání pozornosti pak často využívají fotografií různých celebrit, které “prozrazují recept na zázračné zbohatnutí”. Ve skutečnosti však mají tyto fotografie pouze upoutat pozornost a vzbudit důvěru uživatelů a přimět je ke kliknutí na odkaz, který vede na podvodné stránky.  

Na nich je pak zveřejněn smyšlený příběh celebrity, která prozrazuje recept na zázračné zbohatnutí a garantuje vysoký zisk všem, kteří se aktivně zapojí. Ten spočívá většinou ve skvělé a bezpečné investici do investičních produktů - zpravidla kryptoměn. Ve skutečnosti však jde o klasický druh tzv. kryptoměnového podvodu, ve kterém pod vidinou snadného a jistého zbohatnutí uživatelé poskytnou pachatelům vzdálený přístup ke svému počítači a také ke svému účtu, na kterém začne podvodník provádět finanční operace a převádět finanční prostředky. O tomto typu podvodu detailně informujeme zde

bitcoin_fraud.png

Známá osobnost, která je se “zaručenou investicí” vizuálně spojena, samozřejmě o zneužití své identity netuší - vzbuzuje však důvěru a ovlivňuje cílové uživatele ochotné “vydělávat”. Terčem tohoto podvodu se v posledních měsících stal např. prezident Petr Pavel, který měl prostřednictvím podvodné reklamy slibovat zaručený pasivní příjem díky investicím do kryptoměn. Ve skutečnosti však jde o klasickou ukázku podvodu. 

Před podvody s kryptoměnami dlouhodobě varuje Evropská bankovní federace ve spolupráci s Europolem a Kanadským centrem pro boj proti podvodům (CANADIAN Anti-Fraud Centre, CAFC), která  připravila osvětovou kampaň upozorňující na podvody s krypto-investicemi, v České republice tuto kampaň zastřešuje Česká bankovní asociace ve spolupráci s Policií ČR.

Na problematiku online podvodů. které jsou součástí běžných reklamních sítí, upozorňuje také tým E-Bezpečí Univerzity Palackého v Olomouci prostřednictvím vzdělávacího cyklu Prevíti na síti například v osvětové videopřednášce věnované podvodné reklamě.

Jakmile tedy v online prostředí narazíte na “inzerát” slibující zázračné zbohatnutí pomocí investic do kryptoměn - zpozorněte! Statisticky policie odhalují, že uživatelů, kteří se nechali na tento podvod nachytat, je skutečně velké množství, stejně tak částky, o které přišly, dosahují v celkovém objemu stovek milionů korun. Příkladů podvedených najdeme mnoho, např. zde, zde či zde. A pokud jste se již nechali nachytat a pochopili svou chybu, okamžitě kontaktujte Policii ČR a svou banku, aby bylo možné zabezpečit váš účet a zastavit zadané finanční transakce.

Pro E-Bezpečí
Kamil Kopecký
Univerzita Palackého v Olomouci