E-Bezpečí 2022, 7(2): Page 61-62. Univerzita Palackého v Olomouci. ISSN 2571-1679.
Online: https://www.e-bezpeci.cz/index.php?view=article&id=2878

Verbovala Česká televize pomocí inzerátů placený komparz na demonstraci proti strachu? Ne, jde o dezinformaci.

Kamil KOPECKÝ


Sociálními sítěmi se šíří obrázek „inzerátu”, ve kterém Česká televize údajně prostřednictvím portálu Jobs.cz hedala komparzisty na demonstraci proti strachu, která se konala 30. října 2022. Jde však o fotomontáž. Jak už to u podobných fotomontáží bývá, okamžitě vyvolala vlnu emocí a velmi rychle se rozšířila internetem.

 

Na první pohled je patrna celá řada odchylek od běžné inzerce České televize:

  1. U dezinformačního inzerátu chybí v adrese parametr ID, podle kterého lze inzerci snadno dohledat - a to včetně archivu smazaných inzerátů. 
  2. U dezinformačního inzerátu neodpovídá písmo (font) nadpisu, ani samotného textu.
  3. Neodpovídá pozadí inzerátu - u dezinformačního je pozadí čistě bílé, u skutečných inzerátů České televize je však světle modré.

Závěr: Jde o podvrh, cíleně vytvořenou dezinformační koláž.

Dezinformační inzerát (podvrh)

kompars_fake.png

Skutečný inzerát

kompars_real.png

Ukázky šíření:

kompars_share.png


Oficiální vyjádření České televize (Twitter):

Zahlédli jste někde na sítích tento “inzerát”? Tváří se jako inzerát CzechTV, ale s ČT nemá vůbec nic společného!!#SpolečněprotišířeníFakeNews pic.twitter.com/cei9K4snsj

— Česká televize (@CzechTV) November 3, 2022

Proč jde o dezinformační inzerát?

Podvržený inzerát můžeme klasifikovat jako dezinformační, protože byl vytvořen a rozšiřován záměrně - s cílem poškodit Českou televizi, poškodit Milion chvilek pro demokracii jako svolavatele demonstrace a zároveň oslabit důvěru v demokratický systém tím, že snižuje důvěryhodnost veřejnoprávního média. 

Jak snadné je vyrobit dezinformaci tohoto typu?

Vytvořit dezinformaci tohoto typu je velmi snadné, zvládne to i naprostý laik - a to dokonce bez nutnosti umět pracovat v grafickém editoru. Nástroje pro vytvoření tohoto typu materiálu totiž obsahuje i již samotný prohlížeč webových stránek. Samotný proces vytváření fotomontáže z původního zpravodajského serveru popisujeme zde. Proto si skutečně dávejme velký pozor na to, co sdílíme, především zpozorněte v situaci, kdy v nás sdílená zpráva vyvolává silné emoce.

Pro E-Bezpečí,
Kamil Kopecký,
Univerzita Palackého v Olomouci

Další zdroje k tématu:

Další hoax o demonstraci Milionu chvilek uráží Českou televizi. Manipulatori.cz 
https://manipulatori.cz/dalsi-hoax-o-demonstraci-milionu-chvilek-urazi-ceskou-televizi/

 

{loadposition reklamagoogle2}