E-Bezpečí 2019, 4(1): Page 118-119. Univerzita Palackého v Olomouci. ISSN 2571-1679.
Online: https://www.e-bezpeci.cz/index.php?view=article&id=1543

Rodič je nejdůležitějším článkem prevence rizikového chování, proto vzdělávání cílíme přímo na něj - třeba v rámci programu O2 Chytrá škola

Kamil KOPECKÝ


Úloha rodiče je v oblasti prevence rizikového chování nezastupitelná, proto je velmi důležité, aby měl rodič nejen aktivní zájem o realizaci preventivních aktivit v prostředí rodiny, ale také dostatek informací o problematice, kterou chce s dítětem řešit. V praxi to znamená být informován o tom, se kterými riziky se může jeho dítě v online prostředí setkat, jak problémům předcházet a jak je také řešit, případně jaké alternativní pozitivní aktivity dítěte nabídnout.

 

Z výsledků loňského výzkumu Rodič a rodičovství v digitální éře, který jsme zrealizovali ve spolupráci s O2 Czech republic, vzešla celá řada zajímavých zjištění - např. většina rodičů tvrdí, že vědí, jaké informace na internetu jejich děti vyhledávají (přes 82 %) a jak0 stránky jejich děti na internetu navštěvují (přes 81 %). Na druhou stranu však také téměř 80 procent rodičů přiznalo, že neumí počítač dítěte technicky zabezpečit, např. automatizovat filtrování obsahu, který dítě hledá, limitovat čas, kterých dítě tráví na počítači apod.

Mezi klíčová témata, na která se rodiče v rámci prevence chtějí zaměřovat, patří komunikace s neznámými lidmi (80,6 % rodičů), ochrana osobních údajů na internetu (64 % rodičů), agrese na internetu (55 %) a internetové seznamování (53 %) či fenomén youtuberství (47 %). A právě na tato témata se zaměřujeme v rámci našich vzdělávacích aktivit - ať již realizovaných v rámci projektu E-Bezpečí či v rámci projektu O2 Chytrá škola.

rodice usti1 rodice usti2
(E-Bezpečí pro rodiče, Ústí nad Labem)

V rámci preventivních aktivit je samozřejmě důležité zaměřit se i na pozitivní způsoby využívání IT nástrojů, především na nástroje/aplikace/služby orientované na podporu a rozvoj kreativity dětí. Stejně tak je však nutné upozornit rodiče na rizikové jevy a technologie, kterým mohou být jejich děti vystaveny. V řadě případů rodiče netuší, co vlastně jejich dítě na internetu dělá, jaké služby využívá, s kým a jak komunikuje apod.

Základem prevence je pak především dobrý vztah rodiče a dítěte, postavený na důvěře. Dítě, které rodiči důvěřuje, je pak ochotně sdílet s ním své zážitky ze světa internetu, ale také obrátit se na rodiče v případě nouze.

Pro E-Bezpečí
Kamil Kopecký