Úkolem tohoto textu není posoudit kvalitu výsledného produktu, posuzujeme pouze způsob, jakým způsobem jsou uživatelé mateni a přesvědčování k nákupu služby - a to s použitím evidentně nepravdivých informací, podvržených identit, fotografií apod.
Stránky, které zázračnou metodu výuky cizích jazyků představují, se tváří jako stránky specializovaného magazínu či přímo jako prodejní stránka, představující zázračný produkt – v našem případě superrychlou výuku cizího jazyka, během které se denně naučíte 200 cizojazyčných frází denně a během 30 dnů začnete neomezeně komunikovat v cizím jazyce. Stačí jediné – uhradit 790,- Kč a získat přístup do interaktivního kurzu výuky cizího jazyka, který Vás vše potřebné naučí…
Internetové stránky, na které reklama odkazuje, jsou umístěny na internetové adrese: http://nejlepsi-propagace.com/express-science-jazycky-prulomove-formule-ling/, existují však v různých dalších mutacích a využívají velkého množství referenčních fotografií a odkazů na neexistující klienty z řady zemí Evropy a USA. V rámci naší analýzy jsme se zaměřili právě na tuto českou mutaci, na kterou pravděpodobně český uživatel narazí nejčastěji.
Dosažení úspěchu je garantováno neexistujícím Leo Andersem, prý jedním z nejlepších lingvistů v Evropě, který prý mluví plynule 20 jazyky. Ačkoli Leo Andersů existuje celá řada, žádný z nich dle údajů z Google není polyglot, není to lingvista, nemluví 20 jazyky a hlavně ani vzdáleně nevypadá jako vousatý muž na fotografii. Fotografie využitá na webu byla získána pravděpodobně z fotobanky Shutterstock.
Je zajímavé, že stejnou fotografii používá také světoznámý Amazon, a to jako profilové foto spisovatele Victora Darka, autora knihy Uninvited Guests, jak si lze ověřit přímo na internetových stránkách Amazonu, ale také na zadní straně obalu této knihy, kde fotografie rovněž figuruje.
Jestli je Victor Dark Leo Andersem a jestli fotí pro Shutterstock bohužel nelze prokázat :-). Fotografie má na některých verzích tohoto reklamním webu navíc upravené pozadí, ve kterém je v pozadí rozsáhlá knihovna plná knih - pozadí s „knihovnou“ má vyvolat představu, že je Leo Anders skutečným odborníkem.
Aby byl reklamní podvod dostatečně účinný, je nutné podpořit jej zkušenostmi uživatelů – v českém prostředí samozřejmě českých. Na stránkách tedy figurují recenze Marie Drobné (67 let), Danuše Novotné (44 let), Anety Kovalské (33 let), Edity Oháňkové (29 let) a dalších spokojených uživatelů této jazykové služby. Ve všech případech jde o podvodná fota a fiktivní jména, jak si může každý uživatel ověřit pomocí reversibilního vyhledávání fotografií v prostředí Google.
Webové stránky simulují v pravidelných intervalech poslední proběhlé nákupy, ve spodní části obrazovky se zobrazuje informace o tom, že službu si právě před několika vteřinami zakoupila konkrétní osoba z konkrétního města. Autoři webu mimochodem danou funkci celkem jasně pojmenovali genBuy(), tedy generuj nákup. Celý princip simulace je primitivní – webová stránka si zjistí, jaké je datum, z databáze si načte náhodné jméno a náhodné město, vygeneruje náhodnou časovou prodlevu a po cca 15-45 sekundách zobrazí na stránce fiktivní nákup. Příslušnou část kódu přikládáme.
Webové stránky neobsahují žádné obchodní podmínky, kterými se prodej služby řídí, neobsahují žádné kontaktní údaje ani cokoli jiného, co by vedlo k identifikaci konkrétní firmy či osoby. Jsou zcela anonymní.
Pokud si vyzkoušíte objednávkový formulář uvedený na webu, zjistíte, že veškerá chybová hlášení jsou uvedena v polštině, stejně tak stránka obsahuje špatně přeložené výrazy (např. moje rozhodnutí je 100% bezpečný, vyberte cizí jazyk, co se chcete dozvědět apod.).
Internetová doména nejlepsi-propagace.com je umístěna v Polsku a je registrována na společnost Multilanguage Center, Poznaň, Polsko (registroval Yauheni Miraniuk). Tato společnost vlastní velké množství různých domén, na jejichž kořenovém adresáři se nenechází žádný obsah (např. informace-ze-sveta.com a další).
Podobné zkušenosti s danou reklamou mají také obyvatelé Slovenské republiky, slovenská mutace reklamy upozorňuje na to, že zázračnou metodu vyzkoušelo již 35000 Slováků. Stejně tak řada slovenských serverů na tuto podvodnou reklamu upozorňuje. Existují rovněž mutace polské, německé, anglické, maďarské, španělské atd. Na podobném principu fungují např. internetové stránky www.sciencejournal.cz/. Reklamy podobného typu zasahují jak národní, tak nadnárodní reklamní sítě. Poskytovatelé se snaží s podvodnými reklamami bojovat a odhalenou podvodnou reklamu blokují, přesto však do reklamních sítí podvodné reklamy pronikají.
Martin Kožíšek ze Seznam.cz k situaci např. uvádí: "Z našich služeb jsme koncem roku 2015 odstranili zavádějící bannerovou reklamu s produkty na různé doplňky, zvětšovadla a zázračné metody. Většina stránek obsahovala neúplné informace týkající se reklamace, provozovateli a další údaje požadované zákonem. Stránky obsahovaly falešné recenze, certifikáty nebo lékařské doporučení fiktivních osob."
V prostředí internetu je třeba ověřovat si kvalitu informačních zdrojů, se kterými pracujeme. V případě internetového nakupování pak toto platí dvojnásobně. Mezi hlavní zásady bezpečného nakupování patří ověřit si kvalitu prodejce (zavedený eshop, zavedená firma, kontaktní údaje, existence kontaktního místa), kvalitu produktu či služby (recenze, reference), délku existence e-shopu (existuje již delší dobu, nevznikl před několika dny), obchodní podmínky (jsou definována pravidla pro reklamaci apod.). Případné podvody si můžete rovněž ověřit prostřednictvím internetové domény www.hoax.cz či prostřednictvím online poradny www.napisnam.cz, kterou provozuje projekt E-Bezpečí ve spolupráci se svými partnery - MVČR, společností O2 Czech Republic, Seznam.cz, Google a dalšími.
dr. Kamil Kopecký
E-Bezpečí, PdF UP Olomouc
http://nejlepsi-propagace.com/express-science-jazycky-prulomove-formule-ling/
https://zn.sk/pozor-na-udajnu-zazracnu-metodu-vyucby-jazyka-ling-fluent/
http://kupnisila.cz/ling-fluent/
{loadposition reklamagoogle2}