fbpx

mini_kybersikana2016Kybernetická šikana je v České republice podobně jako v dalších evropských zemích hojně rozšířena. Ve velkém množství případů je pak propojena s tradiční šikanou, to znamená, že ji páchají obvykle spolužáci či známí oběti, nikoli anonymní uživatelé internetu. Vyplývá to z výzkumů kyberšikany EU Kids Online nebo projektu E-bezpečí. Cílem nového vzdělávacího projektu realizovaného týmem projektu E-Bezpečí ve spolupráci s O2 Czech Republic je především naučit děti kyberšikaně předcházet, a v případech, kdy je dítě kyberšikaně vystaveno, ji vhodným způsobem řešit.

V dnešní době se mohou stát vedle počítačů a notebooků dalším kanálem kyberšikany také mobilní telefony. Průzkum zadaný společností O2 ukázal, že si třetina lidí myslí, že by děti měly mít vlastní mobilní telefon už při nástupu do první třídy. Nejvíce (48 procent) mobil pro prvňáčka propagují obyvatelé nejmenších obcí do 500 obyvatel. V 5. třídě pak již mobilní telefon využívá téměř 100 procent školáků.

Nový vzdělávací projekt E-bezpečí ve spolupráci se společností O2 odstartoval sérii vzdělávacích akcí zaměřených na bezpečnější používání internetu a mobilních telefonů dětmi, ale také dospělými uživateli internetu. První ze vzdělávacích besed pro děti proběhla v malebném prostředí na Základní škole Kašperské Hory. „Dětem se snažíme především vysvětlit, jak kyberšikana probíhá, jaké jsou její příčiny a následky, jak mají postupovat v situaci, kdy kyberšikanu zažívají, ale také, jak kyberšikaně předcházet a jak zajistit, aby byl její dopad co nejmenší,“ vysvětluje Kamil Kopecký, vedoucí projektu E-bezpečí.

Aby děti co nejlépe problematice porozuměly, jsou společné besedy zaměřovány na témata, která jim jsou blízka a dobře je znají. „S dětmi komunikujeme o tom, co v prostředí internetu dělají, jaké služby využívají, jakými způsoby na internetu komunikují a zdali jsou také tvůrci vlastního elektronického obsahu. Z diskuse jednoznačně vyplývá, že děti masově využívají sociální sítě – nejčastěji Facebook, aktivně však používají také Instagram, Snapchat, WhatsApp, Viber, Skype a především YouTube. Na YouTube děti nejčastěji sledují videokanály tzv. youtuberů – řada z dětí rovněž youtubery aktivně napodobuje, vytváří vlastní videokanály a svůj vlastní videobsah,“ uvádí Kopecký.

trida_veronika_o2rozek

(E-Bezpečí a O2 učí, jak se bránit před kyberšikanou)

Společnost O2 také dlouhodobě usiluje o bezpečné prostředí internetu pro děti. „Děti jsou digitálním technologiím často otevřenější než jejich rodiče, ale nedokážou si sami uvědomit rizika, se kterými mohou přijít do styku,“ uvádí Jan Piskáček, manažer pro externí komunikaci O2 Czech Republic a doplňuje: „Proto jsme součástí projektu E-bezpečí, jehož prostřednictvím podpoříme zejména terénní vzdělávací aktivity a online poradenství pro rodiče. Dalším velkým přínosem společného projektu je Národní výzkum zaměřený na kyberšikanu učitelů.“

Mezi další témata, na která se projekt zaměřuje, patří zejména sexting (rizikové sdílení intimních materiálů v prostředí internetu) a také kybergrooming (metoda sociálního inženýrství, pomocí které internetový útočník láká dítě na osobní schůzku v reálném světě). Kromě vzdělávání se společný projekt E-bezpečí a společnosti O2 CZ zaměřuje také na řešení konkrétních případů kybernetické kriminality zachycených online poradnou projektu a také na aktivity výzkumné. V rámci aplikovaného výzkumu v současnosti probíhá např. výzkum prevalence kyberšikany u českých učitelů.

Redakce E-Bezpečí