fbpx

mini_parentsDva ze tří největších mobilních operátorů – O2 Czech Republic a Vodafone – aktivně vzdělávají své zaměstnance ve vybraných tématech internetové bezpečnosti. Usilují tak nejenom o zvýšení bezpečnosti svých vlastních služeb, ale posilují také prevenci a intervenci v oblasti bezpečnějšího chování zaměstnanců v online prostředí.

Mezi stěžejní témata, na která se obě firmy zaměřují, patří především ochrana osobních údajů v prostředí internetu a jejich možné zneužití. Mezi další témata, na která se cyklus školení v oblasti IT bezpečnosti zaměřuje, patří rizika sociálních sítí, různé formy jednorázové a opakované internetové agrese (kyberšikana), tzv. kybergrooming (manipulace dítěte v prostředí sociálních sítí s cílem přivést jej na osobní schůzku), sexting (rizikové sdílení vlastních intimních materiálů) a další související fenomény. Vzdělávací aktivity pro zaměstnance pak probíhají ve spolupráci s týmem projektu E-Bezpečí Univerzity Palackého v Olomouci.

o2_rene

V obou firmách, se kterými aktivně spolupracujeme, pracuje velké množství rodičů, jejich děti se dostávají do věku, ve kterém aktivně používají internetové služby. Prostřednictvím interaktivních vzdělávacích kurzů jim umožňujeme seznámit se s tím, co jejich vlastní děti v prostředí online služeb dělají a jakým rizikům jsou vystaveny,“ uvádí Kamil Kopecký z projektu E-Bezpečí. „Stejně tak představujeme postupy, jak se před kybernetickými útoky bránit a chránit a jak minimalizovat jejich případný dopad,“ doplňuje.

Děti do online světa vstupují ve velmi nízkém věku, internet aktivně využívají zhruba od 3 let, mobilní telefony pak přibližně od 2. třídy ZŠ. Ačkoli jim mobilní telefony zpočátku slouží především k hraní her a komunikaci s rodiči, díky přístupnosti online světa děti velmi brzy pronikají do atraktivního světa internetu, začínají aktivně komunikovat s ostatními, vyhledávají informace a baví se. Stejně jako v reálném světě však mohou být i v tom virtuálním vystaveny rizikům, na která nejsou v řadě případů z domova ani ze školy připraveny. Velmi důležitou roli proto hrají rodiče, kteří mohou děti na rizikové scénáře připravit.

voda_lukas

Digitální rodičovství a ochrana dětí na internetu je klíčová nejen pro naše zákazníky a partnery, ale samozřejmě i pro naše zaměstnance, kteří jsou ambasadory značky Vodafone. V září jsme uspořádali pro všechny zaměstnance týdenní cyklus seminářů o nebezpečných a škodlivých internetových fenoménech, které vedli přední čeští odborníci na tuto problematiku. V zářijovém magazínu pro zákazníky ČiliChili jsme publikovali speciální přílohu Děti v síti, která se zaměřila na bezpečné využívání dat dětmi. Do budoucna chceme podobné akce opakovat a otevřít poradnu pro všechny rodiče i zájemce o bezpečný digitální svět dětí“, uvádí Pavel Košek, manažer pro veřejné záležitosti, Vodafone.

voda_kamil

Podobně jako Vodafone k danému tématu přistupuje i společnost O2 Czech Republic, která pro své zaměstnance pořádá workshopy zaměřené právě na rizikové formy chování v prostředí internetu. Marie Mališková z oddělení CSR v O2 Czech Republic uvádí: „Je pro nás důležité propojovat zaměstnance s našimi aktivitami. Mnoho z nich má děti a sami o všech nástrahách internetu ani netuší. Proto jsme rádi, že workshopy pořádané E-Bezpečím se mezi zaměstnanci O2 staly žádanými a hojně navštěvovanými.

Redakce E-Bezpečí