fbpx

mini googlelogosmallSpolečnost Google spustila na sociálních sítích intenzivní reklamní kampaň založenou na metodě prebunkingu. Ta spočívá v krátkém vystavení milionů uživatelů sociálních sítí manipulativním sdělením a metodám, které využívají dezinformátoři. Čerstvě publikovaná studie Univerzity v Cambridgi a Google Jigsaw týmu potvrdila, že tato metoda, která funguje podobně jako očkování, buduje odolnost a částečně pomáhá proti tomu, aby lidé v budoucnu škodlivým dezinformacím uvěřili a dále je šířili. Reklamní kampaň vytvořili odborníci z Jigsaw, oddělení společnosti Google zkoumajícího hrozby pro otevřenou společnost, ve spolupráci s factcheckingovým projektem Demagog, vzdělávacím projektem Jeden svět na školách a v konzultaci s dalšími zástupci akademických kruhů a ověřovatelů faktů.

Kampaň má v Česku podobu šedesátisekundových videoreklam, které budou nasazeny po na sociálních sítích. Zaměřují se na širokou veřejnost starší 18 let a „očkovat“ se snaží proti manipulativním technikám, které dezinformátoři využívají pro šíření škodlivých dezinformací namířených proti uprchlíkům z Ukrajiny. Reklamy vedou na webovou stránku nabízející další informace o zmíněných manipulačních technikách. Kampaň běží v lokálních verzích také na Slovensku a v Polsku. Metodu prebunkingu, která byla původně poprvé použita v 60. letech 20. století, dále rozvinuli a testovali výzkumníci z týmu Jigsaw společně s akademiky. Jejím cílem je budovat odolnost lidí vůči dezinformacím pomocí ukázek často používaných narativů a příkladů manipulačních technik a témat. Mezi ně patří například metoda obětního beránka, kdy je vina za negativní skutečnosti svalována na určitou znevýhodněnu skupinu, nebo metoda vyvolávání strachu. Nedávno publikovaná studie v časopise Science Advances psychologů z univerzit v Cambridgi a Bristolu prokázala, že jedinci vystavení prebunkingovým sdělením jsou v budoucnu skutečně lépe schopni dezinformace rozpoznat a je také méně pravděpodobné, že je budou dále šířit. Podle prvotních výzkumů vedených akademiky z institucí jako Harvardova univerzita, MIT nebo Univerzita v Cambridge je tato metoda o něco účinnější než běžně využívaný fact-checking spočívající v ověřování a vyvracení jednotlivých nepravdivých tvrzení. Už v červnu Google spolu s partnery uspořádal v Praze mezinárodní konferenci Fighting Misinformation Online. Výzkumnice Jigsaw Beth Goldberg tam metodu prebunkingu představila zástupcům vlád, vzdělávacích institucí, neziskových organizací, technologického sektoru, médií i veřejnosti. Účastníci spolu sdíleli nápady na to, jak snížit dopad dezinformací, a shodli se na potřebě společného a koordinovaného postupu.

Videa najdete zde: