Remove
Narazili jste na zprávu, že stačí v prostředí sociální sítě napsat zkratku BFF, pomocí které zjistíte, jestli máte bezpečný účet? A vyzkoušeli jste ho? Pak jste se nechali nachytat, jde totiž o hoax.
Online poradna projektu E-Bezpečí opětovně zachytila několik případů tzv. romance scamu, tedy podvodu, jehož základem je zneužití oběti (typicky seniora) prostřednictvím nabídnutí romantického vztahu, přičemž v průběhu komunikace pachatel/pachatelka od oběti vyláká peněžní prostředky. Pachatel nově předstírá, že je příslušnicí americké armády, která se chystá žít v ČR a investovat zde své finanční prostředky.
21. a 22. ledna 2018 se opět prostřednictvím e-mailů (nově z adresy Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.) začala rozšiřovat 2. verze dezinformačních spamů tzv. Byzantského katolického patriarchátu, která je cílena především na věřící voliče. Spam má - stejně jako v předcházejících případech - podobu klasického e-mailu se dvěma PDF přílohami (zde a zde), na webu BKP visí nový text (http://vkpatriarhat.org/cz/?p=37985). První text nese název Modleme se za Prof. Drahoše, aby odstoupil z kandidatury, druhý pak Co chce Proglas: život nebo smrt?
Nikdy v minulosti nezažila Česká republika tak velkou vlnu dezinformací, pomluv, hoaxů a nepravdivých zpráv jako nyní – v období prezidentských voleb. V rámci projektu E-Bezpečí evidujeme desítky nepravdivých informací šířených o obou prezidentských kandidátech. Podstatně více dezinformací je zaměřeno na očerňování prof. Jiřího Drahoše (zhruba 30krát více hoaxů/fake news cílí právě na něj, na jeho oponenta Zemana míří především různé vulgární a urážlivé zprávy a koláže, skutečně nepravdivých informací cílených na stávajícího prezidenta je velmi málo), některé z dezinformací jsou aktivně šířeny také ze zahraničí.
V době prezidentských voleb se v prostředí internetu objevuje velké množství dezinformací (fake news), jejichž cílem je ovlivnit voliče jednoho ze dvou kandidátů na prezidenta, kteří postoupili do druhého kola prezidentských voleb. V dnešním textu se zaměříme na analýzu 2 zpráv, které lze zařadit mezi dezinformace/fake news, které k nám dorazily z Ukrajiny, putují sociálními sítěmi, jsou aktivně sdíleny, komentovány a dále rozšiřovány.