Děti prvního stupně ZŠ aktivně i pasivně využívají řadu internetových služeb, především však server zaměřený na sdílení a streamování videí YouTube. Ten žáci aktivně využívají v podstatě od útlého věku. Vysoký zájem o YouTube je dán především generací tzv. youtuberů, kteří jsou schopni nabídnout zajímavý a poutavý obsah i velmi malým dětem.
Podle výzkumu Sexting a rizikové seznamování českých dětí v kyberprostoru, který v letošním roce zrealizovalo Centrum prevence rizikové virtuální komunikace Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci ve spolupráci se společností O2 Czech Republic, YouTube u dětí dominuje zhruba do 14 let věku. Poté začínají využívat také Facebook (část z nich jej využívala i před touto věkovou hranicí). Facebook pak postupně YouTube předežene a v 17 letech věku dítěte jej využije více než 96 % dětí.
V 10 letech věku dítěte využívá YouTube dvakrát více dětí než Facebook, rozdíl ve využívání obou serverů se vyrovná zhruba ve 14 letech věku dítěte. Děti v drtivé většině preferují videa vytvářená youtubery - zejména tzv. letsplaye (záznamy z hraní počítačových her), zábavné videokanály (vtipy, humor), dívky pak sledují videokanály zaměřené na módu (fashion). Srovnání využívání obou služeb u dětí ve věku 9-17 let zachycuje následující graf.
Využívaní YouTube a Facebooku (dle věku dítěte)
(n=4838)
Obsah, který je dětem v prostředí YouTube předkládán, není regulován zcela automaticky. Mezi závadný obsah, který by se na YouTube neměl objevit, patří nahota nebo sexuální obsah, nebezpečný nebo škodlivý obsah, násilný nebo explicitní obsah, obsah porušující autorská práva, nenávistný obsah, výhrůžky, spam a podvody. Aby bylo možné tento typ obsahu z YouTube odstranit, musel by YouTube dokázat veškerý svůj obsah nějakým sofistikovaným způsobem zkontrolovat. Toto je nereálné, každou minutu totiž jeho uživatelé na YouTube nahrají více než 300 hodin nových videí.
Zůstává tedy několik málo možností:
1. Nahlašovat závadná videa k ostranění přímo YouTube (Centrum pro nahlašování obsahu a uplatňování zásad)
2. Kontrolovat, jaký obsah dítě na YouTube sleduje, a regulovat čas, který na YouTube tráví.
3. Produkovat a sdílet taková videa, která pravidla pro sdílení obsahu na YouTube neporušují.
Pro E-Bezpečí,
dr. Kamil Kopecký